A gályát egy Németországban a Rajna mellett megtalált eredeti római hajó mintájára építették három éve a regensburgi egyetem régész diákjai. A 2,8 méter széles, 20 méter hosszú, öttonnás, egyárbócos vízi járművön az építők a vasszegecsektől az átkötőkig mindent az eredeti szerint alakítottak ki.
A gálya az „Exploratio Danubiae 2006″ program keretében augusztus közepén indult el Regensburgból, és közel három hetet töltött a Dunán – avatta be a részletekbe a FigyelőNet tudósítóját Bíró Zsolt, a hajóút magyar koordinátora. Mint a hajó szombat reggeli szentendrei indulásakor elmondta, a projekt célja egyrészt tudományos kutatás: azt akarja felmérni, hogy egy ilyen hajóval hogyan lehetséges 570 kilométeres (Regensburg–Budapest) távot megtenni. Emellett az egyetemistákból és oktatókból álló 40 fős legénység bejárta az egykori római birodalom dunai állomásait. Az egyetemi kutatás mellett ugyanakkor a legénységnek lehetősége nyílt élő történelemóra keretében beavatni az érdeklődőket az antik római kori életmódba is. Nem mellékesen egy jó sportprogram és buli is a dunai hajóút. Nagyon nem kellett megfeszülniük a hallgatóknak és a tudós professzoroknak, hiszen csak lefelé kellett evezniük, a visszautat a gálya már szárazon, egy kamionban teszi meg.
A gálya összesen 18 helyen állt meg az egykori Limes mentén. Magyarországon szerdán Komáromban, pénteken Szentendrén, szombaton és vasárnap pedig Budapesten nézhették meg az érdeklődők. A végállomás Aquincum volt, ahol az Aquincumi Múzeum vízi régészeti bemutatóval, ókori folyami hajózással, halászattal összefüggő kézműves bemutatókkal, tudományos előadásokkal készült a gálya fogadására a Graphisoft parkban. A parton egy római tábort is felépítettek, ahol használat közben mutatták be a korabeli tárgyakat. Vasárnap az aquincumi múzeumhoz közeli Duna parton az érdeklődők a legénység segítségével ki is próbálhatták a gályát.
A római kori gályát vasárnap este 6 órakor emelték ki a Dunából, hogy a kamionnal visszavigyék Regensburgba.
Az Exploratio Danubiae 2006 együttműködési program előzménye a 2005-ben a Magyar Nemzeti Múzeum által szervezett 15. Római Hadifelszerelés Konferencia – ekkor határozták el a közös német–osztrák–magyar projekt megvalósítását.