Nem biztos, hogy elgondolható, mennyire szükségünk van 2024 Magyarországán arra, hogy az olvasók mellettünk legyenek, amikor újságot készítünk. De, ha az nem is elbeszélhető, az igen, hogy azon leszünk: olyan prémium tartalmat kínáljunk, amivel a leginkább szolgáljuk szenvedélyeink – az újságíró, az olvasó, valamint a hazánk ügyét
– írtam korábban, amikor a 24.hu újságrendszerváltásairól számoltam be. Így írom most is, amikor elindult a 24 Extra, a 24.hu előfizetéses kiadása. Akik csatlakoznak az olvasói közösségéhez, havonta legalább 120 prémium újságcikkhez férnek majd hozzá, ideértve a korábban a Sport24-en megjelent írásokat, de – a választott csomagtól függően – megkaphatják Jászberényi Sándor, illetve Kele János hírlevelét, sőt, akár havonta nézhetnek meg exkluzív videóbeszélgetéseket Török Gáborral. Mutatom mindjárt részletesen a kínálatot, ám mindenekelőtt felelek a kérdésre, amelyet oly sokan, oly sokszor feltesznek:
Azért, mert a prémium tartalom előállítása drága, kizárólag hirdetési bevételekből nem fenntartható az ilyen anyagok száma, pláne nem növelhető. Mi azonban mind jobbat és mind többet szeretnénk.
És el tudjátok képzelni, mennyi munka, pénz fekszik Nagy Jóska egyetlen interjújában? Mennyi idő felkészülni az alany életéből egy sokórás beszélgetésre? És a többórás interjún szakmája legjobbjai közé tartozó fotós kollégánk is részt vesz, aki aztán majd hosszú órákig dolgozik még a képek válogatásán. A szerző napokig írja, szerkeszti az interjút, hogy perfekcionista attitűdjének megfelelő szöveg születhessen. Ezután jön két szerkesztő, akik apránként fésülik végig a szöveget. Majd odakerül a képszerkesztőhöz, aki ellátja a cikket illusztrációval. A címlapszerkesztőként dolgozó kolléga helyezi el az újságban, küld róla értesítést a telefonunkra, hogy másik kollégánk intézze a facebookos és megint másik az instagramos megjelenést.
Ahhoz, hogy az anyanyelvünkön készülő interjúk legjobbjai elkészüljenek, sok pénzt és munkaórát fektetünk egyetlen cikkbe.
Ahogyan abba is, hogy az ország legjobbjai közé tartozó, akárha Soma-díjjal elismert tényfeltáróink hosszabb ideig dolgozhassanak a hozzájuk eljutó információk ellenőrzésén. A hirdetési logikából az ilyen cikkek sem következnek, elvégre kizárólag a reklámok kiszolgálásának szándékától vezérelve jobban megérné, ha nem mélyednének el hetekig egy-egy témában. A hazánk szempontjából azonban szerintünk megéri elmélyedniük hetekig egy-egy témában. És megéri kifizetni például az ingatlanokról információt szolgáltató tulajdoni lapok árát. Ezt csak példaként mondom itt, mert a tényfeltáró cikkek fontos alapdokumentumát sokáig 1000 forintért lehetett megvásárolni a földhivataltól, hogy aztán a kormányzat rövid úton 4800 forintra emelje az árat: egyetlen cikkhez több – akár tucatnyi – ilyen papír is kellhet.
És akkor ott vannak még az elfelejtettek, az elhagyottak történeteit feldolgozó vidéki riportjaink, amikor akár napok is eltelhetnek az anyagfelvétellel. És akkor…
Nem sorolom már tovább, éppen csak azért tettem ezt is, hogy megértsük, miért térünk vissza bizonyos cikkeinkkel az újság hagyományos modelljéhez: ahhoz, hogy az olvasók vesznek egy újságot, amiben hirdetések is vannak.
De most akkor nem lehet szabadon elolvasni a híreket a 24.hu-n?
A 24.hu-n továbbra is minden hírhez ingyen, szabadon hozzáférhetnek az emberek. Mindenki értesülhet a Fidesz-Tisza meccs aktuális eredményeiről éppúgy, mint a Bayern München-Barcelona futballmérkőzés kimeneteléről.
Méghozzá azért, mert ennek az újságnak az alapvető felelőssége és célja, hogy a lehető legtöbb magyarnak garantálja az információkhoz való hozzáférés lehetőségét, egyúttal kikapcsolja, szórakoztassa őket. Ennek megfelelően cikkeink meghatározó többsége szabadon hozzáférhető marad, ahogyan népszerű podcastjaink is, mint a Della, a Háromharmad és a Ziccer.
Regisztrált olvasóink pedig továbbra is hozzáférnek a 24/7 című hírlevelünkhöz, s olyan funkciókhoz, mint a cikkmentés vagy a szerzők követésének a lehetősége. Nekik nem is tudjuk eléggé megköszönni, hogy regisztráltak, és ezzel is segítettek abban, hogy olyan tartalmi kínálatot alakítsunk ki, amely iránt a leginkább érdeklődnek, ami a leginkább megfelel az olvasói igényeknek.
De miért most és miért nem máshonnan akarunk pénzt, miért nem támogatókat keresünk?
Azért jött el most az idő a változásra, mert a digitális médiában működő, prémium tartalmat is előállító vállalkozások a hirdetési árbevételből már nem tudnak eléggé növekedni, miközben minden egyre drágább körülöttük, és ez ugyanúgy igaz a kávéra, mint a fejlesztésekre, a szoftverekre. És itt most hosszan mesélhetnék Mark Zuckerberg Facebook-alapító és Orbán Viktor miniszterelnök láthatatlan szövetségéről, minthogy a nagy technológiai cégek brutális ütemben lapátolják ki a hirdetési pénzeket a nemzeti médiapiacokról, miközben soha, semmilyen magyar nyelvű tartalmat nem készítettek, a magyar kormány pedig az állami hirdetések elosztásának úgynevezett logikájától a gazdaság általuk kontrollált részének úgynevezett tereléséig sokat tesz azért, hogy torzítsa a médiapiacot.
Ezért is kellett most rendszert váltanunk, és azért ezt a modellt választjuk, amelyben az újságoknak vásárlói vannak, mert ez garantálhatja hosszú távon az újság függetlenségének fenntartását. Amíg ugyanis nyereséges egy közéleti lap, addig szerkesztőségen kívüli akaratok megjelenésének a lehetősége sem áll fenn.
A mi meggyőződésünk, hogy a szakmai függetlenség fenntartásának szükséges feltétele az üzleti függetlenség fenntartása. Miként az is, hogy hosszú távon az olvasói árbevétel lesz az, ami garantálja a legtöbb erőfeszítéssel, befektetéssel járó cikkek, képek, videók elkészültét.
És mit kapnak, akik előfizetnek?
A 24 Extra a prémium ajánlatunkat jelenti, amelynek vásárlói számos extrához jutnak. Akik az alapcsomagot választják, havi legalább 120 prémium cikket olvashatnak el. A középsőt vásárlók Jászberényi Sándor Nincs tanulság, valamint Kele János már ismert, Gegenpressing című hírlevelére is feliratkozhatnak, ahogyan az én heti, Kapufa című szövegemet is megkaphatják.
Mi több, cikkoldalainkon kevesebb hirdetést látnak majd, az automata rendszereken érkező reklámok nem lesznek előttük.
Akik pedig a csúcscsomagra fizetnek elő, több kedvezmény, extra ajánlat mellett az összes podcastunkat is meghallgathatják. Az átalakuló Első kézből adásában Pál Zsombor leginkább a lapkészítés dilemmáiról, az újságírás nem látható részéről beszélget a vendégeivel, és a Háromharmad extrája, a hallgatói kérdésekre válaszoló Napirend után is ide kerül. Mindemellett elindul a Törökülés című műsor: havi exkluzív beszélgetés politikáról Török Gáborral, akinek Bita Dániellel közösen leszünk a partnerei. És mindez persze az induló kínálatot jelenti, ám azon leszünk, hogy idővel még több, még jobb, az olvasói igényekre még inkább válaszoló tartalom készüljön, azaz újabb és újabb kísérletek kísérik majd a munkánkat.
De miért jó ez az egész nekünk?
Mi úgy gondoljuk, a 24 Extra indulása mindazoknak jó hír, akik mélyen hisznek a szabad nyilvánosság, a demokratikus vita, a hazánk ügyeiről szóló elbeszélések szükségességében. Amartya Sen híres tétele szerint működő demokráciában sohasem volt éhínség. Méghozzá azért, mert a szabad nyilvánosság garantálja, hogy a problémák eljutnak az emberekhez, így a döntéshozóknak mondaniuk kell valamit, illetve cselekedniük kell. Azaz
A TikTok, a pillanat alatt elrabolt figyelem korában is szükségszerű értőn, mélyen, szépen láttató szövegeket, képeket, videókat publikálni.
És – ha a mindenség logikája nagyrészt arra halad is, hogy mindent felületesebben, gyorsabban, könnyebben kiabáljunk el – mi mindig meg leszünk győződve arról, hogy az igazság sokszor árnyalt, bonyolult, nehéz. Sőt, ami a szurkolói kultúrában, az érzelmek totális uralkodása idején mind fontosabb: olykor fáj is.
Azon leszünk, hogy a magyar újságírás legjobb hagyományaihoz méltók legyünk. E tradíció kérlelhetetlen követése az olvasóknak tett ajánlatunk. Személyesen is beszélgethetünk erről, hiszen október 15-én, a 24 Live-on bemutatkozik az Extra, jegyek még itt kaphatók, mi biztosan ott leszünk.