Belföld

A buszsofőrök létszámhiánya megszűnhet, a kötöttpályás vonalakról 70-90 ember hiányzik

Adrián Zoltán / 24.hu
Adrián Zoltán / 24.hu

Van ugyan létszámhiány, de a busz-, troli-, metró- és villamosvonalak menetrendszerű működését ez nem veszélyezteti, derül ki a Budapesti Közlekedési Központ válaszából, amelyet a 24.hu kérdéseire küldött.

A BKK járatain dolgozó járművezetők a BKV és az ArrivaBus alkalmazásában állnak, az utóbbi az autóbusz-szolgáltatás egyharmadát látja el, minden más a BKV feladata.

A BKV Zrt. 2000 autóbusz-vezetőt, 300 trolibuszvezetőt, 950 villamosvezetőt és 330 metróvezetőt foglalkoztat teljes munkaidőben. „A társaság 2023 szeptemberében az elsők között tette elérhetővé azt a jogszabályoknak megfelelő képzést, amellyel a B kategóriás jogosítvánnyal rendelkezők – a C kategóriás képzést átugorva – megszerezhetik az autóbusz-vezetéshez előírt D kategóriás jogosítványt” – írták, hozzátéve, hogy ennek és az intenzív toborzásnak köszönhetően a gumikerekű ágazatokban enyhült a létszámhiány, sőt várhatóan meg is szűnik a jelenlegi tanulók – 300 fő – munkába állásával.

A vasúti ágazatokban 70–90 fős létszámhiány van, a hiányzó járművezetőket részmunkaidős munkavállalókkal pótolja a BKV. Mint írják,

  • 2022-ben 15 százalékkal,
  • 2023-ban 16-tal,
  • 2024-ben pedig 12,5 százalékkal emelték a béreket.

Az ArrivaBus Kft. 1200 autóbusz-vezetőt foglalkoztat, és járművezető-hiánnyal ők is szembesülnek. „Az ArrivaBus a helyzet megoldására komplex programot dolgozott ki, amelynek része a teljesen újragondolt toborzási stratégia, a kiterjedt megtartási program, a saját autósiskola és a szakma presztízsének emelése is mint társadalmi felelősségvállalási kezdeményezés” – írják a válaszban, ahogy azt is, hogy képzési programjuk folyamatosan teljes létszámon működik, így várhatóan meg fog oldódni a munkaerőhiány. „Az ArrivaBus Kft. a szektorban elsőként transzparens bérkommunikációba kezdett, és saját honlapján egy bérkalkulátort is indított” – írják. A bérkalkulátor szerint délelőtti munkarendben, szóló buszt vezetve januárban nettó 456 ezer forintot vihetett haza egy buszvezető, csuklós busszal ugyanez 491 ezer forint. Befolyásolja még a bért, hogy a járművezető vállal-e plusz műszakokat, de az is, hogy mennyire vezeti gazdaságosan a buszt. A cég belépési bónuszt is kínál, ez jelenleg 500 ezer forint minden új kollégának.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik