Augusztus óta nem történt jelentős előrelépés a fővárosi traffipaxok kihelyezésében, mostanáig csupán pilot jelleggel két kamerát üzemeltek be a korábban megrongált Váci úti sebességmérők közvetlen közelében, derül ki Budapest Főváros Főpolgármesteri Hivatalának lapunknak megküldött válaszából.
Karácsony Gergelynek nem titkolt szándéka, hogy 2030-ig 50 százalékkal, 2050-ig nullára csökkentené a közúti balesetek súlyos sérültjeinek és halálos áldozatainak számát Budapesten, az elmúlt év tragédiái, mint a Harminckettesek terén és az Árpád hídon történt gázolások pedig még inkább előtérbe helyezték ezt a törekvést.
Budapest nemrég elfogadott közlekedésbiztonsági stratégiájában szerepel, hogy ha törik, ha szakad, sebességmérő kamerák telepítésével fellépnek az eszelős gyorshajtók ellen, de a projekt egyelőre lassan halad.
A főpolgármesteri hivatal sajtóosztálya augusztusban azt írta a 24.hu-nak, hogy első lépésként a Fővárosi Önkormányzat Rendészeti Igazgatósága közbeszerzési értékhatár alatt 45 sebességmérésre alkalmas, fix telepítésű kamerát vett bérbe, amelyek felszerelésének helyszínét a technikai adottságok és a közlekedésbiztonsági veszélyek figyelembevételével lehet kijelölni.
Hogy az új traffipaxok hol lesznek majd, azt továbbra sem tudni, mert a helyszínekről az érintett szervek (Fővárosi Rendészeti Igazgatóság, ORFK, BRFK, Budapest Közút) folyamatosan egyeztetnek, hogy „a baleseti statisztikák és a közlekedésbiztonsági szempontok szerint indokolt helyszínek közül melyek vonatkozásában állnak rendelkezésre a kamera üzemeltetéséhez szükséges feltételek (konzol, áramellátás, optikai hálózat).”
A főváros válaszából kiderült, hogy mostanáig pilot jelleggel két kamera a korábban megrongált Váci úti sebességmérők közvetlen közelében került kihelyezésre, ezek már jelenleg is működnek.
Az újonnan telepített kamerák egyébként a mérésügyi hatóság általi hitelesítést követően az Integrált Közlekedésszervezési és Szabályozási Rendszerbe kerülnek integrálásra, amelyből az adatok a már korábban kialakított interface segítségével automatikusan kerülnek át a VÉDA rendszerbe. A gyorshajtás szankcionálását a rá vonatkozó jogszabályok szerint a rendőrség végzi, közölték.
Terézváros követi a II. kerület példáját
Mindeközben a II. kerület után újabb városrész vezetése döntött úgy, hogy nem vár a fővárosra. Október végén Terézváros jelentette be, hogy sebességmérőt vásárol, és a kerület négy pontjára a kihelyezésre alkalmas trafiboxot is telepít. Indoklásuk szerint mindezt azért, hogy biztonságosabb legyen a kerület közlekedése, és a rendőrség közreműködésével kiszűrjék és felelősségre is vonják a gyorshajtókat.
A boxok helyeiről a BRFK, a kerületi rendőrkapitányság és a fővárosi rendészet iránymutatásai alapján döntött az önkormányzat. Így trafibox kerül a jövő évben az Andrássy út – Izabella utcai csomópontba, az Andrássy út – Munkácsy utcai csomópontba, a Podmaniczky utca – Izabella utcai csomópontba, a Podmaniczky utca – Rippl Rónai utcai csomópontba.
A II. kerületnek hét új traffipax beszerzése 60 millió forintba került, Terézváros pedig 35 millió forintot fordít a megvalósításra.