Az ügyeskedő üzletek, webshopok a továbbiakban tehát nem kerekíthetik mutatósabbra kedvezményeiket úgy, hogy az akció előtt rövid időre feltornázzák áraikat.
Ilyen kemény mondatokkal nyit a közlemény, amit az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) adott ki csütörtökön. Az apropó egy hasznos intézkedés: május 28-tól az engedmények bejelentésekor mindig fel kell tüntetni a korábbi árat is, ami csak az előző legalább 30 napon belüli legolcsóbb ár lehet. A közlemény szerint egy uniós irányelv miatt módosul az árfeltüntetés részletes szabályairól szóló rendelet.
Az új intézkedés azt a trükköt szünteti meg, hogy egy-egy akció előtt megemeli egy termék árát átmenetileg a kereskedő, „majd ebből a feltupírozott összegből biztosít feltűnően sok százalékos engedményt” – fogalmaz az ITM közleménye. Az előírás a romlandó termékekre, pl. élelmiszerekre nem vonatkozik. Keszthelyi Nikoletta fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár így érvelt:
A fogyasztóvédelem év végi vizsgálatának első három hetében közel 500 vizsgált üzlet 6 százalékánál talált kifogásolnivalót az akciós egységárak feltüntetésében. Az állandó hatósági jelenlét mellett a tudatos vásárlók maguk is sokat tehetnek azért, hogy ne dőljenek be az átlátszó megtévesztéseknek. A mézesmadzagnak szánt álkedvezményeket nemcsak online böngészés közben, hanem a boltba becsábulás előtt is pillanatokon belül leleplezhetjük, ehhez elég egyetlen árösszehasonlító oldalt megnyitnunk okostelefonon. A fogyasztóvédelem az újévben új területekre terjeszti ki vizsgálati programját: 2022-ben alapos ellenőrzésekre számíthatnak egyebek mellett a gyorséttermek, esküvői ruhaszalonok és zálogházak is.