- Újabb Bombardier magángép tűnik fel rendszeresen a Liszt Ferenc repülőtéren.
- A géppel Matolcsy Ádám és köre rendszeresen utazik.
- Amikor a Míkonoszról hazatérő Matolcsyék észlelték, hogy lefotóztuk őket, a tulajdonos letiltotta a gépet a radaroldalakon.
- A jegybankelnök fia azt állítja, hogy semmilyen légi jármű nincs a birtokában.
Az ország leggazdagabb emberét, Mészáros Lőrincet már évek óta egy Bombardier típusú magánrepülőgép hozza-viszi külföldi útjain. A fényűző, valóban a világ legdrágább business jetjei között számon tartott Global 6000-es azonban nem az egyetlen Bombardier a Liszt Ferenc repülőtér betonján. Egy ideje szintén rendre Budapestről startol a kanadai gyártó egyik régebbi, de azért ma is impozáns gépe. A T7-MNG lajstromjelű Challenger 601 korábban a Klambt Medien Holding német médiacsoport tulajdonában volt, ám tavaly, miután több felújításon is átesett, eladósorba került, áprilistól pedig Magyarországra tették át az állomáshelyét.
A Magyarországon nyilvántartott repülőgépek tulajdonosainak nevét a Közlekedési Hatóság időről időre közzéteszi, a külföldön lajstromozott magángépek esetében azonban nem ilyen könnyű kideríteni az adatokat. Különösen akkor nem, ha a tulajdonosok maguk is titkolni akarják, hogy közük van a géphez. A hivatalos adatok beszerzése még a sajtó által folyamatosan nyomon követett, OE-LEM osztrák felségjelzés alatt repülő Global 6000-es esetében sem sikerült. Hiába lett néhány éve politikai ügy abból, hogy Orbán Viktor ennek a gépnek a fedélzetén utazott, azóta sem tudható, hogy valójában ki vásárolta meg a gyári áron 16 milliárd forintba kerülő járművet.
A miniszterelnök sajtófőnöke 2018-ban azt állította, hogy Orbán a barátjától, a MOL Vidi FC futballklub elnökétől, Garancsi Istvántól kapta a meghívást, amikor a csapat külföldi meccsére kellett sietnie. Garancsi azonban – Mészáros Lőrinccel ellentétben – nem nagyon bukkant fel a gép környékén. A sajtó által dokumentált utak túlnyomó többségében Mészáros Lőrinc és hozzátartozói használták a repülőt.
A titkolózó tulajdonosok a repülőgép-üzemeltető cégektől kaphatnak komoly segítséget adataik elrejtéséhez. A Mészárosék által használt gép osztrák üzemeltetője, az International Jet Management GmbH. például éppen az ilyen típusú szolgáltatásaival tudott magának megnyerni egy sor gazdag klienst. A Válasz cikke szerint a bizalmi vagyonkezelésben is erős bécsi cégcsoport a keleti oligarchák körében kifejezetten azzal szerzett magának népszerűséget, hogy olyan megoldásokat kínál, amelyek hosszútávon biztosíthatják a tulajdonosokat arról, hogy a luxusjárművet hivatalosan nem lehet a nevükhöz kötni.
Ebből a szempontból a másik Bombardier története hasonlít nagytestvérééhez: a San Marinó-i lajstromszámmal repülő gép Budapestre érkezése után azonnal átkerült az International Jet Management GmbH. üzemeltetésébe. Ezért, miután nem tisztázható, hogy kié a gép, ebben az esetben is azt vizsgálatuk, ki használja rendszeresen a Ferihegyen állomásozó gépet.
Lapunkhoz korábban több forrásból is érkeztek olyan információk, hogy Matolcsy György jegybankelnök fia rendre utazik a Bombardierrel. Az elmúlt hónapok megfigyelései ezt be is igazolták: Matolcsy Ádám és ismerősei rendszeresen felbukkantak a gép körül.
Fél évtized telt el azóta, hogy Matolcsy Ádám egy pármilliós kft. tulajdonosából váratlanul nagyvállalkozóvá avanzsált. Akkoriban nagybátyja, Szemerey Tamás Növekedési Hitelbankja nyújtott hitelt, hogy megszerezze a nagy múltú veszprémi bútorgyárat. Csakhogy a pénz forrása nem is Szemerey nagybácsi pénzintézete volt, hanem a Növekedési Hitelprogram, amit a Matolcsy György jegybankja vezetett be olcsó hiteleként a magyar vállalkozások támogatására.
Azóta a családi kapcsolatok mentén folyamatosan és szinte követhetetlen módon nőtt a Matolcsy Ádámhoz és baráti köréhez köthető vagyon. Két éve már azzal lephette meg a közvéleményt, hogy a szaporodó drága ingatlanok mellé drága sportkocsikat is begyűjtött, és kisebb kollekciót hozott össze a Porsche ritka modelljeiből.
A hitelből vett Balaton Bútor Kft. forgalmának például nagy lökést adhatott, hogy a cég mindeféle pályáztatás nélkül részt vehetett a jegybank ingatlanbefektető cége által felújított egykori Postapalota bebútorozásában. Az ügyben rendőrségi vizsgálatot is lefolytattak, azt viszont nem hozták nyilvánosságra, hogy a 2,4 milliárdos üzletből mekkora részt jutott a veszprémi cégnek. Kilőtt a Matolcsy Ádám balatonfüredi nyaralóját, és az általa használt pesti loftlakást építő, ismerősi körön belülről irányított ingatlanfejlesztő cég is. A Raw Development Kft. szintén az MNB megbízásainak köszönhetően produkált hatalmas forgalomnövekedést az utóbbi időben. Tavaly a 15,6 milliárdos bevételből 1,8 milliárd forint maradt meg tiszta nyereségként, ám néhány hete az is kiderült, hogy a vállalkozás egy, az eddigieknél nagyságrendekkel nagyobb volumenű üzletet is behúzott, mégpedig a jegybank Szabadság téri épületének 54 milliárdos felújítását. A Raw Developmentet 2018 óta Matolcsy Ádám barátja, Somlai Bálint irányítja. Nemrég Somlai egyik érdekeltségétől került Matolcsy Ádám feleségéhez, Matolcsy Tímeához egy ingatlanos cég és vele egy luxuslakás. A XIII. kerületi panorámás ingatlanban évekig Matolcsy Ádám és felesége lakott.
Somlai korábban a Matolcsy Ádám érdekeltségébe tartozó médiaportfolió alkalmazottja volt. Ebben a portfolióban, amely azóta beolvadt a kormányoldali médiabirodalomba, futott be a másik barát, Száraz István is. Az MNB-alapítványok által intenzíven támogatott Vs.hu és az Origo egykori irányítója szerteágazó cégbirodalmat alakított ki: PR-cége szintén a jegybanktól kapott több milliárdos szerződést, tavaly pedig megvette a gasztropiacon jól ismert Culinarist.
Matolcsy Ádám megkeresésünkre azt írta, „semmilyen fajta konstrukcióban nincs a tulajdonában légi jármű”. Azt viszont nem tagadta, hogy rendszeresen használja a gépet. Az erre vonatkozó kérdésre közölte:
Magánjellegű utazásaimról nem kívánok nyilatkozni, az a magánéletem részét képezi.
A gép április óta többször járt Olaszországban, Franciaországban, de leggyakrabban délre, Görögország felé vette az irányt. Több esetben Matolcsy barátnőjének Instagram-fotói is illusztrálták a repülőgép aktuális útjait. Az elmúlt hónapokban legtöbbször visszatérő úti cél Míkonosz volt. A tehetősebb turistákra specializálódott görög sziget repülőtere azonban nem alkalmas a magángépek hosszasabb parkoltatására, ezért ilyenkor a gépet átküldik a török partok közelében fekvő Számosz szigetére. Június közepén, miután éppen egy ilyen, több napos míkonoszi tartózkodást követően a ferihegyi reptér kisgépes termináljánál lefotóztuk Matolcsy és barátnője hazaérkezését, a tulajdonos letiltatta a gép nyilvános nyomonkövethetőségét az internetes radaroldalakon.
Májusban Száraz István is igénybe vette a frissen beszerzett magángépet. Az immár francia élelmiszerek importjával is foglalkozó családi barát Párizsba utazott a Bombardierrel.
A 1990-es évek elején gyártott, de a business kategóriának megfelelő felszereltségű Challenger 601-esen a worldjettrading.com oldalon megtalálható adatlap szerint kilenc személy számára van hely a bőrfotelekben és az üléseken. Az oldalon azt is írják, hogy az előző, német tulajdonos több mint 1,1 millió dollárt, azaz mintegy 330 millió forintot költött a gép fejlesztésére, az eladási árat azonban nem tették közzé. Az interneten található hasonló gépek esetében állapottól függően 1 és 3 millió dollár közötti vételárral lehet kalkulálni.