A RegionalBahn.hu értesülése szerint a járványhelyzet ürügyén, az utasok háta mögött drasztikus és értelmetlen vasúti járatritkításra készül az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) és a Közlekedéstudományi Intézet (KTI): június 6-tól 34 vonalon megszüntetik a vonatok jelentős részét, egy részük helyett pótlóbuszokat fognak közlekedtetni – írja péntek délutáni közleményében a Közlekedő Tömeg.
20 vasútvonalon naponta irányonként mindössze egy, további 9 esetében pedig kettő járat fog közlekedni, rosszul járnak többek között a budapesti elővárosban komoly potenciállal bíró Esztergom–Komárom, Székesfehérvár–Sárbogárd, Nagyoroszi–Balassagyarmat, Balassagyarmat–Ipolytarnóc, Vámosgyörk–Gyöngyös szakaszok is. A 20 évvel ezelőtt komoly anyagi ráfordítás árán újjáépített Zalaegerszeg–Őrihodos vonalon csak két, megállás nélkül közlekedő nemzetközi gyorsvonat marad, a személyvonatokat buszokkal fogják pótolni a korszerű vasútvonal mentén
– közölték.
A Közlekedő Tömeg úgy véli, a járvány elleni védekezést nem segíti a pótlóbuszozás: az autóbuszokon ugyanúgy zárt térben ülnek az utasok, mint a vonatokon. „Pofátlan hazugság a vírusra hivatkozva járatokat ritkítani, miközben folyamatban van a korlátozások feloldása, szinte minden európai országban ezekben a hetekben állnak vissza a normál menetrendre”, fogalmaztak.
A politikusok, önjelölt szakértők ezen kívül a költségcsökkentés szükségességével érvelnek a járatritkítás mellett, de ez sem fog teljesülni: napi egy vonathoz ugyanúgy szükség van járművekre, mozdonyvezetőkre, jegyvizsgálókra és az állomásokon forgalmi személyzetre, a pályát továbbra is fenn kell tartani; ellenben a pótlóbuszok beállítása nem elhanyagolható összegbe kerül. Az utasoknak komoly kényelmetlenséget okoz, hogy teljesen átláthatatlanná válik a menetrend: bizonyos időpontokban vonattal, máskor pótlóbusszal utazhatnak, melynek menetideje a közúton nehezen feltárható régiókban (pl. Szentes–Hódmezővásárhely) hosszabb a vonaténál
– írták. Az egyesület szerint a kormány valódi célja, hogy „további színvonalcsökkentéssel minél több utast tereljen a közösségi közlekedésről a környezetszennyezőbb, balesetveszélyesebb autós közlekedésre, és a közeljövőben teljesen megszüntesse a mellékvonalak jelentős részét, azzal mit sem törődve, hogy a gazdaság újraindítása szempontjából kiemelten fontos a lakosság mobilitásának biztosítása, gondolva a gépkocsival vagy jogosítvánnyal nem rendelkezőkre is”.
A Közlekedő Tömeg Egyesület álláspontja szerint a regionális közlekedés ügyében hosszútávú koncepcióra van szükség: valóban kedvezőtlen a jelenlegi helyzet, mely szerint a mellékvonalak nagy részén elavult járművek közlekednek lassan, ritkán, kevés utassal, de erre nem a járatritkítás és a vonalbezárás a megoldás: számos régióban a vasútvonalak fejlesztése, a sűrű, ütemes menetrend bevezetése és korszerűbb járművek beszerzése sokkal versenyképesebb eljutási lehetőséget biztosítana a falvak, kisvárosok lakóinak, mint a volánbuszok.
Az érintett vasútvonalak listája megtalálható ezen az oldalon.
Kiemelt kép: Farkas Norbert / 24.hu