Média
Budapest, 2016. augusztus 18.
Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter (j) átadja a Magyar Érdemrend lovagkeresztje kitüntetést Bayer Zsolt írónak, újságírónak, szerkesztőnek, a Magyar Hírlap munkatársának az augusztus 20-i nemzeti ünnep alkalmából a Pesti Vigadó dísztermében tartott ünnepségen 2016. augusztus 18-án.
MTI Fotó: Koszticsák Szilárd

Orbán emberei a közmédia nagy beszállítói között

Szalay Dániel
Szalay Dániel

újságíró. 2018. 01. 17. 15:39

Jut a 87 milliárdból működő állami médiavállalat pénzeiből Bayer Zsoltnak, a Fidesz-alapító publicistának, Győri Tibornak, Orbán Viktor legrégebbi bizalmasának és Kálomista Gábornak, a Fidesz-kormányok idején rendkívül sikeresen mozgó filmproducernek is. Jelentős összegek mennek ezenkívül a miniszterelnök kedvenc sportjának közvetítésére is. Utóbbival egy, a Mészáros Lőrinc és Tombor András érdekeltségébe tartozó reklámértékesítő cég is jól jár.
Korábban a témában:

Orbán Viktor évtizedek óta hűséges bajtársa, Bayer Zsolt Fidesz-alapító publicista 1100 Év Kft. elnevezésű cége összesen 56,7 millió forint összegben állíthatott ki számlát az MTVA (Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap) részére 2017-től érvényes szerződései alapján tavaly – derül ki a közmédia nemrégiben frissített, 5 millió forintnál nagyobb értékű szerződéseit tartalmazó 97 oldalnyi listáját tanulmányozva.

Bayer, aki jelenleg a Mészáros Lőrinc felcsúti polgármester tulajdonába került Echo TV-n nemrégiben indult Bayer Show műsorvezetője, az Elfeledett hőseink, a Magyar Emlékek Velencében és a Magyar Emlékek Rómában dokumentumsorozatok gyártásáért összesen 46,7 millió forintot számlázhatott, míg 10 milliót Az utolsó előtti út – Szibéria és az orosz Távol-Kelet, Lengyelország, Másfélmillió lépés Magyarországon – 32 év múlva, Másfélmillió lépés Magyarországon – a dél-alföldi túra című ismeretterjesztő filmsorozatok felhasználási jogáért.

Orbán egy másik hűségesének cége rádiós adatokat szolgáltatott

Az MTVA jelentősebb költéseit bemutató listában további érdekességek is találhatók. 6 millió forintot kapott például a Kutatópont nevű, 2010-es alapítású piac- és véleménykutató cég a magyarországi rádiócsatornák hallgatottságának mérési adataiból készített adatbázis használatért. Ez azért érdekes, mert a szerződés mindössze 3 hónapra vonatkozik, így havi átlagban 2 millió forintot fizetett a közmédia a hallgatottsági adatokért úgy, hogy a rádiós piacon a Kantar Hoffmann-Mediameter Konzorciumától, valamint az Inspira Media Researchtől származó hallgatottsági adatokat tekintik általában etalonnak. Ráadásul az MTVA nemrég egy másik rádióhallgatottságra vonatkozó szerződést is kötött a Mediameter Kft.-vel, és ennek a szerződésnek a keretében a Mediameter 2017-re vonatkozó hallgatottsági adatokat is átad az MTVA-nak. Rabcsánszki Laura, a Kutatópont médiakutatási igazgatója megkeresésünkre azt mondta, a Kutatópont által kiszámlázott kutatás egy olyan időszakban készült, amikor még a rádiós mérés sorsa bizonytalan volt. Hozzátette, a számlázott összeg piaci ár, ezért nem számít extra magasnak a negyed évre eső 6 millió forint.

Budapest, 2014. február 6.
Mráz Ágoston Sámuel, a Nézőpont Intézet igazgatója az intézet Magyarországról szóló külföldi média-megjelenésekről készített elemzésének bemutatóján a budapesti Larus Rendezvényközpontban 2014. február 6-án.
MTI Fotó: Mohai Balázs
Mráz Ágoston Sámuel, a Nézőpont Intézet igazgatója
Fotó: MTI/Mohai Balázs

A Kutatópontnak egyébként az Opten cégadatbázis alapján a kormányközeli Nézőpont Intézet a tulajdonosa, amelynek vezetőségében ott van Mráz Ágoston Sámuel, a cégnek pedig Győri Tibor, Orbán Viktor régi bizalmasa a tulajdonosa, akiről 2012-ben azt írta az Origo, hogy ha ő telefonál oda valahová, az olyan erővel bír, mintha maga Orbán lenne a vonal túlvégén. Győri egyébként a Lokál című kormányközeli bulvárlapot kiadó Modern Media Group társtulajdonosa, Habony Árpád mellett, de a Miniszterelnökségen egy ideig államtitkár is volt. Tavaly  legutóbb akkor lehetett a nevével találkozni a sajtóban, amikor Simicska Ádám (Simicska Lajos nagyvállalkozó fia) a Facebookra kiírta, hogy Győrit tartja felelősnek amiatt, hogy Simicska családtagjai körül állítólag paparazzók jelentek meg, majd Simicska Ádám az apja üzenetét úgy tolmácsolta, hogy ki fogják belezni Győrit.

Visszatérve a Győri Tibor érdekeltségében lévő Kutatópontra, a cég nem először számlázhat az MTVA-nak 5 millió forintot meghaladó összeget, 2017 márciusa és áprilisa között például 12,5 millió forintot, piackutatás címen. A szintén Győri Tibor tulajdonában lévő Nézőpont érdekeltségében lévő Médianéző Kft. pedig 10,8 millió forintot számlázhatott sajtófigyelésre, médiaelemzésre.

Kálomista több mint egymilliárdot számlázhatott

Az MTVA szerződéseit tartalmazó lista alapján a Fidesz-kormányok idején rendkívül sikeresen mozgó filmproducer, Kálomista Gábor – akinek felesége, Kálomista Zsuzsanna tavaly március 6-ig a közmédia kereskedelmi és vagyongazdálkodási igazgatója volt – Győrinél és Bayernál is jóval többről, közel 1,3 milliárd forintról számlázhatott a 87,7 milliárdból működő állami intézmények.

Budapest, 2017. február 20.
Kálomista Gábor producer nyilatkozik a Csak színház és más semmi című tv sorozat 2. évadának VIP vetítése előtt a Corvin moziban 2017. február 20-án.
MTI Fotó: Bruzák Noémi
Kálomista Gábor
Fotó: MTI/Bruzák Noémi

A Megafilm – amelynek Kálomistán kívül egyébként Tóth János is tulajdonosa – 657 millió forintot számlázhatott a Tóth János című vígjáték sorozatért, 300 millió forintot az Egynyári kaland című tévéjáték gyártásért. A Csak színház és más semmi című műsor 3. évadára koprodukciós gyártási szerződés keretében további 330 millió forint járt a Megafilmnek. A Csak Színház és más semmi új évada egyébként hat epizódból áll, és idén március 3-tól lesz képernyőn szombat esténként a Duna Televízión.

A tavalyi évben 622 millió forintos szerződéssel rendelkezett a Maradj talpon című vetélkedő gyártására az Apropó Média Kft. A kft. a Habony Árpáddal, Orbán Viktor nem hivatalos tanácsadójával kapcsolatba hozható Halkó Gabriellának, az Andy Vajna kormánybiztos tulajdonában lévő TV2 gazdasági és stratégiai igazgatójának és Blázy András gyártási-produkciós szakembernek volt a közös vállalkozása, de 2016 óta a cégjegyzék szerint egyedül már csak Blázy maradt a cég egyedüli tulajdonosa és vezetője.

Milliárdok a miniszterelnök kedvenc sportjáért

Az MTVA lista alapján derült ki korábban az is, hogy az MTVA összesen 5,74 milliárd forint összeget fizet a Bajnokok Ligája (BL) 2018/19, 2019/20, valamint 2020/21 szezonja közvetítési jogaiért az UEFA-nak. Ezt az összeget korábban az MTVA a 24.hu próbálkozásaikor titkolni próbálta, ezért a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságnál (NAIH) tettünk panaszt az adatigénylés megtagadása miatt. A Péterfalvi Attila vezette hivatal által elindított vizsgálattal és egy decemberi konferencián Vaszily Miklós MTVA-vezérigazgatót zavarba hozó kérdéssel függ össze az, hogy végül mégis kitették az összeg nagyságáról szóló információt, bár a szerződés konkrét tartalma máig ismeretlen, így csak Vaszily 24.hu-nak adott néhány nappal ezelőtti nyilatkozatára lehet hagyatkozni az ügyben, amiből annyi derült még ki, hogy a három évre vonatkozó összeg számos elérhető jogra – online, netes közvetítési, visszanézhetőség – egyidejűleg történő megfizetésére vonatkozik.

Az MTVA pontosít

Az MTVA szerdán délután pontosította a cikkünk korábbi verziójában megjelenteket, a korrekció alapján az összeget nem fizették ki előre, hanem az 5,74 milliárdot időarányosan törlesztik az UEFA-nak.

Visegrád, 2017. november 14.
Vaszily Miklós, a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) vezérigazgatója a visegrádi országok (V4) közszolgálati médiumvezetőinek tanácskozásán Visegrádon, a királyi palotában 2017. november 14-én.
MTI Fotó: Szigetváry Zsolt
Vaszily Miklós, a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) vezérigazgatója
Fotó: MTI/Szigetváry Zsolt

Vaszily azt hangsúlyozta, hogy a világon legnépszerűbb, kiemelten keresett sportjogoknak ez a nemzetközi ára, amely egy többfordulós tenderfolyamaton keresztül alakult ki. Arra, hogy miért nem mondták el eddig, mennyi pénzt fizet ki a focis jogokra az intézmény, Vaszily azt nyilatkozta, azért szerették volna, ha a számokat nem kell kirakatba rakniuk, mert a következő tárgyalási fordulónál állítólag jelentős érdeksérelmet szenvedhetnek el, ha a versenytársaik ismerik az MTVA által korábban megfizetett árat.

Vaszily Miklós, a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) vezérigazgatója beszédet mond a Mária Terézia című kétrészes minisorozat werkfilmje bemutatóján a Magyar Rádió Márványtermében 2017. december 18-án. Január 5-én és 6-án tűzi műsorra a Duna Televízió a magyar, a szlovák, a cseh és az osztrák közmédia által közösen készített alkotást. A Mária Terézia születésének 300. évfordulója alkalmából készített filmet Miroslava Zlatníková forgatókönyve alapján az Egyesült Államokban élő, temesvári születésű Robert Dornhelm rendezte. MTI Fotó: Balogh Zoltán
Az MTVA-vezér focis milliárdokról, megszűnő közmédiás cégről és saját jövőjéről
Vaszily Miklós az UEFA-nak focis közvetítésekre kifizetendő 5,74 milliárd forintról, a MTVA Kiadói Kft. bezárásáról, és arról is nyilatkozott a 24.hu-nak, mit gondol a szárnyra kapott pletykáról, hogy állítólag kiszemelték őt a TV2 vezérigazgatójának.

A Forma-1 is jelentős összeget emészt fel

A lista alapján egyébként nem csak futballra költenek sokat az MTVA-nál, de a Forma-1 közvetítésekre is. Csak a magyarországi futamok gyártási feltételeire több mint 3 milliárd forintot fizet az MTVA a Hungaroring Zrt.-nek egy 2017. január 1. és 2019. december 31. közötti időszakra érvényes szerződés alapján, de ebben még nincs is benne az MTVA összes költsége, például az EBU-nak (European Broadcasting Unio) fizetendő több millió forintnyi vonalköltség, illetve például irodakontéreket is bérelnie kellett az MTVA-nak a Magyar Nagydíj idejére. (További 31,2 millió forint ment a Hungaroring magazin című műsor gyártására, az Osterman Forma 1 Kft.-nek.)

Az M4 Sport sikereiből is gazdagodik Mészáros Lőrinc

A sportközvetítésekre kifizetett összegek kapcsán érdemes hozzátenni, hogy bár az MTVA teljes éves büdzséjéhez mérten is számottevő nagyságrendű pénzekről van szó, ezek a műsorok jelentős nézettséget is képesek szállítani az M4 Sportra, így a reklámkampányokat is könnyebben ki tudják futtatni, tehát bevételre is szert tesznek. A megnövekedő reklámbevételek kapcsán ugyanakkor jól jár a Mészáros Lőrinc és Tombor András érdekeltségébe tartozó Atmedia Kft. is, hiszen ez a cég szállítja a reklámokat az MTVA-nak, amiből nem kis profitra tesz szert. (Tombor András az Orbán-kormány volt tanácsadójaként, Habony Árpád hitelezőjeként és tavaly óta a mandiner.hu portál tulajdonosaként is ismert, míg Mészáros Lőrinc nem csinál titkot belőle, hogy Orbán Viktor barátja.)

Felcsút, 2013. május 11.
Orbán Viktor miniszterelnök (j2) és Mészáros Lőrinc, a felcsúti Puskás Ferenc Labdarúgó Akadémia elnöke (b, a kormányfő mellett) nézi a labdarúgó NB II 26. fordulójában a Nyugati csoportban rendezett Puskás Akadémia-Kaposvári Rákóczi II mérkőzést Felcsúton 2013. május 11-én. Az összecsapást a Puskás Akadémia 2-0-ra megnyerte és feljutott NB I-be.
MTI Fotó: Koszticsák Szilárd
Tévés cégekbe vásárolta be magát Mészáros Lőrinc
Az MTVA és a TV2 reklámidejét is az a cég értékesíti, amiben érdekeltséget szerzett a felcsúti polgármester.

Az egyéb műsorok, például Kálomista sorozata kapcsán a korrektség kedvéért azt érdemes hozzátenni, hogy a szállítók által számlázott összeg még nem egy az egyben a szállító cégek nyereségét jelenti, hiszen a bevételből tudják kifizetni a gyártást, a színészeket és számos egyéb költséget. Ezzel együtt azonban a szállítócégek így is jókora nyereséggel zárhatják a pénzügyi évet, amihez jelentős mértékben járul hozzá az MTVA.

Kiemelt kép: MTI/Koszticsák Szilárd

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Kommentek

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.