Belföld választás 2018

Újpest jegyzője cáfolja a origós választási csalást

Nagy József
Nagy József

újságíró. 2018. 04. 08. 16:32

„Lehúzták a fideszes jelölt nevét a szavazólapról.” Írja az Origo.

„Csalás történt Újpesten: lehúzták a fideszes jelölt nevét a szavazólapról” – ezzel a címmel publikált ma cikket 12.58-kor a kormánypárti Origo.

A dolgozat szerint:

Egészen példátlan esetről számolt be Fricz Tamás politológus: feleségével Újpesten szavaztak, miközben arra lettek figyelmesek, hogy Zsigmond Barna Pál, Fidesz-KDNP-s jelölt neve le van húzva a szavazólapról. Jelentették az esetet, mire leállították a szavazást. Nagyon úgy néz ki, hogy beindult az ellenzék… Fricz azt írja, hogy a szavazóbizottság tagjai azt mondták neki, hogy 30 hibás szavazólapot töltöttek ki eddig a választók, és már csak 600 új hibátlan szavazólapjuk van, a többi tehát vélhetően hibás… A politológus úgy látja, hogy 30 szavazaton is múlhat a választás.

Vagyis a cikk azt „sugallja”, hogy a Békemenetről is ismert politológus szerint ellenzéki csalás ütheti el ebben az amúgy erősen balos választókerületben a kormánypárti jelöltet a győzelemtől.

Kérdés persze: miből gondolná a feltételezett választási csaló, hogy nem fog már az első fideszes szavazónak feltűnni, hogy nem találja favoritja nevét a papíron.

Mi is megkérdeztük Fritz Tamást.

A politológustól nekünk arról számolt be:

  • délelőtt 11 óra tájban a feleségével és a fiával érkezett a Babits Mihály Gimnázium 011-es szavazókörébe
  • „a nejem vette észre a hibát, azért nem én, mert előre engedtem őt”
  • „azonnal leállíttattuk a szavazást.”

A szavazókör, mint az összes többi az országban, reggel 6 órakor nyitott. Hogyan fordulhatott elő, hogy öt teljes órán keresztül senkinek nem tűnt fel a „csalás”?

Fritz Tamás úgy tudja, a szavazólapokat „kisebb, talán százas csomagokba kötegelik”, és vélhetően kizárólag épp az a pakk volt hibás, amiből ők kaptak.

Budapest, 2009. október 23.
Fricz Tamás politológus, a Civil Összefogás Fórum (CÖF) egyik szóvivője beszédet mond a főváros XIV. kerületében a Hősök terén, ahol a szervezet az 1956-os forradalom és szabadságharc 53. évfordulója alkalmából megemlékezést tartott „Az ’56-os forradalom a miénk, civileké!” címmel.
MTI Fotó: Illyés Tibor
Fricz Tamás politológus
Fotó: MTI/Illyés Tibor

Fritzet a bizottság tagjai a helyszínen arról tájékoztatták, hogy 30 darab hibás lap került ki választókhoz. Utóbb, az origós cikk megjelenése után Fritzet azzal hívták, hogy nem 30, hanem 21 lapot érintett a baki.

Hogyan keletkezett a hiba?

Fritz szerint úgy, hogy

az utolsó pillanatban lépett vissza egy pici párt jelöltje, a fickó neve most nem is jut eszembe, és e párt a papíron a jelöltlista hátulról harmadik vagy negyedik helyén volt, a Fidesz jelöltjének neve viszont a lista elején a harmadik vagy negyedik helyen, és amikor betették a fénymásolóba a lapot, hogy fekete csíkkal kihúzzák a visszalépett jelölt nevét, vélhetően fordítva került be a lap.

És az hogy van, hogy a 21 választó egyike sem vette észre a bakit?

Fritz válasza:

Úgy láttam, csak a név feléig ért a fekete csík, így azt gondolom, az elszántabb Fidesz-szavazók megtehették, hogy kibogarászták és odaikszeltek mellé.

Na de az hogy lehet, hogy senki sem tette szóvá a hibát?

Fritz válaszai erre:

A nem vagányabb típusú, gyámoltalanabb fideszes szavazók megijedhettek, azt mondhatták, hogy ha ez ki van húzva, annak oka van és nem mertek rákérdezni, illetve enyhén szólva is lehettek mind balosok, merthogy Újpesten vagyunk.

Kérdeztük Fritz Tamást, hogy a „csalás” kapcsán ő állította-e az Origónak, hogy „nagyon úgy néz ki, hogy beindult az ellenzék”.

Fritz válasza: „Nem, én ilyet nem mondtam.”

Búcsúzóul zanzázzuk a történetet, és tisztázzuk, hány ikszet érintő súlya lehet a hibának/„csalásnak”.

  • az Origo a cikkében választási csalást kiált
  • az írás egy politológussal úgymond legitimálva a legkevésbé sem burkoltan azt sugallja, hogy ellenzéki pártok 30 újpesti szavazólapról eltüntették a kormánypárti induló nevét, és ez döntően befolyásolhatja a mandátum sorsát egy amúgy balos választókerületben
  • aztán kiderül, hogy nem 30, hanem 21 szavazólapot érint az ügy
  • vagyis uszkve/legföljebb tíz Fidesz-szimpatizánst kaphatott a hibás lapból
  • ráadásul minden bizonnyal ők sem tartották olyan súlyúnak a „csík elcsúszását”, hogy szóvá tegyék az ügyet, inkább ikszeltek a „fél négyzetbe”
  • ráadásul lényegében biztosan nem csalás történt, hanem a bizottság egyik, a „kifénymásolást” végző tagja (aki akár lehetett a Fidesz-delegált is) bénázott, meg persze azon társai, akik nem vették észre a malőrt
  • az már csak hab a tortán, hogy mindezt a Békemenet egyik szervezője leplezi le.

Az Origo cikke vélhetően tízezrekhez jutott el. Még egyszer a címe és első mondata: „Csalás történt Újpesten: lehúzták a fideszes jelölt nevét a szavazólapról… Egészen példátlan esetről számolt be Fricz Tamás politológus.”

Frissítünk.

Az újpesti hivatalos választási eseményekért a városrész jegyzője, Tahon Róbert felel.

Tőle tudjuk, hogy a komplett választókerületben a visszalépések miatt nyolcvanezer szavazólapon húztak ki neveket. A paksamététákat pénteken kapta meg a helyi választási iroda, és hat fénymásológépen dolgoztak folyamatosan.

Ahogy a jegyző fogalmaz:

Az egyik százas csomagot a kollégánk tévedésből fordítva helyezte a papírtartóba, és a hibát nem észlelte.

A pakk a 011-es szavazókörbe került, és mire Fritz Tamás kiszúrta a bakit, 19 darab lap már választóhoz, onnan urnába jutott; további két lap került Fritz Tamáshoz és nejéhez – így lett meg a 21.

Tahon Róbert azt mondja, hogy urnabontás után a bizottság kikeresi a hibás lapokat, s eldönti, mi legyen a sorsuk.

Fotó: Marjai János / 24.hu
Tahon Róbert; Fotó: Marjai János / 24.hu

A jegyző, aki nem mellesleg látta a visszahívott szavazólapokat, úgy ítéli meg, függetlenül attól, hogy a fideszes jelöltre vagy más aspiránsra ikszelt a választó, a szavazólapot indokolt elfogadni.

Kérdésünkre azt mondta:

Nem történt választási csalás.

De legalább volt egy jó kis Origo-cikk.

Meg most a miénk is.

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

Brüsszel, 2017. április 26.
A Miniszterelnöki Sajtóiroda által közreadott képen Orbán Viktor miniszterelnök (j) és az Európai Néppárt (EPP) parlamenti csoportjának elnöke, Manfred Weber találkozója az Európai Parlament brüsszeli épületében 2017. április 26-án. 
MTI Fotó: Miniszterelnöki Sajtóiroda / Szecsődi Balázs
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.