Értetlenül áll a Nemzeti Útdíjszolgáltató (NÚSZ) Zrt. eljárása előtt Pest megyei olvasónk: véletlenül személyautós matricát vett nagyobb teljesítményű járművére, de akkora büntetést szabtak ki rá, mintha egyáltalán nem vett volna matricát. Pedig nem lógott, csupán tévesztett, a családban ugyanis van személyautó is, és egyszerűen összekeverte a matricákat.
Kiderült azonban, hogy a díjrendelet szerint helyesen járt el a NÚSZ: ilyenkor az alacsonyabb és egyébként irányadó díjkategóriához rendelt pótdíjak különbözetét, de legalább a legalacsonyabb pótdíjat kell megfizetni. Így ha az autós D2 helyett D1 kategóriába tartozó matricát vett, a legalacsonyabb pótdíjat szabják ki rá. (A két pótdíj egyforma: 14 875 forint.)
Egyébként a nem megfelelő matrica jogosulatlan úthasználatnak minősül, és pótdíjköteles – ez a weboldalukon található tájékoztatóban is benne van.
Amikor pótdíjat kell kiszabni, csak akkor okos a rendszer
Olvasónk felvetette: miért van, hogy amikor a matricát megvette, nem „szólt” a rendszer, hogy rossz kategóriát vásárol. Ha viszont valamilyen más adatot elütött korábban, akkor jött az sms, hogy nem tudják befogadni az igénylését, javítson. Nem értette, az ügyfél hibáját miért csak akkor ismeri fel a rendszer, amikor már a büntetés következik. Miért nincs beépítve a megelőzés is, ha már okos a rendszer?
A NÚSZ-tól azt a választ kaptuk, hogy a Belügyminisztérium Nyilvántartások Vezetéséért Felelős Helyettes Államtitkársága által vezetett járműnyilvántartásból az útdíjszolgáltató csak ellenőrzési céllal kérhet le adatokat, az értékesítés során nem.
A NÚSZ hozzátette: ezért is hívják fel minden vásárló figyelmét, hogy mindig a forgalmi engedélyben rögzített adatok alapján kérjék a megfelelő kategóriára az e-matricát, és ha esetleg bizonytalanok, forduljanak az ügyfélszolgálathoz.
Kiemelt kép: MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba