Az Önszabályozó Reklámtestülethez fordult az Együtt elnökségi tagja, Hajdu Nóra, aki korábban arról beszélt a 24.hu-nak, hogy a Puncs nevű társkereső köztéri hirdetései a nők tárgyiasítását propagálják. A szóban forgó portál vállaltan anyagi alapokra helyezi a társkeresést, plakátjain fiatal lányok mondják: ők csak menő pasikkal randiznak, nem csak Valentin-napra kapnak ajándékot, és hálásak a „sugar daddy”-jüknek (a kifejezés azokat az idősebb, gazdag férfiakat jelenti, akik fiatal nőt tartanak el intim kapcsolat fejében).
Hajdu panaszában az áll, hogy az ilyen kapcsolatokban a nőkre alárendelt félként, pénzért megvehető áruként, és csak az anyagi biztonság motiválta szereplőként tekintenek. Holott rengeteg példa van arra, hogy ezekben a kapcsolatokban a férfiak társadalmi helyzetükből adódóan visszaélnek a nők helyzetével, ami tragikus egyéni élethelyzetekig vezet.
Nem értik a diszkriminációval kapcsolatos aggodalmat
Ezzel szemben a hirdető, vagyis a Puncs azt állítja, nagyon vigyáztak a reklámkampány megtervezésekor, hogy olyan szlogent és fotót találjanak, ami nem megosztó, és semmilyen nemi vagy anyagi diszkriminációra nem utal. Szerintük a „Köszönöm Sugardaddy” szlogenben semmi nem utal az anyagiakra, és azzal érvelnek, hogy a sugar daddy szó használata nem bántó vagy diszkriminatív, hiszen ez jelen van a hétköznapi szóhasználatban.
Azzal is érvelnek, hogy azért van nő a plakátjaikon, mert kutatások szerint a nők és férfiak is oda regisztrálnak, amit nővel reklámoznak a számukra, másik férfit nem akarnak látni a hirdetésben. Emellett szerintük az „Én csak menő pasikkal randizom” szöveg a nőt helyezi felülre, aki válogathat és dönthet arról, hogy kivel fog ismerkedni.
A Puncsot üzemeltető, Weiler Péter vezette cég jelezte: nem érti a diszkriminációval kapcsolatos aggodalmakat, számukra
a tapasztalt (idősebb) férfi (fiatalabb) nő viszonyában nincs semmi új.
Vállalták, hogy ha legközelebb reklámkampányt szerveznek, előre megmutatják az Önszabályozó Reklámtestületnek és állásfoglalását figyelembe veszik.
Egyetlen ellenvélemény
A testület határozatához csatolt szakértői véleményben az áll, hogy a Reklámetikai Kódex kimondja: egy jogszerűen reklámozható termékkel kapcsolatos fogyasztói ellenérzés önmagában nem jelentheti, hogy a reklámja etikailag kifogásolható. A szakértő számára azonban az sem egyértelmű, hogy a nőkre a „sugar baby-sugar daddy” kapcsolatban alárendelt félként tekintenek.
Meglátásom szerint a reklámban megjelenő hölgy örül, és semmi jelét nem mutatja annak, hogy ezt kényszerből tenné
– állapítja meg az Önszabályozó Reklámtestület szakértője, aki szerint ha a médiában bemutathatóak az ilyen jellegű viszonyok, akkor a reklámok esetében is megjeleníthetők. Hozzátette: semmilyen kényszert nem érzékelt, ami kifejezetten buzdítana az ilyen kapcsolatra.
A testület ad hoc etikai bizottsága szerint „a reklámok maguk mind szövegben, mind képeikben elfogadhatók, ízléstelen, nyílt szexuális utalást tartalmazó elemeket a Bizottság nem talált”.
A bizottság egyetlen tagja fogalmazott meg ellenvéleményt, szerinte a reklámok sértik a társadalom általánosan elfogadott erkölcsi, etikai normáit azzal, hogy a párkapcsolat keresésének elsődleges szempontjaként az anyagi előnyöket elfogadható magatartásnak állítják be. A reklámozott szolgáltatás leírása és az oldal alapján egyértelműen és kizárólag a szexuális szolgáltatást nyújtani kész és az azért fizetni kész és képes feleket kívánja összehozni – közölte.
Növekvő nyomás
Hajdu Nóra korábban nyilvános vitára hívta Weiler Pétert, aminek a Puncs ügyvezetője nem tett eleget. Most, az Önszabályozó Reklámtestület döntése után a politikus azt mondta: örül, hogy Weiler eljutott odáig, hogy ha újabb kampányt indítana, arról kikérné a testület döntését.
Megmosolyogtatónak tartja azonban a védekezést, amiben az ügyvezető arra hivatkozik, hogy a nők itt vezető szerepbe kerülnek – Hajdu szerint tudvalevő, hogy ez nem egy közönséges társkereső, nem arról van szó, hogy a férfiak és nők egyenlő helyzetben lennének.
– mutatott rá.
A testület döntését tudomásul veszi, megérti, hogy csak a reklámtörvény szövegéből tudnak kiindulni. De szerinte ez a döntés is mutatja, hogy legalábbis kérdéses, ilyen típusú társkereső oldalaknak van-e helye óriásplakátokon, köztereken.
Kérdésünkre Hajdu Nóra elárulta: a nyilvános vitát elutasító Weiler Péter négyszemközt szeretett volna találkozni vele, de elmondta neki, továbbra is azt tartaná hasznosnak, ha a nyilvánosság előtt ütköznének álláspontjaik. Arról azonban, hogy a következő kampányt a reklámtestület bevonásával indítanák el, arra következtet, hogy az ügyvezető is érzi a Puncsot övező hangulatból, hogy az ügy nem hasznos számára.
Hajdu Nóra elmondta, a témát továbbra is fenn szeretné tartani, fontosnak tartja a társadalom szempontjából a párbeszédet. Bízik abban, hogy a növekvő nyomás miatt Weiler meggondolja magát, és akár mással is leül vitázni, és elmondja, szerinte mi csúszhatott félre a kampányban.