Nemrég fotós kollégánk végigjárta a felújításra váró 3-as metró vonalát, hogy lefotózza a borzasztó állapotban lévő állomásokat. Rozsdás szerkezetek, hulló vakolat és mocsok fogadta, szóval nagyon látszik, hogy eposzi méretű renoválásra van szükség. Miközben az orosz Metrovagonmas lelkesen küldözgeti Magyarországra a kívül-belül felújított orosz metrókocsikat, a főváros és az állam pingpongozik az alagút és infrastruktúra felújításán és annak költségein. A legfrissebb hírek arról szóltak, hogy megint tolódik a projekt.
Eközben szép lassan mindenki elfelejtette a négy fővárosi metróvonalból a második olyat, aminél majd szükség lesz felújításra, állagmegóvásra és bővítésre. Az 1-es metró azonban elég jó állapotban van a mai napig. Mivel turisztikai szenzáció és az UNESCO világörökség része, akkurátusan odafigyel a város, hogy rendben legyen a vonal. Össze is vetettük a korábbi 3-as metró képeivel a kisföldalattiban készítetteket, igyekeztünk hasonló helyeket, hasonló szögekből lefotózni. Így egy csúszkával vetheti össze a két vonal közötti különbséget. Szöveget is szuszakoltunk a képek közé, amiből kiderül, miért és hogyan tervezik megcsinálni az 1-es metrót.
Lassan 121 éves lesz a kontinens legrégebbi földalatti vasútja, a millenniumi kisföldalatti, azaz az 1-es metró. A 19. század végén felavatott metróvonal, amivel még Ferenc József is ingázhatott volna, természetesen idővel nagyon lerohadt. Pláne, hogy a két világháború közötti nagyobb renoválást leszámítva évtizedeken át nem végeztek rajta jelentős felújítást.
A nyolcvanas évekre nyilvánvalóvá vált, hogy a rekonstrukció halaszthatatlan, beázások, sebességkorlátozások voltak, fenyegetett a vonal teljes leállítása, ahogy most a 3-as metróé is. Végre 1994-re eljutottak oda, hogy sikerült forrásokat és akaratot a projekt mögé tenni, így 1995-ben elkezdődhetett a felújítás, sőt be is fejezték. Azóta lényegében változatlan a földalatti képe a csinos korlátaival és csempéivel, na meg a szocializmus idején forgalomba állított pici sárga metrókocsikkal.
A BKK annyira komolyan veszi a kisföldalatti mostani feltuningolását, hogy a projektnek külön aloldalt is létrehozott. Eszerint EU-pénzből újítanák fel és bővítenék a vonalat, ami elavult a szerelvényeivel együtt, nem akadálymentesített, nem jók az átszállási kapcsolatai és P+R parkolók sincsenek a környezetében.
Új vonatokat is beszereznének a 40 éves mostani szerelvények helyett. Ezek modernebbek, hosszabbak, nagyobb utaskapacitásúak, légkondicionáltak és egyterűek lennének. A részletes műszaki dokumentáció már elkészült, szóval tudják, milyen konkrét paraméterek kerüljenek a közbeszerzésbe.
Fontos elem lenne a metróvonal kétirányú meghosszabbítása: az egyik irányban a Vörösmarty tértől kőhajításnyira lévő Vigadó térig húznák a vonalat (az alagút eleve a Vigadóig húzódik, de amúgy még több értelme lenne a Duna alatt átvinni a Várkert Bazárig, ahol át lehetne szállni a fonódó villamosra).
Ennél jelentősebb lenne a zuglói meghosszabbítás: a Mexikói út után az M3-as bevezető mentén haladna a vonal, a Kassai téri megállótól a felszínen. Megálló lenne még a Balázs park, a Rákosszeg park, a Csáktornya park és végül a Marcheggi híd. Megújulna a járműtelep, bővítenék a Nagy Lajos király útjai felüljárót, a Balázs parknál is építenének egyet, valamint a Marcheggi hídi végállomásnál hatalmas P+R parkoló épülne. A Széchenyi fürdő és a Mexikói út között új állomás is létesülne Kacsóh Pongrác út néven, hogy jobban át lehessen szállni az 1-es villamosra.
A Fővárosi Közgyűlés tavaly október 26-án szavazta meg – a 2024-es olimpiai pályázatra hivatkozva -, hogy idén 38 millió, jövőre 622 millió forint kormányzati támogatással felújítják a metróvonalat. Ebben mondjuk nincs benne a Mexikói út utáni, zuglói szakasz…
.