Néha előfordul, hogy az ember nem figyel oda, kimegy telefonálni, megeteti a nyulat, elgondolkozik egy cosinusfüggvényen stb., az étel meg odakozmál, elfüstöl. Ha időben megérezzük a szagot, nincs gond, ha már nagyon füstöl, akkor is elolthatjuk egy kis vízzel a szenesedő húst.
Márpedig a főváros és a BKK idén elég sokszor számolgatott cosinusfüggvényeket ahelyett, hogy végre rendbe tette volna a siralmas állapotú 3-as metrót, ami rendszeresen elfüstöl. A 2016-os év Budapest életében egyértelműen erről a földalatti vonalról szólt:
- arról, mikor kéne felújítani,
- arról, ki állja a költségeket,
- arról, milyen buszokkal pótolják majd a metrót a felújítás idején.
Hogy mennyire rossz a helyzet, összekaparásztuk az archívumból, 2016-ban hányszor kellett MŰSZAKI okokból leállítani a város leghosszabb és legforgalmasabb metróvonalát.
Íme a lista, okokkal, linkekkel:
- Február 29.: füstszag miatt állt a metró.
- Március 8.: füstölés miatt állt a metró.
- Május 15.: füstölés miatt állt a metró.
- Július 23.: füstölés miatt állt a metró.
- Október 17.: füstölés miatt állt a metró.
- November 12.: darabok törtek ki a metróból, ezért leállították.
- November 30.: kigyulladt és nem járt a metró.
- December 7.: füstölés miatt állt a metró (a fővárosi metrózás fekete hetein, amikor a kettes metró karambolozott és a négyes is leállt).
- December 13.: füstölés miatt állt a metró.
Ez a fenti kilences szám nem tűnik soknak (de hangsúlyozzuk, előfordulhat, hogy a nagy számok törvénye alapján kihagytunk egy-két esetet), de ha azt vesszük, hogy tőlünk nyugatra egy vonalon ha évi egy-két füstölgős eset fordul elő, akkor már az.
De lássuk, politikai fronton hogy alakult az adok-kapok idén.
Mr. Big is megrémült
Mint említettük, egész évben megy a pingpongozás pár alapvető dolgon. A Mr. Big által is rémülten használt metróvonal felújításáról egy metrómérnök már év elején elmondta, hogy a tervezett 2019-es befejezés tarthatatlan, és úgy tűnik, ez egy nostradamusi jóslat lesz.
Miközben ment a folyamatos szófosás arról, hogy mit kéne tenni, a folyamatos füstölések mellett az egyik újpesti megálló be is ázik. Márpedig az állomások felújítása sokáig lebegett, nem volt része a teljes renoválási programnak. Tarlós István főpolgármester október közepén lebegtette be, hogy ha nincs állami pénz, nincs megújult állomás.
Csak a festék tartotta össze
Ezalatt a folyamatosan Oroszországba felújításra vitt ósdi szerelvények is egyre kevésbé bírták (az oroszok szerint csak a festék tartotta össze a legöregebb csotrogányokat), a dolog pedig odáig fajult, hogy Tarlós levelet írt a BKV vezérének, hogy bátran állítsa le a 3-as metrót, ha veszélyesnek ítéli. Habár a Metróért Egyesület szerint nincs közvetlen életveszély a föld alatt, később az elnökük sokkal sarkosabban fogalmazott: szerinte kritikus a helyzet.
Az alagút felújítására vonatkozó tendert november végén visszavonta a főváros, mert az ajánlatok jelentősen meghaladták a rendelkezésre álló összeget. Tarlós egy héttel később már nyugtatgatott a sorozatos metróproblémák miatt (az említett Alstom-baleset és -leállás), majd két napra rá kijelentette:
Addig is a Jobbik gyorsan nyilvánosságra hozott egy csomó dokumentumot a 3-as metró műszaki állapotával kapcsolatban, mielőtt hatályba lépne a jogszabály a vasutak állapotának 30 évre való titkosításáról. Tarlós márpedig kijelentette, az utasbiztonságot nem fenyegeti veszély, de a metró nem üzembiztos.
Buszlenyúlás
Az is nyilvánvalóvá vált, hogy a korrupció és a helyezkedés is nehezíti az egész helyzetet: míg a főváros minél olcsóbban akart metrópótló buszflottát szerezni, addig a különböző állami-kormányzati szereplők a hozzájuk közel álló buszosokat akarták helyzetbe hozni.
Mindenesetre reméljük, hogy egy év múlva már csak ilyen nyugodt napok fordulnak majd elő, mint amilyenről nemrég írtunk.