Kecskeméti paradicsom, szegedi hagyma, balástyai saláta, szigetcsépi tojás, kisvárdai csirke, kiskunfélegyházi libamáj és libacomb, veszprémi sajt. Minőségi alapanyagok, amelyekre igazán büszkék lehetünk, és már külföldön is hódítanak.
Ha most feltenném az egymillió dolláros kérdést, hogy vajon hol találkozhatunk ezzekkel az alapanyagokkal, valószínűleg senkinek nem egy nemzetközi cégcsoport jutna először eszébe, hanem inkább egy magyaros étterem, élelmiszerbolt vagy piac. Pedig az igazság az, hogy ezek az alapanyagok a McDonald’s finomságainak összetevőit adják itthon, és egyre növekvő mértékben külföldön is.
A McDonald’s az elmúlt évtizedekben számos kiváló hazai termelővel és élelmiszerfeldolgozóval alakított ki együttműködéseket, akiktől minőségi alapanyagokat tud beszerezni a termékei elkészítéséhez. A McNuggets alapanyagául szolgáló csirkemellfiléhez a csirkéket Kisvárdán nevelik, és a ketchup finom íze is a hazai paradicsom termésnek köszönhető, akárcsak a roppanós friss saláta, vagy sok más hozzávaló. A hazai alapanyagok és beszállítóik ráadásul az országhatárokon túl is sikeresek:Keves tudják, hogy a magyar beszállítók, nemcsak a hazai „mekis” kaját teszik finomabbá, hanem már a cég külföldi éttermeiben is jelen vannak. Méltán büszkélkedhetünk azzal, hogy a friss, gondosan válogatott hazai alapanyagok Európa más országaiban is sikert aratnak.
Hihetetlen, de például a kecskeméti Univer majdnem három évtizede beszállítója a McDonald’snak – pontosan 27 éve szállít szószokat az étteremlánc szendvicseihez. A McDonald’s rendszer ma már évente 750-1300 tonna sűrített paradicsomot vásárol tőlük, amely 40 ország éttermeibe jut el.
Ma a magyar McDonald’s szószainak, önteteinek döntő többségét – éves átlagban 30-35 cikkelemet –, többféle kiszerelésben az Univer szállítja. A cég 67 éves múltra tekint vissza, és folyamatosan fejlődik. 2009-ben hatalmas technológia beruházást hajtottak végre, így a majonéz, a mustár és a ketchup is tartósítószer nélkül kerülhet a tálcáinkra. Ezzel elérhették azt, hogy a nemzetközi piacra is bekerüljenek, hiszen ezekre a termékekre más európai ország éttermei is igényt tartanak.
Az Univer kizárólag magyar termőhelyről származó paradicsomot vásárol, főként Kecskemét környéki gazdáktól. Az egyik ilyen őstermelő a mezőberényi Wagner József, aki családi hagyományt követő gazdálkodó. Immár 13 szállít paradicsomot a ketchuphoz. A fiatal gazda, növénytermesztő mérnök, és évente 85 tonna paradicsomot szállít a cégnek.
A többi beszállító sikerei is önmagukért beszélnek:
A McDonald’s itthon kizárólag az Eisberg Hungarytől vásárolja termékeihez a salátafélét, friss hagymát, kígyóuborkát, paradicsomot és koktél paradicsomot. A hazai Eisberg-leány 2003 óta kizárólagos salátabeszállítója az osztrák McDonald’s éttermeknek is. Az idei évre tervezett közel 3000 tonna beszállítandó termék nagy részben Csongrád megyei termelőktől érkezik, és a román és lengyel éttermi vendégek tálcájára is jut belőle.
A szegedi székhelyű Mezőker Kft. egyike a McDonald’s három kizárólagos európai hagymabeszállítójának. A makói termőterületen, illetve annak pihentetésekor, a Vajdaságban termelt vöröshagymát a cég hódmezővásárhely-gorzsai üzemében dolgozzák fel, innen jut el több mint 15 ország McDonald’s éttermeibe.
A szigetcsépi Capriovus Kft. 2002 óta a magyar McDonald’s kizárólagos tojásbeszállítója. Évi 3 millió, mélyalmos tartásból származó héjas tojásával nem csak a magyar, hanem a román éttermeket is ellátja.
Az OSI Food Solutions Hungary bábolnai üzemébe a feldolgozásra szánt csirkehús magyar vágóhidakról, túlnyomórészt a kisvárdai Master Goodtól érkezik. Az évi 14 ezer tonnányi feldolgozott termék pedig hazánkon kívül még 19 ország éttermeibe jut el – Azerbajdzsántól Svájcig.
Nehéz lenne minden termelőt bemutani, de azért reméljük ez a kis „ízelítő” után ellátogatsz a www.mekilexikon.hu oldalra, ahol legyen szó újdonságokról, alapanyagokról, technológiákról- minden kérdésedre választ kaphatsz a McDonald’s szakértői csapatától.