Belföld

Íme, ez a cég építheti meg a felcsúti kisvasutat

A Hír24 információi szerint a Swietelsky Vasúttechnikai Kft.-vel kötöttek szerződést a kivitelezésre. Közbeszerzési eljárás nem volt.

A Swietelsky Vasúttechnika Kft. építheti a felcsúti kisvasutat – tudta meg a Hír24. A Miniszterelnökség tájékoztatása szerint a Felcsúti Utánpótlás Nevelésért Alapítvány és a cég július 10-én írta alá a szerződést. Mint megtudtuk, a céget nem nyílt eljárás keretében választották ki, sőt, közbeszerzési eljárás sem volt.

A magyarázat erre az, hogy a projekt bruttó összköltsége 857 millió forint, az EU pedig ehhez 600 millió forintot ad, az EU-s támogatás tehát nem éri el a projekt teljes költségének a 75 százalékát, így nem is kell közbeszerzési eljárást kiírni. 

“A kedvezményezett (tehát a Mészáros Lőrinc vezette alapítvány – a szerk.) a közbeszerzési törvény előírásai alapján – a projekt támogatási intenzitása miatt – mentesült a közbeszerzési eljárás lefolytatása alól, hasonlóan más pályázókhoz, akik projektjének értékéhez képest 75%-nál alacsonyabb a támogatás értéke” – magyarázta a Miniszterelnökség. 

“Egy uniós beruházás esetén ha az uniós támogatás mértéke eléri a teljes költség 75 százalékát, akkor a magyar szabályok az irányadók, tehát, 150 millió forint felett közbeszerzési eljárást kell kiírni. Ha viszont az uniós támogatás kevesebb, mint 75 százalék, akkor ez a szabály már nem él” – tették hozzá.

A Swietelsky Vasúttechnika Kft. az osztrák Swietelsky leányvállalata. A szintén a cégcsoporthoz tartozó Swietelsky Magyarország Kft. a magyar közbeszerzések nagy nyertese, az Index cikke szerint cég 1997 és 2013 között 160 milliárd forint közbeszerzést nyert el, ezzel a legnagyobb nyertesek listáján az ötödik helyre került. A Közgép ugyanezen a listán a harmadik helyre futott be. 

Már elkezdték a munkát

A Miniszterelnökség szerint Felcsúton a munkaterület átadása 2015. július 20-án már megtörtént, jelenleg az alépítményi munkálatok zajlanak (kb. 5%-os a készültség). A tervek szerint a kisvasút október 31-re készül el.

A kormány 2013-ban döntött úgy, hogy egy határozattal kiemelt beruházássá nyilvánítja a kisvasutat, egyben elkülönít rá 600 millió forint, részben uniós fejlesztési forrást. A pályázaton egyetlen indulóként a Puskás Ferenc Labdarúgó Akadémiát is működtető, Mészáros Lőrinc vezette Felcsúti Utánpótlás Neveléséért Alapítvány futott be, ő szerződött tehát tovább a kivitelezésre. 

A kisvasút az akadémia régi álma volt, Szöllősi György korábbi kommunikációs igazgató 2013 tavaszán az Indexnek mondta azt:

“A beruházás tervét évek óta dédelgetjük, de most jutottunk a konkrét kivitelezés előkészítéséig.”

Szöllősi akkor még bizonytalan volt, hogy “tisztán önerőből” valósítanák meg a beruházást vagy sem. A probléma a 600 millió forintról szóló kormányhatározattal fél évvel később megoldódott.

Nem öncélú beruházás

Bár elsőre úgy tűnhet, hogy a kormány részben az unió pénzét felhasználva közreműködött abban, hogy a miniszterelnök kedvenc fociakadémiája Felcsúton, a miniszterelnök hétvégi házának helyszínén minimális önerőből megvalósíthasson egy régóta vágyott beruházást, a Miniszterelnökség szerint szó nincs ilyesmiről. Mint korábban lapunknak írták:

“Adott esetben úgyszintén kiemelt projektként az ország számos szegletében került már sor uniós támogatással kisvasút fejlesztésre a Közép-Dunántúli régió mellett a Közép-Magyarországi, az Észak-Magyarországi és az Észak-Alföldi régióban is”

Szerintük a 2007-2013-as programozási időszaknak 6 hasonló pályázata volt.

“A felcsúti kisvasút-fejlesztés illeszkedik ebbe a koncepcióba; a fejlesztést lehetővé tevő pályázati felhívás célrendszere teljes egészében összecseng a korábbi, hasonló pályázati kiírások célrendszerével. Tehát nem öncélú turisztikai fejlesztésről van szó, ellenkezőleg inkább elvárás, hogy a projekt a régió meglevő turisztikai adottságaival összhangban, azokra építve valósuljon meg” – írták.

Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter pedig korábban úgy érvelt: ő nem tud olyan jogszabályról, amelyik Magyarország 3200 településéből bármelyiknek is megtiltaná, hogy kapjon fejlesztési forrást.

A korábban megvalósított hasonló pályázatok egyébként a következők:

  • Márianosztra – Nagyirtás közötti kisvasút turisztikai célú helyreállítása
  • A Szilvásváradi Állami Erdei Vasút fejlesztése
  • A Lillafüredi Állami Erdei Vasút ökoturisztikai fejlesztése
  • Kisvasutak turisztikai célú fejlesztése a Börzsönyben
  • Értékek találkozása – „ZSUZSI” Vasúttal a természetbe
  • Daruvonulás Hortobágyon – A Hortobágy-halastavi kisvasút továbbfejlesztése és új ökoturisztikai attrakciók létrehozása

 

 

Ajánlott videó

Olvasói sztorik