2015 végére kialakul a pedagógus-továbbképzések mindenki számára, mindenhol elérhető kínálata és elkészül az életpálya-modell köztes értékelése, valamint a továbbfejlesztési javaslatok – áll a kormány által közzétett dokumentumban.
A köznevelésben dolgozó pedagógusok száma a 2003-2004-es tanévtől kezdve folyamatosan és jelentősen csökkent, mintegy 19 ezerrel, de ezzel párhuzamosan az iskoláskorú gyermekek száma is csökkent. A hazai köznevelésben nincs pedagógushiány – állapították meg. Egyes területeken, bizonyos térségekben és képzési formákban azonban ez hosszabb távon felmerülhet, erre a pedagógusképzésnek és –továbbképzésnek időben fel kell készülnie.
Az összegzésből kiderül, hogy nálunk más országokhoz viszonyítva nagyobb arányban dolgoznak nők pedagógusként, mint férfiak – ez az arány Magyarországon 77 százalék, míg az OECD pedagóguskutatásában résztvevő országok átlaga 70 százalék. A pedagógusok többsége 40 év feletti és kétszer annyian vannak az 50 feletti pedagógusok, mint a 30 alattiak.
A pedagógusok és tanulók aránya Magyarországon az EU-átlag közelében van, viszont jóval magasabb a tanárok terheltsége – több adminisztratív, technikai és egyéb szakmai feladatot is ők látnak el, míg más országokban pedagógus asszisztensek vagy más szakszemélyzet végzi el ezeket.
A kormányzat 2013-ban képzési ösztöndíjat vezetett be, a természettudományos pedagógusképzésbe jelentkező, jól teljesítő hallgatóknak kiemelt ösztöndíjat folyósítanak. A támogatásban részesülő tanulónak végzés után vállalnia kell az állami intézményfenntartó által felkínált állást.