Belföld

Nem ért egyet a tanárokkal a tárca

iskolapad(210x140)(2).jpg (iskolapad)
iskolapad(210x140)(2).jpg (iskolapad)

Az átalakítások a biztonságosabb, igazságosabb, jobb, kiszámíthatóbb iskolarendszer érdekében történtek az oktatási államtitkárság szerint.

A Szilágyi Erzsébet Gimnázium 49 pedagógusa szerdán a humánminiszternek címzett nyílt levélben bírálta az iskolák államosítását. Az oktatási államtitkárság közleményben reagált a felvetésekre.

Az intézmények állami fenntartásba vétele az évtized legnagyobb léptékű átalakítása. Az állami fenntartásba vétel a biztonságosabb, igazságosabb, jobb, kiszámíthatóbb iskolarendszer megteremtése érdekében történt. A rendszer zökkenőmentes működtetése az oktatás legfontosabb szereplőinek, a gyerekeknek a javát szolgálja – írják.

Kitértek arra is, hogy a tankerületi vezetők, akik tavaly novemberben kezdték meg munkájukat, nem egy távoli központból irányítanak, hanem ott vannak a járásokban, mind a 175 székhelyen, illetve a főváros 23 kerületében. Az iskolákat azonban továbbra is az iskolaigazgatók vezetik, nem a tankerületi igazgató, aki fenntartói feladatokat lát el.

Az iskolaigazgató jogköre módosult, de az iskola szakmai munkájának változatlanul ő a vezetője, ő felel a jog- és szakszerű munkavégzés megszervezéséért. A gazdasági ügyek helyett a korábbinál intenzívebben, hatékonyabban tud a nevelő-oktató munkára, az intézmény pedagógiai programjának megvalósítására figyelni. A gazdálkodás az iskolák többségében eddig sem az intézményvezető jogköre volt, hanem az önkormányzati fenntartó által létrehozott gazdasági szervezet látta el.  A fenntartáshoz szükséges források az intézményfenntartó központ rendelkezésére állnak, ugyanez igaz a működtetési költségekre is azon intézmények esetében, ahol 2013. január 1-jével a működtető is a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ lett – olvasható a közleményben.

Külön forrás áll rendelkezésre az iskolák állami fenntartásba vétele után minden tankerületben a gazdálkodási feladatokra, a zökkenőmentes működés feltételeinek biztosítására és a hirtelen felmerülő kiadások fedezetére – emelték ki.

Az államtitkárság szerint a mindennapi gyakorlatban annyi változást érzékelnek az intézmények vezetői és pedagógusai, hogy az új rendszerben azokban a szakmai ügyekben, amelyekben eddig az önkormányzathoz fordultak, most a tankerület vezetőjét kell keresniük, a működtetéssel kapcsolatban pedig attól függően, hogy ezt a feladatot ki látja el, az önkormányzatot vagy a tankerületet.

A nagyobb állami szerepvállalás, az állam és az önkormányzat között létrejött feladatmegosztás a köznevelési rendszer biztonságát, az iskolákban folyó nyugodt munka feltételeinek megteremtését szolgálja – írják.

A témában megszólalt a Pedagógusok Szakszervezete is, honlapján csütörtökön azt írta: a sikertörténetnek beállított és a pedagógustársadalom többsége által támogatottnak hangoztatott átalakítás előkészítetlen, erőből való végrehajtatásának következményeit a pedagógusok és a tanulók fogják elszenvedni.

 

Ajánlott videó

Olvasói sztorik