Belföld

Összeeresztettük a Malév utódait

Minden út Rómába vezet - tartja a mondás, de nem mindegy, hogyan és mennyiért. Wizz Air vs. Ryanair. Kondenzcsík-összecsapás a felhők felett.

A Malév romjain vívott Ryanair-Wizz Air-párbaj fordulatai hetekkel a nemzeti légitársaság csődje után még mindig egymást érik. Az ember csak kapkodja a fejét a fapados háború legújabb frontjain, miközben erősen próbál eligazodni az „olcsóbbnál olcsóbb” repülőjegyek között, és gondolatban már a nyár óta méltatlanul porosodó bőröndjét pakolja. Mielőtt azonban könnyes búcsút vennénk szeretteinktől és a szomszédra bíznánk szobanövényeink sorsát, nem árt tisztában lenni a kisbetűs résszel és a jól hangzó akciós lehetőségek rejtette csapdákkal. A Hír24 összehasonlította a két légitársaság ajánlatait, és megnézte mennyi is az annyi, ha egy hosszú hétvégét szeretnénk eltölteni például Rómában március első hetében.

A piros sarokban: Wizz Air

Honnan: Budapest – Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér
Hova: Róma (Fiumicino)
Odaút: március 2. (20:00)
Visszaút: március 4. (13:10)

A repülőjegy a Trevi-kút és a Colosseum hazájába a “rózsaszín” fedélzet kényelmét élvezve mindössze 1780 forintba kerül – hihetnénk első blikkre a Wizz Air honlapjának online foglalása alapján, miután megadtuk a kívánt paramétereket. Aztán gyorsan lefagy a mosoly az arcunkról, amikor meglátjuk, hogy erre még rájön 7640 forint adó és illeték címén, valamint 4400 forint foglalási díj. A légitársaság jelenlegi ajánlata szerint összesen 13820 forintot kell fizetnünk álmaink hétvégéjéért, illetve az odaszóló repülőjegyért, bőrönd nélkül. A feladott poggyászért ugyanis további 8250 forintot kell kicsengetnünk, viszont akár 32 kilót is nyomhat. Ha nem rendelkezünk WIZZ Hitelkártyával, akkor további pár ezer forintot gombolnak le rólunk, attól függően, hogy milyen típusú bankkártyával kívánjuk kiegyenlíteni a számlát.


Fotó: MTI / Koszticsák Szilárd

Mielőtt azonban mérgünkben elkezdenénk kipakolni a poggyászból, vigasztaljon, hogy számtalan extra szolgáltatás közül választhatunk, amelyek megkönnyítik az utazás okozta fáradalmakat és természetesen a pénztárcánkat. Ilyen például a helyfoglalás elsőbbségi beszállással (4400 forint), amit, ha igénybe veszünk, az elsők között szállhatunk fel a repülőgépre, és elfoglalhatjuk az első két sorban lévő helyek egyikét. Nagy lábúaknak ajánlott a helyfoglalás nagyobb lábtérrel elsőbbségi beszállással kombó, melynek révén elfoglalhatjuk a vészkijárat melletti sorokban található helyek egyikét, ahol jóval nagyobb lábtér áll rendelkezésünkre.

Külföldi utazásokhoz különösen ajánlott utasbiztosítást kötni, ezt szintén megtehetjük online, a légitársaság honlapján 3348 forintért.

A reptérről a városba nyolc euróba kerül a vonatút, de a türelmetlenek mehetnek Leonardo expresszel is csaknem a duplájáért, 14 euróért.

Mindent összeadva – ha nincs nagy lábunk és inkább vállaljuk a futóversenyt a jó helyért, illetve megelégszünk a normál vasútvonallal – a Wizz Air valamivel több, mint 27 ezerért repít az olasz fővárosba.

A kék sarokban: Ryanair

Honnan: Budapest – Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér
Hova: Róma (Ciampino)
Odaút: március 2. (21:45)
Visszaút: március 4. (23:55)

A Ryanairnél egy repülőjegy ára az Örök városba 8155 forint, és ebben benne van az online check in díja is, ami 2040 forint. Ami viszont nincs, az a kártyás fizetés (4080 forint) és a feladott poggyász (15 kilogramm alatt 10200, a fölött 17000 forint). Az ír légitársaságnál szintén lehetőségünk van ülőhelyet foglalni, egy ezressel olcsóbban, 3400 forintért. Amit itt megspóroltunk, azt visszafizetjük az utasbiztosításnál, ez ugyanis a “kék” társaságnál 4551 forintba kerül.


Fotó: AFP / Leon Neal

A transzfer busszal egységesen nyolc euró (oda-vissza), amit ha hozzáadunk az eddigi költségekhez, nagyjából ugyanott tartunk, mint a rózsaszín vetélytársnál: 29 ezer forint alatt nem ússzuk meg a római vakációt.

Ami talán segíthet elbillenteni a mérleg nyelvét az egyik vagy másik légitársaság oldalára, hogy a Ryanairnek – szemben a Wizz Airrel – nincs magyar nyelvű oldala, így az angol nyelvvel hadilábon állóknak megnehezítheti a foglalási procedúrát. Viszont mindkettőnek van Magyarországon hívható száma, magyar nyelvű operátorral.

A Nagy Fapados háború

Az utasokért folytatott harc a Wizz Air múlt heti 2500 forintos jegyár-akciójával kezdődött, mire a Ryanair közölte, ezen ár harmadáért kínál majd kétszer ennyi, azaz 5000 jegyet most meghirdetett járataira. Sőt, ha folytatja a Wizz Air a harcot, akkor a Ryanair a versenytárs mindenkori árainál 50%-kal alacsonyabb árakkal jelentkezik majd. Azt is bejelentették, hogy egy hónap alatt egymillió eurót költenek Magyarországon reklámra. Ebből kedvezményes árú repülőjegyek hirdetésére 500 ezer eurót, a médiában való megjelenésre szintén 500 ezer eurót szán.

A Wizz Air erre már nem tudott mit lépni, a Ryanair azonban messzire dobta a fehér zászlót, és az adok-kapok feljelentéssel és ingyen repülőjegyekkel folytatódott a héten. Michael Cawley, az ír diszkont légitársaság vezérigazgató-helyettese kedden Budapesten sajtótájékoztatón bejelentette: eljárást kezdeményeznek a vetélytárs ellen az Európai Bizottságnál. A Ryanair szerint ugyanis a Wizz Air valódi tulajdonosa Európai Unión kívüli állampolgár, így jogosulatlanul használják ki az uniós szabályt, hogy az unión belül az európainak minősülő légitársaságok szabadon repülhetnek bármely repülőtérre. Még aznap ezer ingyenjegyet osztottak szét a Westend City Center első emeletén, és közös marketingakciót indítottak az egyik hazai közösségi vásárló oldallal: a portál bónuszkerekét megforgatva száz ingyenes repülőjegyhez juthattak a szerencsések.


Fotó: MTI / Kollányi Péter

A Wizz Air válaszul valótlanságnak nevezte a tulajdonossal kapcsolatos állítást, és meghirdette Télűző akcióját, melynek keretében 20 százalék kedvezményt biztosítanak minden Magyarországról induló és érkező járatukra, ha február 17. és 19. között történik a foglalás.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik