Belföld

Állam kontra neveletlen kölyök

Paragrafusokkal szabályozná a kormány a gyermeki szófogadatlanságot, igaz, egyelőre nincs állami szankció a csínytevések ellen. A családjogász szerint a deklarációszerű törvénycikk nem új, és nincs is értelme.

„A papír elbírja, de nem kell különösebben komolyan venni. Ha az én gyerekeim nem fogadtak volna annak idején szót, semmilyen törvénytől nem gondolták volna meg magukat” – véli Kiss B. Tibor ügyvéd az új családjogi törvény azon passzusáról, amely a gyerek kötelességeként írja le a szófogadást. A családjogász szerint a gyermekeink szabálykövetése a családban érzelmi kötöttségen alapul, nem függ attól, hogy törvénnyel megregulázzuk-e kölyköt, vagy sem.


Fotó: Kummer János

Szerdán az Origo írta meg, hogy a kormány által első körben már tárgyalt, a családok védelméről szóló KDNP-s törvénytervezet többek közt több szülői valamint gyermeki jogot és kötelezettséget ír elő. A szülők kötelességei között említi a jogszabály a gyermek felelős nevelését, a testi, szellemi és lelki fejlődésének szükséges feltételek megteremtését, valamint oktatáshoz és egészségügyi ellátáshoz való hozzájuttatását. Arra is kitér a jogszabály, hogy a szülő köteles a gyermekével együttműködni, az őt érintő kérdésekről tájékoztatni, véleményét figyelembe venni. A szülőknek – kiskorú gyerek esetén – akár azon az áron is el kell tartaniuk a gyerekeiket, ha ezzel magukat fosztják meg valamitől.

Ez utóbbi nem egyoldalú, a nagykorúvá vált gyermeknek is tartási kötelezettségét ír elő a tervezet azon szülőjével szemben, aki magát önhibáján kívül nem képes eltartani.

Ami a gyerekeket illeti, először is három kötelezettséget ír le a Harrach Péter nevéhez fűződő javaslat. A tanköteles korúaknak együtt kell működniük – gondozásuk és nevelésük érdekében – a szüleikkel, tartózkodniuk kell az egészséget károsító életmódtól, illetve hogy képességeiknek megfelelően eleget kell tenniük a tanulmányi kötelességeiknek. A gyermekeknek ugyanakkor joguk van például a testi, lelki, és erkölcsi fejlődésüket, egészséges felnevelkedésüket és jólétüket biztosító saját családi környezethez.

E paragrafusokhoz ugyanakkor nem járul szankcionálás. (Nem is járulhat: mivel tudná büntetni az állam, ha a gyerek sokadik felszólításra sem rakja helyre a játékát, vagy nem hagyja abba a bohóckodást?) Jásper András ifjúsági ügyekkel foglalkozó szakjogász szerint épp ezek a nem szankcionált paragrafusok „herélik ki” időnként a jogszabályokat. Hiszen – túl, az egyébként törvényelőkészítők által is hangsúlyozott szimbolikus jelentőségükön – nincs értelmük egy jogszabályban a szankciók nélküli kötelezettségek megjelölésének. Ha ilyenekkel van tele egy törvény, miért tartanák be a valós rendelkezéseket az emberek? – teszi fel a kérdést Jásper.

Kiss B. Miklós egyébként hozzáteszi, hogy a most hatályos családjogi szabályozások, például a gyermek védelméről szóló törvény szintén lefekteti a gyermekek jogait és kötelezettségeit, csak más megfogalmazásban. Ez a – Kiss szerint – amerikai stílusú törvénytervezet nyilván a mostanában elharapózott „neveletlen” gyermeki magatartást akarja visszafogni, de erre csekély sikere lehet egy törvénynek. A kormány erre irányuló deklarációs szándékának megjelenítése mellett egyéb értelmét nem látom – teszi hozzá. ”Ha valaki nem akar szót fogadni a szüleinek, akkor ezen a törvény nem segít.” Általában igaz, hogy nincs értelme törvényi erőre emelt akármilyen szépen megfogalmazott szlogennek, szólamnak, ha mögötte semmilyen szankció nincs – mondja. Márpedig a családjogi törvényben nincs ilyen.

A Nagycsaládosok Országos Egyesülete elnöke szintén azt emelte ki lapunk kérdésére, hogy az amerikai konzervatív politika tételeinek begyűrűzését látjuk minden új jogszabályban. Itt is ez a helyzet: az állam, egyfajta szigorú, fegyelmező, büntető apaszerepben tetszeleg, a gondoskodó állam szerepe helyett – mondja Keszei Sándor, aki hozzáteszi, ez az ideológia az alkotmányban, a köznevelési törvényben és más új jogszabályokban is tettenérhető. Az elnök úgy véli, bár egyelőre nincs szankciója a gyermeki csínytevésnek, de később valamilyen módon, kapcsolódó jogszabályokban akár meg is jelenhet. Nem a gyerekek nevelése, akár fegyelmezése ellen emelnek kifogást – hiszen ezt minden szülő gyakorolja -, hanem az ellen, hogy az állam ennyire beleavatkozik a családok életébe.

A törvénytervezet egyébként leszögezi, hogy a család Magyarország legfontosabb nemzeti erőforrása, a nemzet fennmaradásának biztosítéka, annak védelme és a családok jólétének erősítése az állam, az önkormányzatok, a társadalmi és érdekképviseleti szervezetek, az egyházak, a médiaszolgáltatók és a gazdasági élet szereplőinek egyaránt feladata. A kétharmados többséget igénylő jogszabály tervezete bebetonozná az Orbán-kormány által bevezetett családi adózást, illetve a gyes, a gyed és hasonló ellátások mai rendszerének rögzítését.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik