A Syngenta Élelmiszerlavina nevű programja azonban kiváló példa arra, hogy hogyan működik egy ilyen kezdeményezés a gyakorlatban. A program koncepciójáról és működéséről, illetve az elért eredményekről Pecze Rozáliát a Syngenta fejlesztési és marketing igazgatóját kérdeztük.
Milyen szerepet tölt be a vállalat életében a CSR?
A Syngenta a nemzetközi példát követve három kulcsterületet határozott meg, amelyhez társadalmi felelősségvállalási programjai köthetőek: a fenntartható mezőgazdaság támogatása, a biztonságos termékhasználat terjesztése és a humán gondoskodás. Ez utóbbi területen volt talán a legnehezebb hasznos, és emellett a céljainknak is megfelelő kezdeményezést kidolgoznunk, de úgy érzem, ez végül kiválóan sikerült.
Hogyan jött az Élelmiszerlavina ötlete?
Amikor 3 évvel ezelőtt elindítottuk az Élelmiszerlavinát, elsősorban arra törekedtünk, hogy egy olyan társadalmi felelősségvállalási programot hozzunk létre, amely tükrözi a Syngenta élelmiszertermelésben betöltött szerepét és értékeit. Szerettük volna felajánlani és megosztani a rászorulókkal azt a szaktudást, amely évente világszerte több milliárd ember élelmezésének hátterében áll. Magát a konkrét elképzelést CSR stratégiai partnerünkkel, a Magyar Élelmiszerbank Egyesülettel dolgoztuk ki.
Mi a lényege a kezdeményezésnek?
Az Élelmiszerlavina alapvetően arra az elgondolásra épül, hogy a Syngenta által felajánlott vetőmagból és növényvédő szerből a programban résztvevő partnerek – termelők és élelmiszeripari feldolgozók – élelmiszert készítenek, amelyet az Élelmiszerbank segítségével eljuttatunk a rászorulóknak. Ezt a koncepciót tavaly kiegészítettük egy önkormányzati programmal is, amely kihasználva a helyben biztosított szabad termőföld-kapacitást, mezőgazdasági szakértelmet és munkaerőt, valamint a Syngenta által felajánlott zöldség-vetőmagokat és növényvédő szereket, mintegy hal helyett hálót ad a rászorulóknak.
Milyen eredményeket sikerült eddig elérni?
A klasszikus Élelmiszerlavina programban öt partnerünk és az Élelmiszerbank segítségével, mintegy 10.000, alapvető élelmiszereket tartalmazó élelmiszercsomagot osztottunk szét országszerte 21 helyszínen. Az önkormányzati programban kilenc önkormányzat, illetve civil szervezet vett részt. Külön öröm volt számunkra, hogy a győztes pályázók között hajléktalanoknak menedéket adó, valamint fogyatékosok beilleszkedését segítő alapítványok is voltak. Emellett az elsősorban szegényebb régiókra koncentráló program keretében sikerült reményt és hasznos elfoglaltságot nyújtanunk munkanélküli embereknek, akik ezáltal újra a társadalom hasznos tagjainak érezhetik magukat.
Úgy gondolom, sikerült egy olyan kezdeményezést elindítanunk, amelyre méltán vagyunk büszkék: a hazai fejlesztésű program egy nemzetközi Syngenta megmérettetésen 2008-ban bekerült a régió legjobbjai közé, az önkormányzati program pedig 2010-ben Prizma kreatív PR díjat kapott CSR kategóriában, amely a hazai PR-szakma egyik legrangosabb elismerése.
Hogyan tervezik a folytatást?
Folytatás mindenképpen lesz, reményeink szerint még nagyobb vetőmag- és növényvédőszer-kerettel. Az önkormányzati programot már meghirdettük, s reméljük, hogy az idén még több termőterületet tudunk bevonni a programba: ezáltal még több ember kaphat munkát és még több családon tudunk segíteni.