Az illegális autóbontók mindenféle ellenőrzés nélkül árulják az alkatrészeket, főleg az interneten, és nem fizetnek sem adót, sem biztosítást. Jóval többet tudnak fizetni az elhasznált járművekért, mint legálisan működő társaik.
Pedig a hazai törvényi szabályozás Európában az egyik legkorszerűbb – állítja a nemrégiben alakult szakmai érdekképviselet, az Autós Nagykoalíció hasznosítási tagozatának képviselője. Lukács Pál szerint azonban a törvényeket nem kíséri megfelelő végrehajtási rendelet, ráadásul, az ellenőrző hatóságok között sincs megfelelő együttműködés. Úgy véli, ha ez a két feltétel meglenne, érdemben vissza lehetne szorítani a szürke- és feketegazdaságot.
Becslések szerint évente 60-80 ezer autót vonnak ki Magyarországon a forgalomból, de csak nagyjából 35 ezer roncsautó végzi regisztrált bontókban. A szabálytalanul üzemelő műhelyek forgalmát ezenfelül növeli az a több ezer jármű is, amely a külföldi roncsautóprogramok nyomán érkezik be illegális szétszerelésre. Az itt keletkező alkatrész és hulladékmennyiség ellenőrizetlenül cserél gazdát, amivel évente öt-nyolcmilliárd forintos kár éri az államot, főként a kieső adóbevételek miatt.