A kezdeményezés keretében mintegy 200 középiskola diákjai készíthetnek legalább félezer történelmi interjút az elmúlt évtizedek szemtanúival, hozzájárulva ezzel az 1945 utáni időszak történelemoktatásának megújításához.
A hazai középiskolai történelemoktatásban csekély súllyal szerepel az 1945 utáni korszak és egyes hátrányos helyzetű társadalmi csoportok – a közvéleményt sok tekintetben megosztó – témaköre. Ezen segítene a most induló, az Európai Unióban egyedülálló, 549 millió forint költségvetésű program, amely bevezeti e a közoktatásba a történelmi interjúk készítésének módszerét. A program támogatási szerződését csütörtökön írták alá a fővárosban – olvasható az MTI-hez eljuttatott közleményben.
A program célja nem más, mint hogy Magyarország XX. századi történelmének oktatásához új pedagógiai-módszertani eszközöket adjon elsősorban a középiskolákban oktató pedagógusoknak, történelemtanároknak. Ezek a módszertani útmutatók a történeti interjúk elkészítésének és a tanítási folyamatba ágyazásának know-how-elemeit formálják a pedagógusok által jól hasznosítható, az oktatási gyakorlatot támogató eljárásokká.
A középiskolás diákok tanórán kívüli foglalkozásokon, módszertanilag felkészített szaktanáraik felügyeletével felkutatják és megkeresik az elmúlt évtizedek történéseinek szemtanúit, és azok emlékeit történeti interjúk formájában digitális videóként rögzítik, rendszerbe szervezik, majd pedig az internet adta lehetőségeket használva elérhetővé teszik más oktatási intézmények pedagógusainak és diákjainak is.
A hagyományos és új típusú történelmi dokumentumok és tartalmak digitalizált, multimédiás prezentációja pedig valóban képes megszólítani a középiskolás korosztályt – áll a tájékoztatóban.