Belföld

Káoszt jósol Gaskó a vasúton

Gaskó István szerint azért sztrájkolnak holnaptól a vasutasok, mert „nem rontották a cég értékét”, véleménye szerint ezért jár a dolgozóknak a bérkiegészítés. A VDSZSZ kívül más vasúti szakszervezet nem sztrájkol.

Gaskó István, a Liga Szakszervezetek vezetője szerint holnap reggeltől totális káosz lesz a vasúti közlekedésben, ezért senkinek nem ajánlja a vonattal való közlekedést. A tárgyalások jelenlegi állása szerint ugyanis a szakszervezetek teljes leállást szeretnének, azonban azt nem lehet tudni, hogy vajon hányan sztrájkolnának valóban. Az érdekvédők legfeljebb abba egyeznének bele, ha reggel és este egy-egy vonatpár közlekedne minden vonalon.

Az érdekvédők ezúttal azt követelik, hogy a MÁV-Cargo privatizációjából származó 102,5 milliárd forint 15 százalékát a dolgozók között osszák szét. Ez a valóságban 2,5 havi átlagbért, vagyis körülbelül bruttó 700 ezer forintot jelentene minden vasúti dolgozónak – Gaskó számítása szerint.

A jelentős összeg ellenére a VDSZSZ-Szolidaritás szakszervezet felhíváshoz egyetlen vasúti érdekvédelmi szervezet sem csatlakozott. Így elképzelhető, hogy a valóságban a napi 4 vonatnál jóval több közlekedik majd. Ezzel kapcsolatban Gaskó István leszögezte: az esetleg közlekedő vonatok valószínűleg üresen fognak közlekedni, ez pedig tetemes veszteséget okoz a vasúttársaságnak. (A MÁV vezetése a sztrájk alatt a járatok felét, 1709 szerelvényt közlekedtetne.)

A szakszervezeti vezér szerint követelésük jogos. Állítása szerint még 2005-ben, az akkori közlekedési miniszterrel szóban abban állapodtak meg, hogy a MÁV részleges privatizációja során a dolgozók résztulajdont szerezhetnek. Gaskó szerint ezt a megállapodást a bíróság előtt nem tudnák bizonyítékokkal alátámasztani, mert „korrekt emberek között nem kell mindent leírni. A szakszervezetek és a minisztérium eddig minden megállapodását írásba foglalta.

A 700 ezer forintos egyszeri kifizetésen felül a MÁV-Start dolgozóinak még 2007. júliusig visszamenőleg 10 százalékos bérfejlesztést követelnek, „természetesen a 2008. évi bérfejlesztésen felül”.

Gaskó elmondása szerint a pluszjövedelemre azért is jogosultak, mert a privatizáció kétéves folyamata során „nem akadályozták az átalakításokat, és nem rontották a cég értékét sem”.

Megkérdeztük Gaskó Istvánt, hogy a vasutasok a MÁV veszteségében miért nem kívánnak osztozni a tulajdonossal. A szakszervezeti vezzető közölte: provokatív kérdésre nem válaszol.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik