A budapesti városvezetők szerint bőven van pénz nemcsak a négyes metrót tervezik, sőt, ezen kívül is jut majd a közlekedés fejlesztésére, mivel az EU-nál pénzügyi „kihelyezési kényszer van”.
Nagy tervek EU-s pénzekből
Hagyó Miklós, a főpolgármester helyettese tegnap egy zártkörű sajtóbeszélgetésen hangsúlyozta: a metró finanszírozásán kívül még ötvenmilliárdot szánnak a közösségi közlekedés fejlesztésére. Ebből a pénzből felújítják az egyes villamost (amely új kocsikat is kap), a hármas villamost összekötik a HÉV-vel, és még ebben a ciklusban elkezdik az ötös metró terveit készíteni. Elmondása szerint az idén még 7 Combino villamos és több troli is érkezik – noha ezek finanszírozása már korábban eldőlt. A szocialista politikus hozzátette, hogy a Pesti úton egymilliárd forintért úgynevezett buszkorridort alakítanak ki (ez a közúttól fizikailag elválasztott buszsávot jelent). Véleménye szerint már ezek a beruházások is bizonyítják, hogy a Kohéziós Alapban van még pénz a főváros tömegközlekedésének fejlesztésére.
Többen ugyanis – közöttük Vitézy Dávid, aki a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivősége mellett tagja a BKV felügyelő bizottságának is – úgy látják, hogy 2015-ig nem lesz a főváros közlekedésére több pénz, ha megépül a négyes metró.
Metró-gondok
A majdnem negyven éve elhatározott, de csak tavaly elindult beruházás ugyanis 485 milliárdba kerül a számítások szerint. Az Európai Uniótól mintegy 1720 milliárd forintos támogatásra lehet pályázni a hazai közösségi közlekedés fejlesztésére, de a négyes metró I. szakaszának 354 milliárdos árának csak a töredékét fizeti az EU. Budapesten az EU Kohéziós Alapjából minél több pénzt szerettek volna a metrófinanszírozás címén megszerezni, ezért a kapcsolódó és felszíni beruházásokat is hozzácsapták, így jött ki a 485 milliárdos összeg (valamint a 43 milliárdos eddigi költségtúllépésből). Brüsszel azonban nem lelkesedik az I. ütemen (Etele tér-Keleti pályaudvar) kívül eső beruházásokért, ezért a Bosnyák térig tartó II. ütemet nem akarják támogatni – ez pedig nagy visszhangot keltett mind az önkormányzatnál, mind pedig a sajtóban nagy teret kapott.
Drága beruházás
A 43 milliárdos költségtúllépés – egy, a napokban a Fővárosi Önkormányzat elé kerülő előterjesztés szerint – abból fakad, hogy az állomások végül egy légterűek lesznek, az engedélyező hatóságok pedig egyre több módosítást követeltek a beruházótól. A beruházás drágulását tetézte, hogy a kivitelező cégek az új terveket csak olyan módszerekkel tudják megépíteni, amelyeket eddig itthon nem használtak, így ajánlatukat „felülárazták”. A felülárazásban egyetértett Becker György nemrég kinevezett metróbiztos, Hagyó Miklós, és Dancs Gábor, a Fővárosi önkormányzat közösségi közlekedési főtanácsnoka is.
Dancs szerint nincs pénzszűke a közlekedésfejlesztésben, elmondása szerint Brüsszelben „kihelyezési kényszer van”. Ezzel együtt a főtanácsnok leszögezte: nem szeretné, ha az útfelújítási programon túl többet költetnének az egyéni közlekedés fejlesztésére. Ennek némileg ellentmond, hogy Hagyó Miklós szerint kibővítik a rendszeres dugókkal küzdő ötös és tízes út bevezető szakaszát is. A politikus szerint pedig még ebben a ciklusban elkezdik az ötös metró tervezését is, ami majd összeköti a szentendrei HÉV-et a ráckevei vonallal.
Busz nélkül nem támogatják az aquincumi hidat
Az aquincumi híd építése azonban a bizonytalan jövőbe vész, és ezt a projektet az EU sem támogatná. Dancs szerint nagyobb esélyünk lenne egy pályázaton, ha valamilyen tömegközlekedési vonal, busz vagy villamos átmenne a hídon.
A zártkörű beszélgetés volt az első alkalom, ahol a város vezetői megindokolták, hogy miért kellett a négyes metró építését felügyelő DBR Igazgatóság vezetőjének távozni. Gulyás László tanácsadóvá való lefokozásával ugyanis – az utódjává kinevezett Becker szerint – a városháza „reális képet akart kapni a projektről”.