Belföld

Radikálisan átépítenék a belvárost

2017-ig sétálóutcává alakítanák a Kecskeméti utcát, az Erzsébet híd és az Astoria között alagútban közlekedhetnének az autók, és megszüntetnék a Nyugati téri felüljárót. A Fővárosi Közgyűlés jövő héten tárgyalja az erről szóló tervezetet, amely szakértők szerint tíz éven belül megvalósíthatatlan.

Teljesen megváltoztatná a belváros képét és közlekedését a Budapest Szíve – Gyalogos Belváros nevű program, melynek célja az autók kiszorítása a belvárosból. Az InfoRádió birtokába jutott előterjesztés Demszky Gábor választási programjára épül. A főpolgármester az önkormányzati választások előtt a FigyelőNetnek elmondta, a Szabadság híd lezárásával korlátoznák a Kecskeméti utca forgalmát, melyet később teljesen elzárnának az autósok elől. Az SZDSZ távlati céljaként szerepelt akkor a Kossuth Lajos utcát kiváltó alagút megépítése valamint a Ferenciek tere egy részének díszkövesítése.

Az első szakasz

A meghökkentő terv első lépéseként a 4-es metróval párhuzamosan a Kálvin teret és környékét változtatnák meg 2009-2010 között. A Baross utca torkolatát gyalogoszónává tennék, így a forgalom az Üllői úton jutna ki a Kiskörútra. A Csarnok téren, valamint a Bástya utcában két mélyparkoló építését tervezik.

A második és harmadik szakasz a Duna-partot és északi Belvárost érintené. A Duna-parton a tervek szerint 2012 és 2014 között a jelenlegi kikötői létesítményeket lebontják, és egy part menti úszó szigetre helyezik át. A felső rakparton pedig sétány és kerékpárút lenne.

Ezzel párhuzamosan kétszer egysávosra szűkítik a József Attila utcát, és átalakítják a Roosevelt teret is. A kormányzati negyed miatt a tervben szerepel a 47-es és 49-es villamos meghosszabbítása a Lehel térig, ehhez azonban le kell majd bontani a Nyugati téri felüljárót.

A sci-fi

Az előterjesztés szerint a legnagyobb átalakítást a 2014-2017-re ütemezett Erzsébet híd és környéke jelentené. A terv szerint ugyanis a Kecskeméti utcát, a Károlyi Mihály utcát, és a Petőfi Sándor utca elejét sétálóövezetté alakítanák, ezzel egyidőben pedig megszüntetnék a Ferenciek terénél lévő aluljárót. Az Erzsébet híd és az Astoria között pedig az autók a Kossuth Lajos utca alatti alagútban közlekedhetnének.

Az építészek zöme egyébként jó ötletnek és jelentős problémaforrásnak tartja az alagutat. „A terv ésszerűtlenségét az alagút adja” – mondta a FigyelőNetnek Kocsis János Balázs. A városszociológus szerint ugyanis felesleges milliárdokat vinne el 3 méter mélyre leásni mindössze 450 méter hosszan. Reálisabb lenne, ha a Blaha Lujza térig tartana az alagút – tette hozzá.

Kocsis szerint egyébként további problémát jelent maga az Erzsébet híd, az alagúthoz ugyanis csökkenteni kellene a legnagyobb hidunk forgalmát. Mint mondta, ehhez további három új hídra lenne szükség.

Mikor és miből?

A FigyelőNet által megkérdezett szakemberek szerint tíz éven belül ekkora átalakítás nem valósítható meg a főváros büdzséjével. E projekt mellett ugyanis a főváros tízéves tervei között szerepel a 4-es metró, az 5-ös metró, az M0-s körgyűrű befejezése, és az Aquincum-híd megépítése. A javaslat megvalósításához pedig további hidakra is szükség lenne.

Az előterjesztés szerint azonban elég lenne a beruházáshoz 50 milliárd forint, melyet fővárosi, kerületi, befektetői és uniós forrásokból teremthetne elő Budapest.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik