Belföld

Két órán belül kijavítják a kátyúkat

Zöld számon lehet bejelenteni a kátyúkat, mondta Demszky Gábor. 24 órán belül kijavítják őket, tette hozzá Kóka János.

Február második felében kezdik el a kátyúk tartós javítását, mert a mostani – baleset-megelőzési célú – kátyúzást valószínűleg újra el kell végezni, akkor már az úgynevezett melegaszfaltozási technikával – mondta Kóka János közlekedési miniszter a Gyurcsány Ferenc miniszterelnökkel és Demszky Gábor főpolgármesterrel közösen tartott sajtótájékoztatóján.

Budapest első embere hozzátette: a fővárosban lévő mintegy 1100 kilométer úton zajlik az ország teljes közúti forgalmának mintegy 40 százaléka, de egészen 2005-ig a kormányzat egy fillért sem adott az utak karbanatartására. Tavaly már volt erre pénz, 2006-ban pedig a tavalyi összeg kétszeresét kapják erre a célra. Így a tavalyi 86 kilométer helyett idén már 150 kilométer út teljes felújítására van pénz a fővárosban.

A zöld szám

06 80 204 386

Zöld számon lehet bejelenteni

Gyurcsány Ferenc elmondta: az állami kezelésben lévő utak számára 6 milliárd forintot fog a jövő héten az egyes régiók és megyék számára a gazdasági tárca elkülöníteni útfelújításokra, útkarbantartási munkálatokra.

A kormányfő közölte azt is: a jövő hét végétől országossá válik az a fővárosban már működő rendszer, hogy az autósok egy zöld számon bejelentést tehetnek balesetveszélyes kátyúkról, amelyek eltüntetése ezt követően egy-két órán belül megkezdődhet.

Gyurcsány Ferenc szólt arról is, hogy Budapest csak kátyúzásra 2 millárd forintot különített el idén, és összesen több mint 16 milliárd forint áll rendelkezésre 150 kilométernyi fővárosi út felújítására. Január 15-től pályázhatnak az önkormányzatok útfelújítási, útkarbantartási pénzekre – közölte a kormányfő, hozzátéve: az előrehozott tender pályázatainak elbírálása március közepéig meg is történik majd.

Demszky Gábor azt ígérte, hogy ha nem is 1-2 órán belül, de 24 órán belül mindenképpen megkezdik az egy hét múlva üzembe álló zöld számon bejelentett kátyúk kijavítását – a fővárosban 26 brigád dolgozik ezen. Kóka János szerint a fővárosban egy nap, de az autópályákon – a fokozott balesetveszély miatt – valóban 1-2 órán belül megkezdik a munkát.

Mindezek ellenére márciusig nem valószínű, hogy a helyzet javulni fog, mert a tartós megoldást jelentő melegaszfaltozást addig nem engedi az időjárás. (Ezt a technikát csak fagymentes, száraz időben lehet elvégezni.)

500 milliárd az utakon

A gazdasági miniszter az útfelújítások finanszírozásáról elmondta, hogy a miniszterelnök brüsszeli tárgyalásainak köszönhetően a Nemzeti Fejlesztési Terv második fordulójába beemelték a közúthálózat fejlesztésének újszerű finanszírozását, melynek során 5000 kilométernyi közúthálózat kerülhet európai uniós társfinanszírozással felújításra. 2001-ben az előző kormány megszüntette az útalap intézményét, ezzel több százmilliárd forint került ki az útkarbantartás, útfelújítás, útépítés keretéből – tette hozzá. Ezt a pénzt kezdte el a pótolni a mostani kormány az 1+1 programmal. (Az 1+1 program lényege, hogy minden fővárosi forinthoz egyet tesz hozzá a központi költségvetés is, így megkétszerezve a felújításra jutó összeget.)


„2006-ban úgy döntöttünk, hogy visszaállítjuk az útalaphoz az útpénztár intézményét költségvetési sorként. Jövőre megyünk tovább, terveink szerint egy elkülönített állami pénzalapot hozunk létre, amelyet egyrészt költségvetési források táplálnának, másrészt autópályák esetében a matricabevételek, és ebből tudnánk többet költeni útfelújításra, útkarbantartásra, útépítésre. Hangsúlyoznám, hogy az említett 5000 kilométernyi út felújításához nagyjából 500 milliárd forint szükséges, amelyet csak európai uniós társfinanszírozással lehet megcsinálni.”

A fővárosban 1100, Pest megyében 3000


Vajda Pál főpolgármester-helyettes csütörtökön érdekélődésünkre azt mondta, hogy az idei télen negyedannyi kátyú van a tavalyihoz képest.

A csapadékos téli időjárás hatására a Budapest környéki utakon jelenleg hozzávetően 2500–3000 kátyú nehezíti a közlekedést, ezért folyamatosan hat brigád dolgozik felszámolásukon – közölte a Magyar Közút Kht. kommunikációs munkatársa az MTI-vel.

Szőnyi Zsolt elmondta, a lyukak, repedések eltüntetését nehezíti, hogy a technológia 5 fok alatt nem alkalmazható, ezért a brigádok igyekeznek kihasználni azt a napi néhány órás időszakot, amikor a hőmérséklet a munkát lehetővé teszi. Amennyiben ugyanis az aszfalt túlságosan hideg, úgy a kátyúba töltött bitumen nem ígérkezik tartósnak, a rajta áthaladó autókerekek kisodorják, és újra kisebb-nagyobb gödör keletkeznek az útfelületen.

A legtöbb kátyú a 331-es, Ceglédre vezető úton, illetve a 31-es, a 10-es és a 11-es úton keletkezik, itt indokolt leginkább a minél gyorsabb beavatkozás – tette hozzá. Pest megye 2400 kilométeres úthálózatának kátyúmentesítésére a megyei közútkezelő kht. tavaly 331 millió forintot költött, és várhatóan ez évben is hasonló összeg áll majd rendelkezésre.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik