Június 11-e és augusztus 27-e között tartanak majd a munkálatok; ez idő alatt felújítják a Keleti pályaudvar, az Astoria és a Batthyány téri megállókat. Ezen kívül megújul a Deák térről a Stadionok felé vezető pályaszakasz is, és lifteket is beszerelnek.
A munkák egy részét már januárban elkezdték, a szigetelést januártól decemberig, valamint szeptember és december között újítják meg anélkül, hogy a vonatforgalom leállna. A nagy munkákat azonban a nyári hónapok alatt végzik, amikor hagyományosan kevesebben utaznak a fővárosban.
2004-hez hasonlóan az idén is vadonatúj Volvo buszokkal pótolják a tömegközlekedés gerincét jelentő metrót. Ezek annyiban különböznek a tavalyiaktól, hogy
légkondicionálóval is felszerelték őket,
az üléseket kényelmesebbre cserélték, és állítólag a jegyautomata is csendesebben fog zörögni. Sőt, állítólag a buszok futóművét is áthangolták a budapesti kátyúviszonyoknak megfelelően. Viszont ezek is a Deák tér-Stadionok viszonylatban fognak közlekedni. A Batthyány teret pedig a Moszkva térről induló állomáspótló buszokkal lehet majd elérni.
A három megálló felújítását évente megpályáztatja a BKV. Az idei tendernek még nincs eredménye, de a Molnár Gábor, a metrófelújítás vezetője a FigyelőNetnek elmondta: a tavalyi csomagot a Strabag Rt. nyerte, ők nettó 1 846 585 903 forintért vállalták a munkát. Ebből az összegből – az ideihez hasonlóan – nemcsak az utastereket, de az üzemi területeket is és a gépészetet is átépítették. Az idén lecserélik a 35 éve üzemelő biztosítóberendezéseket is digitális eszközökre. Ezeknek köszönhetően ezentúl a metrószerelvényeket egy ember vezeti majd.
A vonatokat az automatika képes teljesen önműködően vezetni,
emberi beavatkozásra csak az ajtók működtetéséhez és a vonat elindításához van szükség. A Batthyány téren az aluljárót is felújítják. Az állomáson a padlóburkolatot felcsiszolják, az oldalfal kőburkolatait helyére tüzzománcozott elemeket építenek be, akárcsak a másik két megáálóban. A peronszinti elosztócsarnokok egy kicsivel tágasabbak lesznek, itt ugyanis íves mennyezet lesz.
Az Astoriánál az aluljárószint is új külsőt kap, akárcsak a tavaly felújított Kossuth téri állomás. A felújított kőlapok a városi népművészek munkája ellen antigraffiti-réteget kapnak, az új lemezek burkolata pedig olyan, hogy a ráfújt festéket „akár egy mosogatóronggyal is le lehet szedni”.
A Keleti pályaudvari megállónál találkozni fog a kettes és a négyes metró, a két állomás megjelenését egységesen kezelik.
Itt láthatjuk majd, hogy is fog kinézni a négyes metró
A tavaly nyáron felújított szakaszok sokáig vizsgáztak, mielőtt a szakemberek véglegesen átvették volna. Végül február 20-án fejeződött be a használatbavételi eljárás. Erről a projekt igazgatója azt mondta, hogy az utasok is tapasztalták a kocsik csendesebb, simább futását. Ez nemcsak az ő komfortérzetüket növelte, de a berendezéseknek és a metró közelében lévő létesítményeknek is kevesebb rázkódást kell elviselniük.
A kelet-nyugati metróvonalon összesen 20,6 kilométernyi vágány van, ebből 15 még nem épült át. Az idén 3,6 kilométernyit tudnak felújítani. Ezeket a munkákat az Engeocom Rt. végzi. Az orosz tulajdonú cég négy évre nyerte el a vágányzat felújítási munkáit, mint ahogy a többi alvállalkozó is a teljes felújításra kapott megbízást, egyedül az állomások felújítására írnak ki évente új pályázatot.
Az első ütemben a Kossuth tér, Blaha Lujza tér, a Keleti pu. és az Astoria állomásokon épülnek meg a liftek. Ezek minimum két kerekes szék vagy 13 személy befogadására alkalmasak, ennyi a biztos. A szállító viszont még nem, mivel a tender jelenleg előminősítési fázisban van.
Biztonság, biztonság, biztonság
Az állomásokra telepítendő iparikamera-rendszer a bejárattól a peronokig minden négyzetmétert figyel majd. Ezt ezentúl is az állomási diszpécser kezeli majd, de nem fekete-fehér tévék, hanem számítógépes rendszer segítségével. A biztonsági sávon pedig infrasugár figyel majd arra, hogy nem lépett-e valaki túl közel az árokhoz.
Az állomáson dolgozók életét könnyíti meg az is, hogy a munkahelyek ergonómiailag is jobbak lesznek, és eltűnnek végre az egyik diszpécser által konyhai hokedliknek nevezett székek.
A vonatok vezérlése szintén korszerűbbé válik, a BKV közlése szerint a 60-as évek technológiáját elektronikus (!) berendezésekre cserélik. Az irányítóközpontba pedig számítógépeket szerelnek.
A biztonságot szolgálja a vízköddel működő tűzoltóberendezés. Ha tűz van, a főszellőzőkön kívül működésbe lépnek a sugárventilátorok is. (Ezeket a tavaly felújított állomásokon is utólag szerelték be, sok találgatásra és viccre okot adva ezzel az utasoknak.) A leginkább repülőgépek sugárhajtóművére hasonlító eszközök teljesítménye akkora, hogy az állomásokat 10 percen át füstmentesen tudják tartani, ez pedig elég arra, hogy az utasok a peronról és a szerelvényekből is biztonságosan kijuthassanak a felszínre.