A Boszporusz-szoros alatt vezető csővezeték alternatívája lesz a tartályhajón történő olajszállításnak.
A terv értelmében 285 kilométeres vezeték köti majd össze a bolgár Burgast az Égei-tengeri görög kikötővel, Alexandropulival és gyorsabb, olcsóbb és biztosabb olajszállítást tesz lehetővé. Három-négy év alatt valósíthatják meg a már 1993-ban felmerült tervet, amit a költségek, a tulajdonviszonyok és a megvalósíthatóság tisztázatlansága miatt halogattak ilyen sokáig.
A tervezett oljavezeték útvonala, forrás:BBC
A kormányok képviselői szerint magáncégek finanszírozzák és üzemeltetik majd a csővezetéket, abban a három kormány nem vállal szerepet. A BP orosz vegyesvállalata, a TNK-BP a projekt irányítója, partnerei pedig többek között a görög Hellenic, az amerikai U.S. Cambridge Energy Research Associates, az orosz Lukoil és Rosznyefty, a bolgár Technoexportstroy.
A szakértői várakozások szerint a csővezeték tehermentesíti a zsúfolt Boszporusz-szorost, feloldja annak szűkös áteresztőképességével összefüggő gondokat.
A három kormány közös elemzése szerint a Boszporuszon több mint 100 millió tonna nyersolajat szállítottak 2004-ben és az állandó késedelmek miatt a költségek tonnánként 7 dollárral – összesen 700 millió dollárral- voltak magasabbak. A szállítások átlagban nyolc napot késlekedtek a Boszporusz-szoros szűk áteresztőképessége miatt.
A csővezeték évi kapacitása 15 millió tonna olaj lesz az első, 24 millió tonna a második fázis elkészülte után, a végleges kapacitás pedig évi 35 millió tonna lesz, ami 50 millió tonnára bővíthető.