Egy kecskeméti gyógyszerraktárban vagyunk. Nincsenek körülöttünk dobozok, áruszállító targoncák, sürgölődő munkások. A régi raktárt a Katedra Informatikai és Művészeti Szakközépiskola diákjai és lelkes tanárai vették birtokba.
Ezt az épületet is kinőttük már – mondja Tubakné Tütő Ágnes, az iskolát működtető Katedra Iskolai Alapítvány oktatási menedzsere. Nincs dísztermünk, ahol a szalagavató ünnepséget tarthatjuk, és nincs tornaterem, ahol levezethetjük a tornaórákat. Nagyjából ennyi az összes panasz, amelyet kecskeméti látogatásomkor hallottam az alapítvány oktatási menedzserétől. Az iskolára a Canon PR vezetője hívta fel figyelmemet: a cég pályázatán nyertes iskoláról annyi jót mesélt, hogy eldöntöttem, személyesen győződöm meg a hallottakról.
Művészet és informatika
A kecskeméti iskolában az informatika oktatásával és grafikusok középfokú képzésével foglalkoznak. Az iskola 1998 szeptemberében kezdte el működését, azóta 293-an tanulnak az intézményben. Az érdeklődést mutatja, hogy felvételikor a túljelentkezés általában kétszeres.
Az iskolából kikerülő végzősök gyakorlati szakmát kapnak a kezükbe: szoftverüzemeltetői feladatokat ellátó rendszergazdák, programozást végző informatikusok, grafikákat készítő művészek — vagy a két mesterséget ötvözve – weboldalkészítők lehetnek.
A diákoknak persze lehetőségük van a továbbtanulásra, de ha valaki úgy döntene, mégsem szeretne főiskolára vagy egyetemre menni, elhelyezkedhet a tanult szakmájában — folytatja Tütő Ágnes.
Az iskola tanárai nem restek multimédiás eszközöket, számítástechnikai készülékeket használni a mindennapi oktatásban. Sőt egy saját fejlesztésű alkalmazást, digitális naplót is használnak a tanárok, diákok és szülők életének jobbítására.
Az első tanári szobában, ahol megtelepedünk kicsit beszélgetni, noteszgép díszeleg az asztal tetején. A mutatós dísz hamar gyakorlati eszközzé válik: Tütő Ágnes azon mutatja meg, hogy milyen anyagokat állítottak össze a fotóscég pályázatára. Az internetre csatlakozás sem okoz gondot: a vezeték nélküli hálózat az iskola egész területén elérhető.
Szakkörök a türelmetleneknek
Az iskolában több informatikai és grafikai laboratórium, műhely van. Az első két évben (9. és 10. osztályban) mindenkinek egyforma általános képzést adunk — veszi át a szót Szijártó Sándor informatikatanár. Ez idő alatt eldől, hogy valaki a kemény maghoz szeretne tartozni, nagyon el akar mélyülni a kódolás rejtelmeiben, és programozni akar, vagy pedig a kódolás tudományát kevésbé igénylő, de a tippeket-trükköket kiválóan ismerő szoftverfelhasználók lesznek.
“A mostani kilencedik évfolyam olyan, hogy a diákok már most tudják, ki, milyen szakot választ. Ennek megfelelően a kilencedikes diákok nagy része programozási szakköre jár, s itt előre megtanulhatják a felsőbb tagozatos anyagokat” – büszkélkedik az informatikai tanár.
Nemcsak programozási szakkör, hanem Flash képzés is működik az iskolában. A diákok ezen a szakkörön „házi feladatként” saját weboldalt készítenek (elérhető a katedraflash.uw.hu oldalon), belekóstolnak a HTML és az animáció rejtelmeibe. Ez a szakkör rendkívül népszerű, sokan választják.
Milliós programok
Egy ilyen iskolának rendkívül sok szoftvert kell megvásárolnia – gondolkodtam hangosan. Borza Zoltán rendszergazda már sorolja is: a Microsoft programja lehetővé teszi, hogy bármelyik számítógépre feltegyék a legfrissebb Office változatot. A Windows operációs rendszerek esetében a tavaly május eleje előtt vásárolt számítógépen lévő rendszereket jogtisztának tekintik, erre feltehető a Windows XP Professional változata. Ha ezután vásárolt gépekről van szó, akkor a számítógéphez vásárolni kell egy OEM szoftvert. A diákok használhatják a Maya és 3D Studio programokat, ezeket pályázaton nyert pénzeken vásárolták meg.
Milliós nagyságrendű szoftverekről van szó. A Corel Draw esetében létezik oktatási licenc, amelyet tanintézmények vásárolhatnak meg: egy licencért 15 + 2 licencet vettek. Idén májusban hasonló konstrukcióban, vagyis oktatási licencben szeretnék megvásárolni az Adobe szoftvereit is. A programozási, fejlesztési környezetek nyílt platformokon futnak, így azokra nem kellett pénzt költenünk — fejezi be a rendszergazda.
Grafika, informatika
A grafikai laboratórium annyiban különbözik az informatikai labortól, hogy ott a számítógépek mellett egy digitalizáló tábla, nyomtató, szkenner, fénymásoló és projektor is a diákok rendelkezésére áll. A grafikai alkotómunkához a diákoknak gyakran használni kell az órán ezeket az eszközöket. Több mint 100 számítógép van iskolánkban, ezek cseréje folyamatos, és a kiselejtezett gépeket olyan iskoláknak adjuk, ahol egy gyengébb teljesítményű eszköz is nagy segítség – mondja Tubakné Tütő Ágnes.
Az idei tanév legnagyobb befektetése a multimédiás szekrények megvásárlása volt. Minden osztályban van ugyanis egy számítógép, egy tévé és egy projektor, ezt egy zárható szekrénybe helyeztük el, kulcs van minden tanárnál. A tanárok általában otthon elkészítik multimédiás tananyagukat, és USB-memórián behozzák az iskolába. A tanteremben csak ki kell nyitni a multimédiás szekrényt, gondoskodni kell arról, hogy az iskola projektorainak egyikét előre lefoglalja a tanár, és kezdődhet is a prezentáció. A művészettörténeti órák szinte elképzelhetetlenek ilyen bemutatók nélkül. Annyit sikerült kiharcolni a szekrényeket gyártó cégtől, hogy kedvezményként most induló iskolai könyvtárunk könyvespolcát ingyen elkészítette — mondta az alapítványoktatási menedzsere.
Digitális napló
Az iskola nemcsak a pénzért megvásárolható vagy pályázatokon elérhető eszközök használatával elégszik meg. Nagy István fizikaszakos tanár egy digitális, online elérhető napló fejlesztésébe kezdett. A naplót idén már „élesben” használhatják a tanárok, de a papír alapú nyilvántartás sem tilos. Akik nagyobb biztonságban érzik magát a papír alapú nyilvántartás vezetésével, az vezetheti a hagyományos naplót is — köteles azonban két héten belül a digitális változatba is felvezetni az adatokat. A digitális napló ugyanazokat az adatokat tárolja, mint a hagyományos: a diák hiányzásait, jegyeit, igazolt hiányzásait. A hasonlóság itt nagyjából véget is ér, hiszen a digitális adatfeldolgozásnak sok más lehetősége is van.
A tanár személyre szabott oldalra lép be, így ha ő a 9C osztályfőnöke, akkor neki van joga a 9C diákjainak hiányzásait igazolni. A tanár online vezetheti órarendjét, jegyezheti be kit mikor helyettesített, vagy hogy őt mikor helyettesítették. Percek alatt készíthető statisztika a diákok tanulmányi eredményeiről, hiányzásairól, és az oktatási minisztérium igényelte kimutatások sem vesznek el napokat a tanárok életéből. Ha betelefonál egy kétségbeesett szülő, akkor az online rendszer segítségével percek alatt megismerheti az igazgató a szóban forgó diák helyzetét — nem kell az osztályfőnőköt kirángatni az óráról. Az online felületről különböző üzeneteket lehet küldeni tanároknak, diákoknak vagy a Flash-szakkör tagjainak, s a tanár is elkészítheti saját weboldalát. A lehetőségek pedig — igény szerint — folyamatosan bővíthetők.
Információ szülőknek
Az online működő digitális napló másik előnye, hogy a szülők is követhetik csemetéjük tanulmányi fejlődését. Az iskola a szülő kérésére felhasználónevet és jelszót ad neki. Ezeknek a jogosultságoknak a birtokában a szülő megtekintheti, hogy milyen jegyeket kapott a gyerek vagy mikor hiányzott az iskolából.
A szülők nagyon szeretik és igénylik ezt a lehetőséget — mondja Tubakné Tütő Ágnes; találkoztunk már olyan esettel is, mikor diákunk otthon úgy állította be a hálózatot, hogy a szülő nem tudott belépni az oldalra. A turpisság azután derült ki, hogy a szülő kétségbeesetten telefonált, nem tudja megnézni gyermeke adatait.
Látogatásom befejeztével meggyőződhettem, a dicséret nem volt hiábavaló, s a fotóscég pályázatán elnyert eszközök pedig ott vannak ahova valók: a diákok kezében.
Vass Enikő
www.katedra-iskola.hu
www.canon.hu
katedraflash.uw.hu
((keretes 1))
A Digitális iskolákért pályázat
A Canon 2004 szeptemberében indította pályázatát – mondta Guttray László PR-vezető. A pályázat célja a hazai közoktatás támogatása, a digitális kultúra oktatásának terjesztése. Ezért döntöttünk úgy, hogy digitális irodatechnikai eszközöket (nyomtató és másológépek, multifunkcionális berendezések, lapolvasók, digitális fényképezőgépek és videokamerák, kivetítők) adunk azoknak a tanintézményeknek, ahol ezeket az eszközöket kreatívan használják az oktatásban.
Eleinte attól tartottunk, hogy nem lesz elég színvonalas pályázat, amelyből győztest választhatunk — vallja be a PR-vezető. Az elmúlt időszakban azonban kiderült, rendkívül sok a színvonalas, iskolai és egyéni pályázat. A zsürinek nincs könnyű dolga a győztes kiválasztásakor, és nemcsak a pályamunkák tartalma, hanem száma miatt is; havonta ugyanis 100-120 pályázat érkezik. Érdekesség, hogy a pályázat előmozdítja a tanár-diákok közötti együttműködést: a pályázat egyik feltétele, hogy nyújtsanak be egy csoportos alkotást az iskola életéről fotó, grafika, webdesign, vagy digitális videokategóriában. A diákok jobban megismerhetik oktatójukat, mivel a közös munka során, közelebb kerülnek egymáshoz.
A pályázat a magyarországi általános és középfokú közoktatási intézmények előtt nyitott. Minden oktatási hónapban egy megye és egy fővárosi kerületi iskola (vagyis az őt támogató alapítvány) nyerheti el a Hónap digitális iskolája címet. Havonta egy iskola 20 diákja a Környezetvédelmi különdíj nyerteseként a nyaranta szervezendő táborozáson vehetnek részt — idén Gemencen szervezzük meg az egyhetes tábort. Három diák pedig minden hónapban, Az én digitális világom egyéni kategória nyerteseiként, értékes fényképezőgépeket vehetnek át.
A nyertes iskolák számára alkalmanként felajánlott eszközbeli támogatás és környezetvédelmi táboroztatás együttes értéke elérheti a 3,7 millió forintot — a diákok által benyújtott egyéni pályázatok díjait a fentieken túl biztosítja a Canon. A pályázat részletes leírása a www.canon.hu/digitalisiskola címen található.
((keretes 1 vége))