Belföld

Eljött a felhasználók ideje

A rohamosan terjedő felhasználó-orientált informatikai gondolkodásmód eredményeként, a következő négy évben a portálmegoldások forgalma minden lényegesebb piacon várhatóan duplájára nő, a jelenlegihez képest. Az IDC előrejelzése szerint a vállalati portál szoftver piac robosztus növekedést mutat, 1.4 milliárd dolláros forgalmi előrejelzéssel 2008-ra. A hazai trendekről és tendenciákról Bíró Tamás a Sense/Net marketingigazgatója beszélt.

Milyen változások várhatók Magyarországon a webes vállalati alkalmazások területén?

A szoftverek és az informatikai megoldások felhasználóbarát kialakítása napjaink egyik égető kérdése. A vállalati portál technológia egyik lényege a felhasználó-központúság. A felhasználók a vállalati portál segítségével egy pontból juthatnak hozzá az összes szükséges információhoz és alkalmazáshoz, amire szükségük lehet munkájukhoz. Mindezt olyan felületen, mely nem ismeretlen a számukra. A portálon úgy keresnek, mint a Googleban, vagy a Yahoon. A dokumentumtárak grafikai kialakítása a fájlszerverekére hasonlít, így ezt a környezetet is ismerik a felhasználók. A bonyolult vállalatirányítási rendszerek webes megjelenítése immáron a vállalati portálok dolga.

Miért csak most kezdenek figyelni a felhasználókra?

Ez egy hosszú folyamat. Nem is olyan régen az informatika még az adatok felől vizsgálta a lehetséges megoldásokat. Eleinte papír alapú adattárolás létezett, az úgynevezett „nagygépek” terjedtek el. A nagygépekből való adatkinyeréshez magas fokú szakismeretre volt szükség, ráadásul a kinyerés folyamata hosszadalmas volt. Ezt a korszakot a pc-k megjelenése követte, melyeket eleinte intelligens írógépként, később hálózati eszközként használtak, illetve használják a mai napig. Az ERP rendszerek megjelenése után, a vállalati alkalmazások integrációjára tett próbálkozások sorra buktak meg, mert túl költségesek és bonyolultak voltak. A vállalatirányítási rendszerek használata még mindig bonyolult, sok képzés szükséges hozzá, mert a rendszereket az adatokból kiindulva fejlesztették, nem sokat törődtek a felhasználókkal.

Az infómunkások tömegét foglalkoztató cégek számára igen fontos lenne, hogy odafigyeljenek dolgozóik hatékonyságára, hiszen egy jó vállalat a legdrágább “erőforrásaival” nem árt, ha jól bánik. Így mára fontosabbá vált, hogy a felhasználók könnyedén kezeljék a különböző rendszerekben tárolt adatokat. A gyors információkinyerés mellett az adatok frissen tartása is a felhasználók feladata, nem mindegy, mennyi időt és milyen eszközöket használnak fel ehhez. Az egy rendszerre épült vállalati portálok biztosítják ezt a kényelmet és interaktivitást, mondhatjuk bátran, hogy a portál a felhasználó központú informatika megtestesülése.

Mit érez a felhasználó, hogyan részesül előnyben?

Egy jól megépített portál esetében a felhasználó azt érzi, hogy szörfözik a hálón. Nem kell semmit megtanulnia, ahhoz, hogy információt nyerjen ki akár a legbonyolultabb vállalatirányítási rendszerből, vagy adatot szolgáltasson munkájáról, akár az irodától távolról is. Már a portálok építése során elsősorban a felhasználók igényeit vesszük figyelembe, ugyan is a felhasználókat részint bevonjuk a tervezésbe. Ez biztosítja többek között, hogy a portálon megjelenő alkalmazások kezelése egyszerű és kényelmes, az információ megszerzése gyors.

Mik a konkrét előnyök, illetve kényelmi szolgáltatások?

A portálok kétirányú kommunikációja az információk gyűjtését – portálba való töltését – és folyamatos frissülését eredményezi. Ez azt is jelenti, hogy egy portál dokumentumtára például, mely csoportmunka támogatásra képes egy valódi munkahelyként funkciónál. Ez esetben a projektek a dokumentumok keletkezésétől, azok megvitatásán át, az anyagok lezárásáig a portálon történnek. Fontos még, hogy integrált portálokról beszélünk, melyek egy rendszereként működnek, tehát szabad az átjárás az intranet, az internet és az extranet között. Ez azt jelenti, hogy a fejlesztések kompatibilisek mindhárom felületen, vagy hogy a megjelenítendő alkalmazás vagy információ egy gombnyomással bármely felületen megjelenhet, különböző jogosultsági beállításokkal.

A dobozos termékként kapható portálok „beépített” szolgáltatásokat tartalmaznak. Ilyen szolgáltatás lehet a dokumentumtár, a naptár, a fórum, a hírlevél, a galéria, a regisztráció és az egyéb adminisztratív kényelmi funkciók, mint a jogosultságkezelés vagy a Singe Sign-On (SSO).

Hol tartunk most?

A gazdaságosabb és hatékonyabb szervezeti működés miatt a felhasználó orientált informatikáé a jövő. Az IDC előrejelzése úgy vélem kellő képen tükrözi a hazai vállalati kommunikáció és informatikai trend alakulását, egyre több az olyan pályázati felhívás, amely egy rendszerben épített vállalati portálról szól. Sajnos sok cég portál helyett CMS rendszereket vezetett be és csapdahelyzetbe került, de az ő számukra is van kiút.


Balogh Szonja


Kapcsolódó linkek:
Sense/Net – www.sensenet.hu
Internet, intranet, extranet – www.sensenet.hu/egyrendszer
Tartalomkezelés – www.sensenet.hu/tartalom
Referenciák – www.sensenet.hu/referenciak
Upgrade lehetőség Sense/Net Portal Engine 5.5 vállalati portálra – www.sensenet.hu/upgrade

Ajánlott videó

Olvasói sztorik