Belföld

Paradigmaváltás nélküli adóreform

Az önkormányzati finanszírozás átalakítását, magasabb jövedelemküszöbhöz tartozó, azonos szja-kulcsokat és az iparűzési adó eltörlését javasolja az Adóreform Bizottság által készített, ma véglegesítésre kerülő ajánláscsomag.

Pénteken véglegesíti az adórendszer átalakítására tett javaslatkötegét a két hónapja megalakult Adóreform Bizottság. Ugyan létrejöttekor teljes strukturális adó- és ebből következő államháztartási reformot ígértek a kormánypárt politikusai, a bizottság lapinformációk szerint csupán kozmetikázza a magyar adórendszert. Bár többek szerit ez még mindig több, mint amennyit eddig, az 1988-ban kialakított eredeti adóstruktúra bevezetése óta tettek.


Lényegében az egy hónapja már kiszivárgott módosítások kerültek bele abba a négyszáz oldalas szakértői vitaanyagba, melyről végül a politikusok döntenek. Ugyan a sajtó és a nagyközönség felfokozott várakozásokkal tekintett a készülődő reform elé, amely az adózási rend egyszerűsítését, kevesebb, de többek által fizetett adót jósolt. Nos a végső változat nem ígér paradigmaváltást, a tervezett reform azonban alaposan felborzolja majd a kedélyeket, és a magyar lakosság teljes egészében csak két-három év múlva élvezheti a kialakított új szisztémát.


Mit is ígér az adóreform?








Adminisztráció
Az Adóreform Bizottság javaslata szerint egyszerűsödne az adófizetés rendszere, ugyanis az áfa kivételével minden befizetést egyetlen számlaszámra lehetne befizetni. Ez költség- és adminisztrációcsökkentést jelentene.

Mindenekelőtt a vállalkozások által sokat átkozott, az adózási rendszer logikájába nem illő – lévén bruttó típusú adófajta – helyi iparűzési adó eltüntetését. Azonban a túlzott várakozásokkal ellentétben ez az adófajta nem szűnne meg azonnal, hiszen amellett, hogy 350 milliárd forintos űrt hagyna maga után a büdzsében, a részben ebből élő önkormányzatok működését bénítaná meg. Első lépésben ennek mértéke egy százalékra csökkenne, de ezzel együtt megszűnne az eddigi lehetőség, hogy az iparűzési adó felét le lehetett vonni a társasági adóból (ez 18 milliárd elvonást hagyna az önkormányzatoknál). Mindez 150 milliárd forint körüli bevételkiesést jelentene az önkormányzatoknak, amit egy – a 16 százalékos társasági adó felett fizetendő – 3 százalékos nyereségadóval kompenzálnának. Összege teljes egészében a helyi önkormányzatokat illetné. A hiányzó részt a telek- és építményadó 900 forintos illetményalapjának emelésével helyettesítenék. De ez a foltozgatás sem odázhatja el az önkormányzati finanszírozás teljes átalakítását. A majdan végleg megszűnő iparűzési adót a személyi jövedelemadó 18 százalékos kulccsal adózó része váltaná fel, ez maradna ugyanis az önkormányzatoknál, ami ezer milliárdos nagyságrendű többletbevételt jelentene nekik, főként az adókulcshoz tartozó összeg megemelése után.


Az önkormányzatok finanszírozhatóságát javítaná a még az idén kidolgozandó javaslat, amely az ingatlanok értékalapú adóztatását vezetné be. Ez százmilliárd forint körüli bevételt jelent a helyi hatóságoknak. Ezzel párhuzamosan megszűnne az a gyakorlat, hogy önkormányzatok a helyi adók 40 százalékával rendelkeztek, és csökkennének a normatív támogatások is.







Populizmus
Mintegy tíz éve folyik Magyarországon a politikai populizmus egy olyan formája, amely egyszerre követeli az adók csökkentését és az állami kiadások növelését – mondta Katona Tamás, a pénzügyi tárca államtitkára a Politikatörténeti Intézetben tartott beszédében szerdán. Ez a populizmus nem veszi figyelembe, hogy az adózási rend átalakítása önmagában nem kivitelezhető, helyette az államháztartás teljes strukturális reformjára van szükség. Az adóreform egyik kiemelt feladata a hatékonyság, valamint a szürke zónába tartozók kifehérítése és a rendszer stabilitásának kialakítása.

Marad a két kulcs


Alapos reform elé néz a személyi jövedelemadó rendszere is. Itt ugyan a korábbi híresztelésekkel ellentétben nem szűnne meg a kétkulcsos rendszer, de a felső kulcs határa az eddigi 1,5 millió forintról először 2, majd 2,5 millióra emelkedne. Ezzel évek óta először a statisztikai átlagjövedelem nem a legfelsőbb kulccsal adózna.


Azonban csökkentenék az adójóváírás mértékét, megszűnnének az szja-kedvezmények, így a felnőttképzést és oktatást támogató kedvezmények, a Sulineten keresztül beszerzett eszközök, valamint a 2007 után felvett lakáshitelek után járó adókedvezmények. Az egészségügyi hozzájárulás megszűnésére is 2006 végéig kell várni.

Eva, áfa


A forgalmi adó kulcsait csak akkor vonnák össze, ha a költségvetés elbírja az ebből adódó terheket. Ekkor 19, vagy 20 százalékban egységesítenék a kulcsokat.


Az Európai Bizottság ajánlásait szem előtt tartva kiterjesztenék az egyszerűsített vállalkozói adó keretösszegét. Így a 40 százaléknál nagyobb költséghányaddal dolgozó, s 50 millió forintot meg nem haladó éves forgalommal dolgozó társaságok is választhatnák az evát. A kulcs itt 10 százalék lenne, azonban a költséghányadot igazolni kellene.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik