Hatalmas fejlesztésekre, vagy csak ráncfelvarrásokra telik Budapest idei, a főpolgármester szerint rendkívüli költségvetésből? A nagy csinnadrattával beharangozott 400 milliárd forintos idei költségvetésből – a látszat szerint legalábbis – csupán közérzetjavító intézkedésekre futja, olyasmire, amire egy jövőre esedékes kampányban szüksége lehet a főpolgármesternek.
A választókért folytatott jövőbeni küzdelem részeként a főváros jelentős adósságba is veri magát. Így idén várhatóan 25 milliárd forintos hitelt vesz fel az önkormányzat. Azonban Demszky Gábor szerint ebből a pénzből mindössze 13 milliárdra lesz szüksége a fővárosnak; a maradékot ugyan lehívja, de kötvényt vásárol belőle, s tartalékol a nehezebb évekre. Ugyanakkor ebben a negyedszáz milliárdos hitelben nincs benne a fővárosi óriásberuházások finanszírozására lehívandó pénz. A 4-es metró előkészítő munkálataira, illetve a 2-es metró felújításaira 23 milliárd forintot hív le a főváros.
Ígérd meg, ne tedd meg?
|
Majd kihasználva pártja kormányzati pozícióját, a főpolgármester bejelentette, hogy a főváros a szabaddemokrata minisztériumokkal hangolja össze fejlesztési tevékenységét. Így Budapesten az elkövetkező években 500 milliárd forint értékű fejlesztésre kerül sor. Azonban semmi más nem történt, mint az egyébként is futó projektek és projekt-tervezetek Budapestet érintő részeit megcímkézték. Így például a gazdasági tárca bejelentése úgy szólt, hogy a következő években a GKM hitelprogramjaiból 100 milliárd forint jut majd a fővárosi cégeknek. Az oktatási tárca, pedig a kollégiumi fejlesztéseket nevezte fővárosi fejlesztéseknek.
Újabb jelentős ötletet jelentett Demszky Gábor Podmaniczky-terve. A 2013-ig tartó fejlesztéseket magában foglaló ötletdömping. Azonban ez sem több, mint a korábbi évek be nem váltott ígéreteinek összekalapálása. Így megépítenék az 5-ös metrót, az aquincumi hidat, valamint a ferihegyi gyorsvasutat.
A rögvalóság
|
Ugyan ez sem kevés, de korábban ennél többet ígértek. Ennek egyik nyilvánvaló oka az volt, hogy a főváros több támogatásra számított a központi kormányzattól, de a szűkös államháztartási keretből alig futotta többre, mint tavaly. Ekkor Budapest 352 milliárdból gazdálkodhatott.
Idén, a korábban a tervezett 4-6 milliárd, és a lapértesülések szerint a fővárosi szocialista frakció által is óhajtott 36 milliárd helyett mindössze 2 milliárd forint szabadon felhasználható keret áll az önkormányzat rendelkezésére. A szocialisták csak egy jelentős személyi kompromisszum révén engedtek követeléseikből. Sokak óhajával összhangban elmozdították Atkári János korábbi főpolgármester helyettest, aki a költségvetés egyenlegének mindenekfölötti őrzőjeként több szocialista városatya szerint az impozáns fővárosi beruházások fő kerékkötőjének számított.
Ennek ellenére több, nagyjából a duplája – 13 milliárd forint – jut a szocialisták fő prioritására, az útfelújításra és hídrekonstrukcióra. Előzménye még tavalyra nyúlik vissza, amikor Demszky Gábor főpolgármester a korábbi kormányfővel, Medgyessy Péterrel kötött alkut a fővárosi útjavítások finanszírozására. A megállapodás szerint a kormány minden egyes önkormányzati útkarbantartásra szánt forinthoz hozzáteszi a sajátját. Azonban a kormányváltás miatt ez is kútba esett, mivel a fővárosi 6,5 milliárd forinthoz csupán 3,9 milliárd központi forrás társul. A végső összeget érintő ellentmondás abban van, hogy a kormányzati keret felülről oly módon nyitott, hogy azt a fővárosi költségvetés a 2006-os büdzsé terhére már idén lehívhatja.