A napokban több konferencia és szakmai rendezvény, valamint újságcikkek garmadája emlékezik meg a tíz évvel ezelőtti Bokros-csomagról. A máig sokat vitatott kiigazítási intézkedéshalmaz kapcsán azonban a szakértők nem is annyira az egy évtizeddel ezelőtti eseményekkel, sokkal inkább a magyar gazdaság jelenlegi állapotával foglalkoznak. Az elodázhatatlan reformokra és a versenyképesség növelésére tett ajánlások pedig hasonló mértékű változásokat jeleznek előre, mint tíz évvel ezelőtt – igaz ezek egyelőre csak javaslatok formájában vannak jelen.
Az 1995. márciusi „kiigazítás” két főszereplője, Bokros Lajos volt pénzügyminiszter és Surányi György a jegybank volt elnöke karakteres véleményt fogalmazott meg tegnap, az Adó és verseny című szakmai konferencián – ahol egyébként számos volt pénzügyminiszter, és maga Draskovics Tibor is jelen vol. Tíz évvel a Bokros-csomag után a két neves szakértő szerint elképzelhetetlen a sokak által szorgalmazott adóreform, illetve a terhek csökkenése, ha nem veszik ki a személyi jövedelemadóból az oda nem illő kedvezményeket és szociális támogatásokat.
Bokros Lajos volt pénzügyminiszter a Pénzügykutató Rt. és az Allianz Hungária Biztosító Rt. által szervezett konferencián kihangsúlyozta, hogy az adóreform összefügg az államháztartás többi elemével, így a társadalombiztosítással, ezért az egészségbiztosítás, pontosabban a gyógyítás reformját nem lehet megkerülni. Véleménye szerint az önkormányzatok és a közigazgatás átalakítását is napirendre kell tűzni.
|
Javaslatok szja-reformra
Surányi György az előadásában kollegájához hasonlóan elmondta, hogy az adórendszer átalakítása, a személyi-jövedelemadó (szja) adókulcsainak megváltoztatása, illetve a sávok szélesítése csak akkor lehetséges, ha rendszerből radikális módon kikerülnek a kedvezmények illetve támogatások. A Magyar Nemzeti Bank volt elnöke szerint a jelenlegi rendszer adóelkerülésre ösztönöz, hiszen a nettó bér a kisebb adókulcsnál is alig éri el a bruttó bér felét.
A Surányi által felvázolt alternatív szja adórendszer kulcsa 20, 30, illetve 40 százalékos. Az első adókulcs 0-430 ezer forint havi bérhez kapcsolódik, ide tartozik a mai jövedelmek mellett az adózók 90-95 százaléka. A második adókulcshoz tartozó sáv havi 430 ezer forint-1 millió forint, és 40 százalékkal adóznának az 1 millió feletti jövedelmek. A tb-kulcsokat az előbbi rendszerhez kapcsolná Surányi, úgy hogy az első kulcs mellett 25 százalék legyen a tb-fizetés kulcsa, a második sávnál 15-20 százalék, a harmadiknál pedig 5 százalék. Surányi szerint így a nettó bér minden esetben felette lenne a bruttó bér 50 százalékának.
2 hét múlva koncepció?
Adóreformon a kormány, pontosabban a kabinet által felállított Adóreform Bizottság is dolgozik. A FigyelőNet értesülései szerint leghamarabb két hét múlva állhat elő a nagyközönség számára is fogyasztható, az adótörvények vitára alkalmas módosításait tartalmazó első javaslatával a február elején megalakult bizottság.
A FigyelőNet értesülése szerint gyökeresen megreformálnák az önkormányzati finanszírozást, s a korábbiaktól eltérő módon biztosítanának forrást a helyhatóságoknak. Felmerült, hogy a személyi jövedelemadó (szja) alsó sávjáig – azaz 18 százalékig – befolyó adó közvetlenül a helyi önkormányzatoknál maradna. Ezzel a testület kiváltaná a megszűnő helyi iparűzési adót. Azonban az iparűzési adó egyik napról a másikra történő teljes megszüntetésére egyelőre nincs mód, mivel elvesznének a társaságoknak adott helyi beruházási kedvezmények – értesüléseink szerint legkorábban 2008-ban szűnhetne meg ez az adónem.
Korábbi információkkal ellentétben nincs szó a progresszív személyi jövedelem-adózás megszüntetéséről. A javaslat-tervezet szerint azonban a kisebb adókulcs felett befolyó – azaz a jelenlegi kulcsok szerint további 20 százalékkal adózó, 1,8 millió forint feletti – jövedelem a központi költségvetést illetné. Tehát a jelenlegi 1,5 millióról 1,8 millióra módosulna az alsó szja-kulcs jövedelemhatára. (Részletek az Adóreform Bizottság javaslatairól >>)
|
Az elemzők a magyar gazdaság versenyképességének problémájára is nagy figyelmet szentelnek. „Erőteljes és sok csatornán keresztül érvényesülő negatív hatást gyakorol az államháztartás szerkezete, egyensúlyi pozíciója a magyar gazdaság versenyképességére” – áll például az ICEG Európai Központ friss, szintén csütörtökön megjelent tanulmányában.
Az ICEG legfrissebb elemzésében megállapítja, hogy a versenyképesség romlását jól mutatják a főbb versenyképességi mutatók. Így a magyar termékek részesedésének növekedése az EU-15 importjában 2002-től megtorpant és relatíve csökkent, többek között a többi visegrádi állammal szemben, miközben az ár- és költségalapú versenyképesség is romlott a főbb versenytársakhoz képest. A hazai gazdaság relatív pozíciója a versenyképesség tágabb indikátoraiban (lisszaboni mutatók) nem változott vagy enyhén romlott, és több nemzetközi versenyképességi rangsorban jelentős visszaesés következett be.
Az elemzés szerint a gazdaság versenyképességére több tényező hat, amelyek között kulcsfontosságú az államháztartás szerepe. A gazdaság versenyképessége szempontjából kedvezőtlen a fejlettségi szinthez képest magas redisztribúció, a kiadások alacsony és romló hatékonysága, a torz adórendszer és kiugróan magas adók. Továbbá a magas államháztartási deficit, az államadósság növekedése olyan makrogazdasági költségeket okoz, amely közvetlenül is negatívan hatnak a versenyképességre.
Újabb javaslatok
A gazdaság versenyképességét az államháztartás oldaláról csak olyan lépésekkel lehet javítani, amelyek egyszerre járulnak hozzá a deficit és adósság csökkentéséhez, az újraelosztás szelektív mérsékléséhez és az alrendszerek hatékonyabb működéséhez – állítja az ICEG. A tanulmány szerint az államháztartás versenyképességhez történő hozzájárulásának kulcseleme a deficit és adósság csökkentése: nélküle nem javul a gazdaság versenyképessége. Adóreformot ugyanakkor csak a kiadások csökkentését követően, esetleg azzal párhuzamosan, az alrendszerek átalakításával összehangolva lehet elkezdeni, anélkül a kívánt hatásai nem érvényesülnek. Az államháztartási kiadások mérséklése és szerkezetének átalakítása már rövidtávon pozitív növekedési és versenyképességi hatással járhat – állapítja meg az elemzés.