Belföld

Az első félévben tetőzött a hiány – nem lesz újabb megszorítás

A pénzügyi tárca azt ígéri, hogy nem készül olyan 150 milliárd forintos megszorító csomag, amelyet a Reuters elemzői felmérése feltételez.

A Pénzügyminisztérium önálló közleményben foglalkozott a hiány idei évi lefutásával, amelyet a korábbi évekhez képest eltérőnek jósolnak. Amíg az első félévben a – korábban is magasra jelzett – hiány mértékét kénytelen voltak felfelé módosítani, addig a második félévben a tárca olyannyira a hiány növekedésének lassulásával számol, hogy az év végi célt egyáltalán nem módosította.

A tárca álláspontja szerint reális a Pénzügyminisztérium által pénzforgalmi szemléletben prognosztizált 5,8 százalékos GDP-arányos hiány, amely az első félév végén 5,1 százalék lesz. Ez ESA-szemléletben 4,6 százalékos GDP-arányos államháztartási hiányt jelent.






Adócsökkentést ígérnek
Nyáron elkezdődik a 2005. évi adótörvények előkészítése, amelyek során a helyi adók és a társasági adóval összefüggésben az iparűzési adó csökkentésére, valamint a személyi jövedelemadó középső sávjának mérséklésére kerülhet sor – mondta Veres János, a Pénzügyminisztérium államtitkára. Az államtitkár hozzátette, hogy a következő négy év alatti többletbevételből származó 1.000 milliárdot adócsökkentésre, további 1.000 milliárd forintot a költségvetési hiány lefaragására kíván fordítani a kormány.

Lassan hat az év eleji csomag

A korábbi évek gyakorlata alapján az államháztartás kiadásait első félévben 47 százalékban és a második félévben a maradék 53 százalékban teljesítették. 2004-ben ezzel szemben az első félévre tolódott a teljesítés nagyobbik hányada, a kiadási prognózisok alapján 51 és 49 százalék lett a két féléves arányszám. 

Az arányok változásáért a tárca kiadási oldalról három főbb tényezőt tesz felelőssé. Nagyjából 30 milliárd forintot jelent az, hogy nem jelentkezik év végén a köztisztviselők 13. havi bérének kifizetése. A kormányzati megszorító intézkedések – már végrehajtott kiadás-zárolások – megtakarító hatása a második félévben jelentkezik a tárca reményei szerint 160 milliárd forintot spórolva ezzel a költségvetésnek. A költségvetést terhelő adósságszolgálati kamatkiadások a második félévben a jegybanki alapkamat csökkenését követően 125 milliárd forinttal lesznek alacsonyabbak, mint az első félévben.

Bevételkiesés a csatlakozás miatt

Az államháztartási bevételek megoszlása ugyanakkor számos módosító tényezővel együtt mégis a korábbi évekhez hasonlóan alakul a bevételek 46 százalékával az első félévben, míg 54 százalékával a másodikban. Az adó és járulékbevételek az éven belül szokásos irányzatnak megfelelően a második félévben gyorsabban folynak bele e költségvetésbe. Ez egyfelől a gazdasági-pénzügyi folyamatok (termelés, keresetkiáramlás, kereskedelmi forgalom) szezonalításának következménye, másfelől pedig az egyes adónemek sajátosságaiból következik.

Az EU belépés miatt ugyanakkor az első félév utolsó két hónapjában áfa bevétel-kiesés jelentkezik. Ennek oka egyrészt, hogy a VPOP-nál eddig azonnali pénzforgalmi bevételt jelentő import áfa-befizetések az uniós csatlakozás és szabályozóváltozás következtében május után a nemzeti költségvetésben pénzforgalmilag már nem jelentkeznek. Másrészt ezzel összefüggésben kiesést jelent, hogy az adóalanyok által márciusban, áprilisban és májusban még megfizetett import utáni áfa-t májusban, de főleg júniusban érvényesíthetik csökkentőleg, ami kevesebb belföldi befizetést, illetve a visszautalások növelését jelenti. Így ebben az adónemben május és június hónapban hozzávetőlegesen 180 milliárd forinttal mérsékeltebb nettó bevétel keletkezik. A második félév során a fent jelzett tételek nem jelentkeznek.

Több adót igényeltek vissza

A személyi jövedelemadó visszaigénylés összege is jelentősen meghaladja a korábbi évek teljesítéseit – közölte a pénzügyi tárca. Az elmúlt évi adóelszámolással összefüggő jelentősebb adókedvezmények többlete miatti 20 milliárd forintos kiesés ugyanakkor a második félévben már nem terheli az államháztartás egyenlegét.

A 2003. év hasonló időszakához viszonyítva ezzel szemben kedvezőbben teljesülnek és megközelítően ellensúlyozni fogják a fenti tételek bevételcsökkentő hatásait: társasági adó, eva, egyéb központosított bevételek, költségvetési szervek és szakmai fejezeti kezelésű előirányzatok bevételei, valamint az állami kincstári vagyonnal kapcsolatos befizetések.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik