Belföld

Repülőshow – égen és földön

Miközben a Malév egész nap sztrájkol, a Wizz Air megkezdte hiperolcsónak látszó jegyeinek értékesítését budapesti indulású járataira. A gazdasági tárca szerint több új fapados reptérre van szükség.

Kedd reggel 4.30-tól éjfélig tart sztrájkot a Légiközlekedési Dolgozók Független Szakszervezete (LDFSZ). A Malév takarítóit és más földi kiszolgálókat tömörítő szakszervezet bérkövetelései nyomatékául hirdetett 

Kipróbáltuk a Wizz Airt!

Kedden hajnalban kezdődött el a Malév hat korábbi felsővezetője által alapított fapados légitársaság, a Wizz Air internetes jegyértékesítése. A FigyelőNet munkatársa az elsők között próbált meg jegyet vásárolni a világhálón – minden bizonnyal a nagy érdeklődés jeleként a cég weblapja igencsak lassú volt. Egy-egy oldal letöltése átlagosan meghaladta az egy percet, ahhoz pedig, hogy egy repülőjegyet vásárolhassunk legalább 8 oldalt kell letölteni. Az utazni vágyóknak először regisztrálniuk kell magukat, majd elkezdődhet a járatkeresgetés: jelenleg Budapestről hét desztináció érhető el (Athén, Barcelona, Katowice, London, Párizs, Prága, Róma). A műveletet a fizetési tranzakció zárja le.
A FigyelőNet munkatársa a beharangozott indulási akcióra vadászott: úgy tapasztaltuk azonban, hogy a 990 forintos jegyár csak Katowice irányában volt elérhető, itt is csak az odaútra, visszafelé már 1990 forintba került a jegy. A választott időpont indulásra július 23-a, a hazaérkezés pedig 25-e. Egy személyre a jegy ára – illetékekkel, adókkal együtt – éppen 10 ezer forint felett van, két személyre összesen 21912 forintot fizettünk. A jegy kifizetésekor egy újabb tétel kerül kiszámlázásra, 5 eurós (1300 forintos) „fizetési kezelési költséget” kell még leszurkolnunk. Két személyre a tarifa a következőképpen áll össze:
– alapdíj (maga a repülőjegy): 5960 forint
– utaskiszolgálási díj: 10 788 forint
– biztonsági adó: 1768 forint
– utas infrastruktúra díj: 2096 forint
– fizetési kezelési költség: 1300 forint
– teljes összeg: 21 912 forint
Amennyiben Katowice helyett Barcelonát választottuk volna, a repülés költsége – szintén két személyre számítva – meghaladta volna a 60 ezer forintot. Maga a Wizz Air internetes portálja amúgy egyszerű, átlátható, a szélesebb közönség számára is könnyedén kezelhető. Az más kérdés, hogy az árak korántsem térnek el annyira a hagyományos légitársaságokétól. Azaz senki ne számítson arra, hogy a megszokott 40-60 ezer forintos repülőjegyárak helyett a diszkonttársaságokkal valóban néhány ezer forintért repülhet. 

munkabeszüntetést, ennek eredményeként húsz járatot törölt a nemzeti légitársaság. A sztrájk árnyékában ugyanakkor új fapados lehetőségek nyíltak meg a hazai utasok előtt: akciós áron lehet jegyet foglalni a Wizz Air az Air Berlin és az Easy Jet budapesti járataira is.


Törölve



Másfél hónapja folytat tárgyalásokat az LDFSZ a Malévvel, de mind a mai napig nem sikerült sem a bérekről, sem a kiszervezésekről megegyezésre jutniuk. A szakszervezet követelései átlagosan 20 százalékos (durván 20 ezer forintot jelentő) béremelésre vonatkoznak, a munkaadó azonban legfeljebb 8 százalékos emelést tart lehetségesnek, mivel masszívan veszteséges cégről van szó (amelybe tavaly decemberben például 7 milliárd forintnyi tőkét fektetett az ÁPV Rt. a fennmaradás érdekében). A társaságnál működő hat szakszervezet többségével is ennél jóval alacsonyabb bérfejlesztésről tudtak megállapodni.

A sikertelen bértárgyalások mindenesetre mostanra odáig fajultak, hogy kedden egész nap nem dolgoznak a takarítók, az üzemanyag-feltöltéssel megbízott alkalmazottak, és sztrájkol a jegykezelők egy része is Ferihegyen. Emiatt nem száll fel húsz menetrendszerinti járat, a nem törölt gépeken pedig nincsen takarítás és fedélzeti étel-ital kiszolgálás sem. Az egész napos sztrájk 70-80 millió forint közvetlen veszteséget okoz a Malévnek.

A sztrájkot hirdető szakszervezet vezetője, Csorba Attila szerint a jegykezeléshez magas túlórapótlékkal légiutas-kísérőket állított be a vezetés, az üzemanyagfeltöltést pedig külső cég bevonásával oldja meg a Malév a sztrájk ideje alatt. A Malév szóvivője határozottan cáfolta a stewardess-ek beállítására vonatkozó értesülést, és elmondta, hogy az előre bejelentett járattörlések hírét sokan hallották, így az nem okoz problémát.

A törölt járatok utasait a sztrájkot követő napokban – az utazási irodákban és jegyirodákban módosított repülőjegyek birtokában – érkezési sorrend alapján eljuttatják az eredeti célállomásra. Amennyiben az utas nem tud élni a lehetőséggel, vagy egyéb okok miatt nem veszi igénybe a Malév szolgáltatásait, repülőjegye teljes árát visszatérítik – ígéri a légitársaság.

Új fapados repterek 

A Gazdasági és Közlekedési Minisztériumban készülő nemzeti turizmusfejlesztési stratégia kiemelten foglalkozik a fapados járatok fogadási feltételeinek javításával – derül ki a Világgazdaságban kiszivárogtatott koncepcióból. Csillag István szerint a turizmus versenyképességének növelése érdekében szükség van a diszkont járatokat fogadni tudó, a fővároshoz közeli repülőterek kijelölésére és fejlesztésére. Erre a célra Tököl, esetleg Börgönd jöhet szóba, de a vidéki turisztikai attrakciók jobb elérése érdekében fontos a sármelléki és a debreceni légikikötők fejlesztése is. Még az idén elindulhat a légiközlekedés a Pécs melletti pogányi repülőtérről is – adta hírül a Baranya Megyei Önkormányzat -, ahol már tavaly több mint egymilliárd forintért kiépítettek egy 1500 méter hosszú új kifutópályát. Az Air-Horizont Kht. illetékesei megerősítették: tárgyalásokat kezdtek több fapados járatokat működtető céggel, melynek során osztrák és német társaságokkal elsősorban az Amszterdam-München-Pécs, valamint a Split-Pécs járat beindításáról tárgyalnak. 

990 forintért?


Az eddig csak Katowicéből repülő magyar tulajdonú fapados társaság, a Wizz Air lélektanilag fontos pillanatban, a Malév-sztrájkkal egy napon kezdte meg a budapesti indulású járatokra szóló jegyek értékesítését. A hét európai nagyvárosba (Londonba, Barcelonába, Athénba, Rómába, Párizsba, Prágába és Katowicébe) induló járatokra kedvező bevezető áron, akár 990 forintért is lehet (egy útra szóló) jegyet venni. A teljes ár, repülőtéri illetékkel együtt 5-6 ezer forint között lesz, a legdrágább jegy pedig 50 ezer forint körül alakul majd. A Wizz Air kezdetben hetente 29 járatot indít, az első járat Budapestről június 24-én száll fel.

19,99 eurós akciós áron a légitársaság tovább bővíti desztinációinak számát Katowicéből is. Július 1-jétől további hat városba repülhetnek azok az utasok, akik Lengyelországból tervezik útjukat. Így Katowicéből Párizsba, Münchenbe, Athénbe, Barcelonába, Dortmundba és Stockholmba is lehet a mai naptól jegyeket vásárolni.

A diszkont légitársaság tervei szerint az elkövetkező hónapokban további célállomásokra indítanak járatokat, és folyamatosan bővül a bázisrepülőterek száma is. Mint Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója fogalmazott: „Év végére a Wizz Air 9 gépből álló flottájával a régió harmadik legnagyobb légitársasága lesz. Jövőre a géppark


Repülőshow – égen és földön 1


körülbelül 10 új géppel bővül azzal a céllal, hogy 2007-re egy 30-40 gépből álló légiflottával a régió legnagyobb légitársasága, valamint Európa egyik vezető diszkont légitársasága legyen.” A tervek szerint 2005 tavaszára a magánbefektetők tulajdonában lévő társaság havi 250 ezer jegyet értékesít – mondta el Váradi József kedden sajtótájékoztatón. A Wizz Air tőkéje 6 millió euró, és a közeljövőben több tizmillió eurós tőkebevonással számolnak.

Fapados alternatívák

Május 1-jétől egyébként az Air Berlin fapados járataival is utazhatunk Budapestről a hét minden napján Berlin (Tegel), München, Düsseldorf és London (Stansted) repülőtereire. A társaság emellett a hét három napján Hamburgba és Mallorcára is viszi az utasokat Ferihegyről, jegyárai minden esetben 29 eurónál kezdődnek. 

Az Easy Jet május 1-jétől indítja budapesti járatát Londonba (Luton), június 17-én pedig Berlinbe (Schönefeld repülőtérre), és szeptember 16-án Dortmundba. Londonba 2600 forinttól, Németországba durván 5000 forinttól indulnak az alapárak (adók, repülőtéri illeték és egyéb költségek nélkül).



Repülőshow – égen és földön 2

Ajánlott videó

Olvasói sztorik