Nem jött be a szkeptikusok jóslata, akik csak arra vártak, hogy a sok száz civil elektor mikor kap majd hajba. Az elmúlt napokban az érintettek ugyanis teljesen “fájdalommentesen” választották meg maguk közül azt a pontosan egy tucatnyi tanácstagot, akik az elkövetkezendő évek nagy civil pénzosztásának szabályait megalkotják, majd át is ültetik a gyakorlatba.
A Nemzeti Civil Alapprogram (NCA), az érintett szervezetekre vonatkozó törvény, a civil(izált) felvezetés ellenére is nagy durranás. Hangosat szól már csak azért is, mert a szférát érintő többi módosulás vagy pénzvesztéssel jár – vége a Phare-programnak, s hátvédet ugyan maguk után hagyva, de kivonultak a nagy amerikai magánadományozók is (lásd külön) -, vagy kellően homályos, mint amilyen egyelőre az uniós pénzekhez való hozzáférés részletei is. Az NCA ezzel szemben viszonylag konkrét: nagyjából 7 milliárd forintot ígér a ma bejegyzett közel 40 ezer civil szervezetnek, illetve a közülük pályázni szándékozóknak.
ADÓADAKOZÁS. Pontos összeget ma még azért nem lehet mondani, mert ez attól is függ, hogy a személyi jövedelemadónk 1 százalékos felajánlásából mennyit szánunk a civileknek. A központi büdzsé ugyanis éppen ugyanakkora összeget ad a szektornak, egészen pontosan a várhatóan márciustól pályázható alapnak. Mindenesetre az adózók által tavaly “megcímkézett” összeghez hasonló nagyságrend esetén, amennyiben valamennyi bejegyzett hazai civil pályázik, szervezetenként 150 ezer forint sem jutna. A Miniszterelnöki Hivatal (MeH) előrejelzése szerint azonban legfeljebb a civilek fele ragad tollat, s igen különböző összegeket kérnek.
Ez a lehetőség – egészen pontosan az, hogy kis összeg is pályázható – az NCA egyik legfőbb erénye. A támogatási rendszer többi változása ugyanis éppen ellenkezően hat: úgy tűnik, az apró helyi szervezetek, kis költségvetésű programjaikkal egyre kevesebb helyre fordulhatnak. Az Európai Unió projektjei is többnyire kifejezetten nagyok, tízezer eurós nagyságrendnél kezdődnek, néhány tíz- vagy százezer forintos pályázatokkal itt nincs mit keresni. Márkus Eszter, a Non-profit Szektor Analízis (NOSZA) vezetője pontosan itt látja az eddigi és a most következő időszak civil-finanszírozási filozófiájában a különbséget. A nagy amerikai alapok az elmúlt közel másfél évtizedben a helyi demokrácia fejlesztését célozták meg, s ebbe egy falunap, egy helyi kiadvány segítése is nagyon jól belefért. Az európai támogatási logika jóval nagyobb – közel kontinensnyi – közösséget vesz alapul, s elsősorban határokon átívelő együttműködéseket támogat.
A hagyaték
Az utóbbi másfél évtizedben Magyarországon tevékenykedő, s most keletre tartó öt nagy alap – a Ford, a German Marshall Fund, a Mott, a Rockefeller Brothers és a Soros Alapítvány – eddig 50-70 milliárd forintot fordítottak itteni programokra, szervezetekre. Az ötök együtt további tíz évre 65 millió dollárt és annak 7 millió dollárra becsült kamatait szánják Trust programjuk keretében a négy visegrádi országra, valamint Bulgáriára, Romániára és Szlovéniára. A jogi környezet megújításán kívül intézményi kapacitásfejlesztés (oktatás, tréning) és a civilszektorban mintaadó, egyedülálló szerve-zetek támogatása e csomag célja. A három feladatra egy-egy szervezet, az Ökotárs, a CTF és a Soros Alapítvány kapott meg-bízást, s az első három évre 4 millió dollárt.
Az átalakuló feltételekre készít fel a Civil Társadalom Fejlesztéséért Alapítvány (CTF) is. A szervezet kénytelen a gyakorlatban is próbára tenni azt a tudást, amelyet egyébként oktat. “Arra képezzük ugyanis a szervezeteket, miként szerezhetnek pénzt, vagy ha ez végképp nem megy, hogyan gazdálkodhatnak kevesebből” – foglalja össze Sátor Balázs, a CTF ügyvezető igazgatója. Egyik technikájuk megmutatni a szervezeteknek, hány lábon is állnak, illetve állhatnának. Sátor szerint a civilek messze nem használják ki a lehetőségeket, nem járnak utána a forrásoknak.
Emellett Magyarországon összességében az egyéni adományozás alacsony szintje a legfőbb probléma. Ezt előnyös volna az adókedvezmény növelésével segíteni (jelenleg az adomány 30 százaléka, legfeljebb 100 ezer forint írható le ekként), bár így sem használjuk ki a rendelkezésre álló kereteket. Egyébként az 1 százalékokra ugyanez érvényes: a lakosságnak csupán az egyharmada rendelkezik róla. A CTF ugyanakkor törekszik innovatív adományozási mechanizmusok terjesztésére. Szívesen meghonosítaná például azon bankkártyákat, amelyek nem vásárlói pontokat gyűjtenek, hanem e bonuszokat civil szervezeteknek utaljak.
A non-profit szektor támogatása 2003-ban
• A szektor (a civil szféra mellett ideértve az állami alapítású és forrású közalapítványokat, közhasznú társaságokat is) tavaly 700 milliárd forintból gazdálkodhatott, mintegy 100 milliárddal többől, mint 2002-ben
• A fenti összeg több mint felét a szervezetek saját tevékenységükből és tagdíjaikból szedték össze
• Több mint 100 milliárd forintnak lakossági, vállalati vagy külföldi adomány volt a forrása
• A költségvetésből – közalapítványok, pályázatok, önkormányzati támogatások, áfa-visszaigénylés, valamint az szja 1 százaléka révén – 210 milliárd forint származott
Forrás: MEH
A már élő kormányzati adományozó programra, az NCA-ra visszatérve érdemes megjegyezni: kedvező vonása, hogy a pályázók működési költséghez is kérhetnek támogatást, sőt erre fordítandó az alap nagyobbik része. A rezsit, munkabért általában semmilyen adományozó nem finanszírozza, ezeket a futó programokra sem engedik terhelni, két projekt közötti időszak költségeit pedig végképp nem állja senki. Ráadásul a kormányzat részéről ezzel még nincs “kipipálva” a civil szféra. A MeH-ben az önkéntesség törvény elfogadtatására készülnek (Figyelő, 2003./30. szám), s az idén több jogszabályt és pályázati kiírást igyekeznek civilbaráttá faragni. Ez utóbbi jelenti például azt, hogy ne a szervezet dolga legyen az adó-, vám- és egyéb tartozások hiányáról szóló igazolást beszerezni, ezt – a szervezet beleegyezésével – a pályáztató államigazgatási szerv tegye meg.
NYiRBÁLÁSTÓL FÉLNEK. Civil oldalon azonban a számukra kedvező fejleményekkel együtt is attól tartanak: az NCA-pénz jó érv arra, hogy egyéb forrásokat megnyirbáljanak. Az alapprogram hivatalos honlapja is óvatosan fogalmaz, úgy, hogy “elméletben” az új pénz nem a többi kiváltására született. A MeH-ben azonban egyelőre nemhogy csökkenésről beszélnének, hanem forrásbővüléssel kecsegtetnek – ám azt, hogy mely területen és mennyivel, az éppen zajló minisztériumi egyeztetésekre hivatkozva nem árulják el. Bódi György főosztályvezető szavaiból viszont kitűnik, hogy az eddigi 30 százalék körüli állami szerepvállalást a kormány civil stratégiája szeretné az unióban jellemző 40-60 százalékhoz közelíteni, s a kormányzati ciklus végére 45 százalékra emelni.
“Összességében az is kérdéses azonban, hogy az erős állami segítség nem kényelmesíti-e el a szervezeteket, s nem szenved-e csorbát a függetlenségük” – veti fel Sátor Balázs. E kérdést ő nyilván milliószor átgondolta, hiszen a CTF soha semmilyen körülmények között nem kéri a magyar állam támogatását, sőt arra is volt példa, hogy egyenesen visszautasította azt. Adományozói gyakorlattal rendelkezők pedig arra is felhívják a figyelmet: pénzzel “ölni” is lehet. Hirtelen megugró költségvetés például a szervezet oktalan, túlzott fejlesztését is kiválthatja, s kiderülhet, hogy az új helyzettel már nem képes megbirkózni a csapat.