Belföld

Új fapados – magyar-lengyel: két jómadár?

Új, olcsó jegyeket kínáló légitársaság tűnhet fel májustól a magyar és a lengyel piac horizontján. A WIZZ Air cég székhelye Londonban van, tőkéjét pedig egy sor európai befektető jegyzi.

Május elején kezdi meg működését a legújabb európai légibusztársaság, a WIZZ Air. Az időpont nem véletlen: ekkor lép be Magyarország és
Új fapados – magyar-lengyel: két jómadár? 1

Lengyelország is az Európai Unióba. Kezdetben budapesti és katowicei központtal indít járatokat Nyugat- és Dél-Európa nagyobb városaiba. Később a járathálózat Észak-, valamit Közép- és Kelet-Európa nagyobb központjaira is kiterjed, azaz teljesen felöleli majd Közép-Európát. A társaság 9 repülőgépet üzemeltet már az első évben. A flotta 2005-ben további 10 repülőgéppel bővül.

Itthon és Lengyelországban

 

A WIZZ Airt 2003 szeptemberében jegyezték be a brit cégjegyzékbe, majd leányvállalatokat alapítottak Magyarországon és Lengyelországban.  

Négy légibusztársaság a magyar piacon?

A WIZZ Air már a negyedik, Magyarországra is repülő, de részben magyar érdekeltségű fapados légitársaság lesz. A cég alapítója és igazgatója a Malév korábbi vezérigazgatója, Váradi József. (Korábban dolgozott az amerikai Procter & Gamble cégnél is.) Őt tavaly március végén váltották le a Malév vezérigazgatói posztjáról, és akkori ígéretét most beváltani igyekszik. Már 2003-ban bejelentette ugyanis, hogy fapados légitársaság alapításával tér vissza a légi közlekedésbe.

A WIZZ Air jelenlegi tulajdonosairól csak annyit lehet tudni, hogy magánbefektetők. A jövőben a remények szerint kockázati tőkét mozgató invesztorok is részt vesznek a cég finanszírozásában.


Új fapados – magyar-lengyel: két jómadár? 2


Több millió utast remélnek

A társaság már működésének első évében több mint kétmillió utast remél szállítani. (A Malév mintegy kétmillió, a lengyel LOT légitársaság pedig 3,4 millió utast szállít évente.) Jelenleg a régióban több helyütt folynak tárgyalások bázisrepülőtér létesítéséről. Ezek közül az egyik Ferihegy. Itt azonban komoly konkurenciára lehet számítani, akárcsak a londoni járat esetében, amit a WIZZ Air székhelye miatt mindenképpen üzemeltetni fog.

Ilyen konkurenciát jelent a szlovák SkyEurope is, amely már üzemeltet járatot Budapestről Londonba hatezer forint plusz illeték áron – az MTI-Eco szerint. 2003 áprilisa óta napi járatot üzemeltet a SAS leányvállalata, a Snowflake Stockholmba Budapestről, valamint a német Germanwings a Köln/Bonn repülőtérre. Már jelezte érdeklődését a cseh CSA légitársaság, valamint az ír Ryanair is, utóbbi azonban nem Budapestet, hanem Debrecent kívánja bevonni hálózatába.

A fellendülés ígéretes távlatai

A WIZZ Air tavaly november végén írt alá szerződést a Felső-Sziléziai Légiforgalmi Csoporttal (Upper Silesian Aviation Group, USAG) arról, hogy a katowicei nemzetközi repülőtéren, Pyrzowicében forgalmi bázist hoznak létre. A WIZZ Air több száz munkahelyet teremt a dél-lengyelországi városban a következő hónapokban.



Új fapados – magyar-lengyel: két jómadár? 3


A lengyel piac a legnagyobb az EU-csatlakozásra váró országok közül, így Váradi József vezérigazgató szerint a legnagyobb üzleti lehetőséget is jelenti. Dél-Lengyelország pedig azért vonzotta a WIZZ Airt, mert jelentős a népsűrűség, és ehhez képest viszonylag fejletlen a légi közlekedés infrastruktúrája.

A pyrzowicei repülőtér felfuttatása nagy lehetőséget kínál a környék vállalkozóinak is. Az utazáshoz kötődő üzletágakban, a parkolóépítőknek, a vendéglátósoknak nagy forgalomnövekedést jelenthet a repülőtér fellendülése – jelentette ki Marek Mutke, az USAG elnöke. A WIZZ Air honlapján álláshirdetések is olvashatók. Például személyzetet keresnek a repülőkre, légikísérőket és pilótákat egyaránt. Továbbá menedzsereket is toboroznak, a legkülönbözőbb területeken.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik