Belföld

Sztrájkbizottság alakult Ferihegyen

Sztrájkbizottságot alakított három repülőtéri érdekképviselet, a Ferihegyi Repülőteret üzemeltető Budapest Airport Rt.-nél tervezett létszámleépítés és kiszervezések miatt.

Hilmer Sándor, a sztrájkbizottság képviselője az MTI-nek pénteken elmondta: egyelőre nem döntöttek a munkabeszüntetésről. A sztrájkbizottság megalakulásáról tájékoztatták a munkáltatót, a BA menedzsmentje azonban még nem válaszolt.

A sztrájkbizottságot alakító Repülőtéri Minibusz Gépkocsivezetők Szakszervezete (RMGSZ), a Repülőtéri Forgalmi Dolgozók Független Szakszervezete (RFDSZ) és a Légiközlekedési Dolgozók Független Szakszervezete (LDFSZ) a munkavállalók többségét képviseli a BA-nál.

Hilmer Sándor szerint követeléseiket nem csak az érdekképviseleti tagok, hanem a szakszervezethez nem csatlakozó munkavállalók is támogatják. Hárskuti János, a Budapest Airport Rt. vezérigazgatója korábban a személyi költségek jelentős, az első félévben 33 százalékot kitevő emelkedésével indokolta a létszámleépítés szükségességét.

A vezérigazgató hangsúlyozta, hogy míg az első hat hónapban a költségek több mint 30 százalékkal emelkedtek, a bevételek csak 2 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbit. Az idén a harmadik negyedévben már dinamikusabban bővülő bevételekre számít a cég, ám az igazgatóság a létszám 10 százalékát el nem érő csökkentése és a veszteséges tevékenységek kiszervezése mellett döntött.

A létszám-racionalizálás 152 dolgozót érint a társaságnál és a lépéstől – több száz millió forint egyszeri költség mellett – 1,2 milliárd forintos bérmegtakarítást várnak. A nem kellően hatékony tevékenységek közül a minibusz szolgáltatást szervezik ki hamarosan, amire még az előző vezetés írt ki pályázatot.

A vezérigazgató szerint a minibusz szolgáltatásban dolgozó 209 fő munkája biztosított, erre a vevőjelöltnek, a Volánbusznak 5 éves garanciát kell vállalnia. A kiszervezés évente több száz millió forintos veszteségtől szabadítja meg a BA-t a vezérigazgató szerint. A szakszervezetek átgondolatlannak tartják a létszámleépítést. Erre maguk is tettek javaslatot, amit azonban véleményük szerint a menedzsment nem vett figyelembe.

Ugyanakkor kifogásolják a tervezett kiszervezéseket is. Elmondták, hogy a sofőrök keresete várhatóan csökken, mivel az eddig jelentős hányadát kitevő “benzinpénzről” még nincs megállapodás. Felhívták a figyelmet arra is, hogy a BA szerintük több tevékenységet is csak jóval drágábban tud majd megvásárolni külsős szolgáltatóktól. A biztonság szempontjából is hátrányosnak tartották a külsős munkavállalók létszámának emelkedését a repülőtéren.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik