Belföld

Autópályadíjak emelése 2004. január egytől

admin
admin

2003. 11. 19. 18:33

Az autópályadíjak január elsején a személygépkocsik esetében 5,2 százalékkal, a D2-es kategóriában 14 százalékkal, míg a nehéz-tehergépjármű kategóriában 20 százalék feletti mértékben emelkednek - mondta Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter sajtótájékoztatón szerdán, Budapesten.

Hozzátette: a közlekedési tárca szeretné a négynapos matricát már ez év december elsejétől újra kibocsátani változatlan áron. A miniszter megerősítette, az M5-ös autópályát a remények szerint már a jövő év első hónapjaiban bevonják a matricás rendszerbe és várhatóan itt megtartják az egyutas fizetési módot, mivel erre a fizető kapuk rendszere alkalmassá teszi.

Csillag István kifejtette: az M5-ös autópálya bevonása a matricás rendszerbe önmagában nem jelent majd autópályadíj-emelést jövőre. A miniszter azonban hozzátette, hogy miután jövőre több autópálya-szakaszt is átadnak, ezzel nő a használható autópályák hossza, ami azt jelenti, hogy emelkedik azok fenntartási költsége is, ez pedig, mivel az autópálya-díjak fedezik jelenleg is az autópályák fenntartását, így mindenképpen még év közben autópályadíj-emelés várható.

Csillag István emlékeztetett arra, hogy az idén mintegy 14 milliárd forint bevétele származik a büdzsének az autópálya-díjakból és a jövő évi tervezett összeg is alig haladja meg a 15 milliárd forintot.

Véleménye szerint annak, hogy a D2-es (3,5-7,5 tonna közötti teherjárművek), illetve a D3-as (7,5 tonna feletti nehézgépjárművek) kategória autópálya-díjai lényegesen magasabb mértékben emelkednek, mint a D1-es kategóriáé, ezzel Magyarország elkezdi a lassú felzárkózást Európa más országaihoz, így például Szlovákiához, Csehországhoz, Ausztriához, ahol a kamionosok 10-12-szeresét fizetik autópályadíj-használatként, mint a személygépkocsi-tulajdonosok.

A miniszter elmondta, hogy jelenleg a D1 és a D2 kategória között háromszoros a különbség, ami jövőre három és félszeresére nő. A D1 és a D3 kategória árkülönbözete jelenleg közelít a négyszereshez, és jövőre több mint négyszerese lesz.

Csillag István az Országgyűléshez kedden benyújtott autópálya-törvénnyel kapcsolatban elmondta: mivel a magyar gyorsforgalmi úthálózat sűrűsége egyharmada az EU átlagának, így a cél felzárkózni Európához.

Kuncze Gábor, az SZDSZ elnöke elmondta, 1998 és 2002 között mindössze 89 kilométer autópályát és 20 kilométer autóutat adtak át a forgalomnak, ám ennek többségét még az 1994-1998 között kormányon lévő MSZP és SZDSZ határozta, illetve indította el. Utalt arra, hogy a Fidesz-kormány alatt nem a közlekedési tárca felügyelte az autópálya-építést, hanem a Magyar Fejlesztési Bank, így az Országgyűlés ellenőrzése alól kikerült ez a terület.

Kuncze Gábor közölte: ez a helyzet 2002-ben a szocialista-szabad demokrata kormány hatalomra kerülésével gyökeresen megváltozott és visszakerült a közlekedési tárcához az autópálya-fejlesztés, így annak finanszírozása is közvetlenül a költségvetésből valósul meg. Ez azt is jelenti, hogy az Országgyűlésben erről vitákat lehet lefolytatni. Megemlítette azt is, hogy szemben a 1998-2002. közötti időszakkal, amikor közbeszerzési eljárás nélkül bízták meg az autópálya-kivitelezőket, 2002 óta ismét nyílt közbeszerzési eljárással nyerhetik el a megbízást az autópálya-építők.

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Hajléktalanok mutatták meg féltett vagyonukat

Bavaria's State Premier Markus Soeder speaks to supporters after first exit polls were announced on public television at the Bavarian regional government building after the Bavaria state election in Munich, southern Germany, on October 14, 2018. (Photo by Christof STACHE / AFP)
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.