Belföld

A siker titka – tudod, kivel beszélsz?

Egy megbeszélés vagy tárgyalás eredményességének záloga lehet, hogy tudja, milyen típusú emberrel beszél. Az előrejutás szempontjából sem elhanyagolghatóak a kommunikációs készségek.

Hogy a megbeszéléseken és tárgyalásokon érvényesíteni tudja érdekeit, fontos tudni, milyen emberrel beszél. Ráadásul a karrierlétrán manapság már
A siker titka – tudod, kivel beszélsz? 1

csak olyan emberek juthatnak előre, akiknek jó a kommunikációs készségük. Egy jó vezető ugyanis a „más nyelvet” beszélő beosztottjait és feljebbvalóit is meg tudja győzni. Leghatékonyabban úgy tud irányítani, ha a munkatársai személyes sítlusához alkalmazkodik a feladatok delegálásánál.

A DBM Thompson nemzetközi tanácsadó cég kifejlesztett egy módszert, amellyel a vezetők azonosítani tudják a beosztottjaikat, feletteseiket vagy ügyfeleiket. A tanácsadó szerint négy alaptípusba lehet besorolni az embereket.

Hogyan érhet célt?

 

Néhány jó tanács, ezek segítségével győztesen kerülhet ki az üzleti megbeszélések küzdelméből.
1. Definiálja saját maga számára a beszélgetés céljait.
2. Ezeket kommunikálja a beszélgetőpartnerek felé is.
3. Legyen nyílt és őszinte a beszélgetés alatt.
4. Tudjon hallgatni is, ne csak beszélni.
5. Minden nézőpontot tiszteljen és hallgasson meg.
6. Okosan válassza ki a megbeszélés résztvevőit.
7. Tisztázza a megbeszélés játékszabályait.
8. Kerülje a végkövetkeztetések gyors levonását. 

Gondolkodó

Ebbe a csoportba azok az emberek tartoznak, akik jól szervezettek, megtervezik teendőiket, alaposan dolgoznak, és folyamatorientáltak. Ha valakinek éppen a felettese ilyen, sokat kell dolgoznia azért, hogy elnyerje elismerését. Rendezett, dokumentált munkával és előkészített prezentációkkal van remény a sikerre. Az ilyen típusú alkalmazottakra pedig inkább elemzői háttérmunkát bízzunk.

Intuitív

Az intuitív emberek a munkahelyi kihívásokra újszerű ötletekkel és megközelítésekkel felelnek. Érdemes néha feladni a jól bevált utat és megbízni furcsa javaslatikban. Ha bizalmat éreznek a többiek részéről, lelkesedéssel és koncentrációval hálálják meg. Ugyanakkor a támogató és elismerő környezetben probléma nélkül elfogadják, ha kevésbé jó ötleteiket elutasítják, mivel tudják, hogy ha valami jóval állnának elő, mindenképpen meghallgatásra találnának.

Érzelmes

Az ilyen típusú embereknek nem az a fontos, hogy milyen feladatokat kell elvágezniük, hanem az, hogy a feladatokat hogyan hajtják végre. Akire nem ez a személyiségtípus jellemző, az meglepődhet az érzelmes emberek lelkesedésén, amellyel a folyamatok végrehajtása irnánt mutatnak. Ők akkor érzik jól magukat, ha harmónia uralkodik a munkahelyükön. Ha a többiek elfogadják és megbecsülik ezt a fajta hozzállást, sokat nyerhetnek egy ilyen személyiséggel, aki a csoporton belüli kapcsolatokat is kiválóan ápolja. A főnök kevésbé népszerű döntéseit is jóval könnyebben elfogadja, ha tudja, hogy mindenképpen így kellett döntenie.

Ráérző

Az ide sorolható munkatársak a legnehezebben kezelhetők. Kevés jó tanács adható azoknak, akik egy ráérző rokonszenvét igyekeznek megnyerni, vagy éppen irányítani szeretnék. Ezek az emberek ugyanis szeretik ellenőrizni a dolgokat, arra törekednek, hogy minden adatot, tényt és fejleményt ismerjenek egy-egy projekttel kapcsolatban. Gyorsan cselekednek. Ha valaki lassabb tempóban dolgozik, mindenképp lemarad mellettük. Könnyen hoznak döntéseket, és gyakran elvesztik a türelmüket azokkal szemben, akik haboznak egy-egy lépés megtétele előtt.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik