Belföld

Horvát sztrádagyár – fapados autópályák exportra

A horvát sztrádaépítők olyan pályaelőnyre tettek szert, hogy országuk úthálózatának közeli kiépítését követően már a modell exportjára készülnek.

Évszázados sztrádaépítési programot hajt végre alig tíz év alatt a Horvát Utak nevű vállalat, amely a jelenlegi építési ütem mellett 2008-ra kiépíti déli szomszédunk teljes, 1500 kilométeres autópálya-hálózatát. A közvetlenül 10 ezer, közvetve további 5 ezer embert foglalkoztató horvát sztrádagyár most külföldi megrendelőt keres hamarosan felszabaduló kapacitásai lekötésére.


 Harc a boszniai koncesszióért

Az európai 5c korridor részét képező Budapest-Ploce autópálya bosznia-hercegovinai szakaszának építéséért komoly versenyfutás zajlik a muzulmán érdekkörbe tartozó bankok és a horvát sztrádalobbi között. Lépéselőnybe került a koncessziós pályázat előkészítésére felkért bosnyák-malájziai tulajdonban lévő szarajevói Bosmal cég, amely időközben 300 millió eurós bankgaranciát is szerzett a Bank Islam Malaysia Berhad segítségével. A hírek szerint a zágrábi kormányzat minden politikai befolyását latba veti, hogy horvát cég kapja a koncessziót. 


Autópálya mint kelendő exportcikk


A napokban tartott spliti építőipari vásáron jelentette be Stanko Kovac, a Horvát Utak vállalat igazgatója, hogy november 15-én adják át a forgalomnak a Zágráb-Letenye autópálya még hiányzó, Varasd (Varazdin) és Novi Marof közti 13,6 kilométeres szakaszát. Ahogy fogalmazott, Horvátország a korábbi ütemben még 100 évig építhette volna autópályáit, jelenlegi építési modelljével viszont 10 évnél rövidebb idő alatt befejezi a tervezett 1500 kilométeres hálózatot. Megerősítette, hogy az idén maradéktalanul elkészül az erre az évre tervezett 150 kilométernyi új autópálya, jövőre pedig további 192 kilométer hosszú sztráda épül Horvátországban.


Radimir Cacic horvát újjáépítési és építési miniszter szerint horvát exportcikk is lehet az ország gyors autópálya-építési modellje. Mint mondta, már több állam is jelezte érdeklődését. Példaként említette, hogy küszöbön áll a megállapodás a montenegrói kormányzattal 92 kilométernyi koncessziós autópálya és egy híd építéséről. Emellett Albániában s Bosznia-Hercegovinában is szóba került a horvát sztrádaépítési modell alkalmazása.


Nem bajlódnak a vécékkel, benzinkutakkal


A horvát autópálya-építési modell titka elsősorban az erők koncentrációjában rejlik. Déli szomszédunknál ugyanis nem politikai, hanem nemzeti kérdés a sztrádaépítés. A nyaranta a hosszú tagolt tengerpartra látogató turisták fogadása létkérdés Horvátországban. Ennek köszönhető,



Horvát sztrádagyár – fapados autópályák exportra 1

Horvátország autpályái jelenleg – kattintson a térképre!


hogy a választási ciklusok, illetőleg az éppen hatalmon lévők pártszínei nem akadályozzák oly mértékben az építkezést, mint nálunk. Ide kapcsolódik, s nem véletlen, hogy az országban az egyik legnagyobb foglalkoztató a Horvát Utak.


A másik kis titok a rövid szakaszok építésének elve. Horvátországban egy időben tucatnyi, 10-15 kilométeres sztrádaszakaszon folyik az építkezés, s ahogy elkészülnek egy darabbal, azt azonnal bekapcsolják a forgalomba. Így fordulhat elő, hogy a nyaralók a tengertől hazafelé tartva hosszabb autópályán utaznak, mint két héttel korábban az odaúton.


Végül a titok része a „fapados” modell. Horvátországban akár 50 kilométernyi új autópályán is autózhatunk anélkül, hogy egyetlen WC-t vagy benzinkutat találnánk – az is készül persze, de az utak átadásával nem várják meg a kényelmi szolgáltatások kiépítését.


 Óvárosba torkollik a sztráda

A dalmát tengerparton élők az idén szembesültek azokkal a várható konfliktusokkal, amelyeket a várva várt autópálya elkészülte okozhat. A helyi Slobodna Dalmacija napilap többször is beszámolt arról, hogy Splitben nincs elég parkoló. Az óváros a világörökség része, ezért átépítése – a kikötő és a vasútállomás bővítése a mai helyén – nem lehetséges. A város határában kilométeres kocsisorok alakulnak majd ki, a nemzetközi kompkikötő pedig egyszerűen bedugul, ha két év múlva elkészül a Zágrábot Splittel összekötő autópálya. 

Hová vezet a gyors sztrádaépítés?


A gyors sztrádaépítkezés persze, számos kérdést felvet. A kisebbik gond az, hogy mi lesz a 2008-tól felszabaduló kapacitásokkal. A délszláv térségben olyan pályaelőnyre tettek szert a horvát autópálya-építők, hogy valószínű: ahogy a poszt-jugoszláv tőzsdék egyre inkább Ljubljanához igazodnak, úgy a térségi sztrádagyár szerepe Zágrábra vár.


Nagyobb gondot jelent ugyanakkor a példátlan ütemben kiépülő horvát sztrádák végpontjainak bedolgozása a helyi úthálózatba, illetve a logisztikai csomópontok kialakítása. A hegyekkel lezárt szűk tengerparti sávon ugyanis jobb híján óvárosokba és régi kikötői mólókra futnak az új utak. Az autópályák által keltett gépjárműforgalom kezeléséhez új kompkikötők, városi parkolók, a történelmi városrészeket elkerülő utak, s a tengerparti üdülőhelyeket összekötő útvonalak kellenek. Ez egy újabb évszázados program – vajon megbirkóznak-e ezzel is egy évtized alatt?


 

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik