Belföld

Magyar Forma-1 – egymilliárdos beruházás a jövőért

Az izgalmakat ugyan fokozza, de a jegybevételeket aligha növeli a Hungaroring napokban átadott beruházása. Igaz, a Forma-1-es futam megtartásának esélyei javultak az átépítés nyomán.

A Hungaroring pályájának felújítása persze nem volt hiábavaló. Az átépítés nyomán meghosszabbodott célegyenesben a szakemberek számításai
Magyar Forma-1 – egymilliárdos beruházás a jövőért 1

szerint immár akár 350 km/órás sebességgel is száguldhatnak a Forma–1-es versenyautók az augusztus 24-i Magyar Nagydíjon.


Az sem mellékes körülmény, hogy az eddig jobbára csak biztonságos pályaívéről és a szinte rajt-cél győzelmekről elhíresült Hungaroring két kanyar átépítése nyomán mostantól az előzésekre is lehetőséget ad. Az átadás során Palik László, a Hungaroring Sport Rt. elnök-vezérigazgatója ugyanakkor arra is felhívta a figyelmet: a két, előzésre alkalmassá tett kanyart tágas bukótérrel is kiegészítették, hogy a pálya biztonságossága se csökkenjen.


 Neuralgikus pontok

Az 1986-ban átadott Hungaroring két neuralgikus pontja a célegyenest követő 1-es és a pálya túlsó felén lévő 12-es kanyar volt. A rövid célegyenes ugyanis nem engedte érvényre jutni a sebességkülönbségeket, a 12-esben pedig gyakoriak voltak a pályaelhagyások. Az átépítés során meghosszabbították a célegyenest, s mindkét kanyar ívét úgy módosították, hogy növeljék az előzés esélyét. 

Nem kelendőek a jegyek


A rekordidő, négy hónap alatt megvalósított átépítés méreteire jellemző, hogy a két átépített kanyarnál összesen 140 ezer köbméternyi talajt mozdítottak el, 4,5 kilométernyi csatornaárkot ástak, 31 ezer négyzetméteren alakítottak ki rézsűt, s 13 ezer 200 tonnányi új aszfaltburkolatot építettek be a pályába.


Az idei futamra az ülőhelyre szóló kedvezményes belépő a Forma–1-es klubtagoknak 55 ezer forint helyett 32 ezer forintba kerül, az állóhelyre szóló háromnapos bérletet 30 ezer helyett 13 ezer forintért lehet megvenni. Ezeket a kedvezményeket csak magyar állampolgárságú vagy a határon túli magyarok vehetik igénybe. Némi üröm az örömben, hogy a múlt év hasonló időszakához képest 35 százalékkal kevesebb jegy fogyott elővételben – mondta Gerstl Péter, az Ostermann Formula-1 Kft. igazgatója.


Hozzátette, az egész világon visszaesett a Forma-1-re kilátogatók száma, miközben a televízióban 20-25 százalékkal nézik többen a versenyeket, mint tavaly. Ezzel kapcsolatban a felújított pályát megnyitó Gyurcsány Ferenc sportminiszter is azt hangsúlyozta, hogy a pangó gazdaság és a csökkenő turizmus miatt az idén valószínűleg nem lesznek annyian a pályán, mint az előző években.


 Állami köldökzsinór

Tavaly 160 ezren látogattak ki a Magyar Nagydíjra, s ez összesen 2,45 milliárd forintos jegybevételt eredményezett. A többségi állami tulajdonú Hungaroring Sport Rt. 2002-ben a versenyrendezési jogdíj kifizetésére és a fenntartási költségekre 2,5 milliárd forintos támogatást kapott a költségvetésből.  


Minden rendező kapaszkodik


A sportminiszter ugyanakkor arra is felhívta a figyelmet, hogy a mostani egymilliárdos beruházásnak nem az idei futam jegyáraiban kell megtérülnie. Az országról alkotott képnek fontos része a Magyar Nagydíj évenkénti megrendezésével fogalmazott üzenet, s a pálya felújítása komoly érv lehet a Forma–1-es futamok rendezésére vonatkozó, 2006-ig érvényes szerződés 5 éves meghosszabbításáról jelenleg is folyó tárgyalásokon.


Annál is inkább, mert a Hungaroring átépítését maga Bernie Eccleston javasolta. Az 1986-ban átadott pálya paraméterei ugyanis már nem feleltek meg a mai versenyautók műszaki színvonalának.


A Forma-1-es futamok rendezésének elnyeréséért, illetve megtartásáért folyó nemzetközi versenyre jellemző az erőfeszítés, amelyet a britek fejtettek ki: Silverstone pályáján 1950-ben rendezték az első Forma–1-es világbajnoki futamot, a hagyományos helyszín megőrzése érdekében most mégis 40 millió fontot (16 milliárd forintot) költöttek a felújítására.


 

Ajánlott videó

Olvasói sztorik