Belföld

Brüsszeli kifogások a német autópályadíj miatt

Akadályba ütközhet a német autópályadíj bevezetése, vagy legalábbis erősen át kellene dolgoznia Berlinnek a keretszabályozást az Európai Bizottság részéről felmerült kifogások miatt - vélte szerdán a Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ).

A lap birtokába jutott EU-dokumentum szerint a német kormánynak felül kellene vizsgálnia mind a díj nagyságát, mind pedig a bevétel felhasználásának módját.

Németországban augusztus 31-től kívánnak díjat szedni a fuvarozóktól az autópályák használatáért, a 12 tonna összsúlynál nehezebb teherjárművek után. A német kormány számításai szerint kezdetben és átlagosan 12,4 eurócentet kellene kilométerenként leszurkolni, az összeg később emelkedne, a német szállítók számára kilátásba helyezett kedvezmények hatályba lépésének függvényében. A brüsszeli bizottság kifogásolja, hogy a bevételek egy részét az államháztartási lyukak betömésére, vagy a vasúthálózat fejlesztésére használják fel, s egységes EU-módszertant sürget a használati díj nagyságának megállapítására. Az Európai Bizottság csak az ökológiailag kényes vidékeken látná lehetségesnek a vasútfejlesztést autópálya-használati díjból

Brüsszel a tervezett kedvezményeket is nehezményezi, mondván, hogy ebben az esetben a külföldi fuvarozókat hátrányosan megkülönböztető, a versenyt torzító állami szubvencióról van szó. A berlini kormány elképzelései szerint a német fuvarozók a használati díj egy részét beleszámíthatnák az üzemanyagadóba, csökkentenék a gépjárműadót – az EU-minimum szintjére – , s támogatnák a kevés káros anyagot kibocsátó haszonjárművek beszerzését. (Az úthasználati díj nagysága függ attól is, hogy mennyi káros anyagot bocsát ki a jármű.)

Miközben Németországban az összes autópálya használatáért díjat akarnak szedni, Loyola de Palacio brüsszeli közlekedési biztos azt szeretné, ha csak a transzeurópai útvonalak használatára vetnének ki díjat Németországban. Egy esetleges brüsszeli eljárásnak nem lenne halasztó hatálya, így a németek augusztus végén életbe léptethetik rendszerüket – írta az FAZ. A német közlekedési minisztérium szóvivője a frankfurti lapnak úgy nyilatkozott, hogy Brüsszel nem korlátozhatja a nemzeti mozgásteret. Ez vonatkozik a bevétel felhasználására is. Kizárt, hogy csak útépítésre fordítsák a befolyt összeget, s változatlanul az összes autópályára, nem csak a transzatlanti utakra akarják kiterjeszteni a törvény hatályát.


 

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik