Belföld

Úton, levegőben, borban

Ötmillió hektoliter bort várnak az idei szürettől a gazdák, és támogatást kérnek a minisztériumtól. A Malév gépei vették fel a Swissair utasait. Jövő tavasszal soha nem látott intenzitású útépítés kezdődik Magyarországon.

Borban fogunk fürdeni. Mert megtehetjük! A Hegyközségek Nemzeti Tanácsának elnöke legalábbis azt mondja, hogy bortenger zúdul az országra az idei szüret után. Hogy mi habzik majd abban a tengerben, az csak sejthető abból, hogy ugyanő “mennyiségileg és minőségileg ellentmondásosnak” minősítette az eddigi szüreti tapasztalatokat. Tény, hogy idén sok volt az eső, nem ez a szőlő kedvenc időjárása. De majd segít, persze nem a hivatal tudtával, a hagyományos magyar találékonyság: a bortengerben alighanem cukorhegyek fognak elmerülni.

Mintha ez megoldást hozna. Pedig a gond az, hogy mit kezdjünk a tengerünkkel. Lesz jó ötmillió hektoliter, miközben még tavalyról is a pincékben áll kétmillió. Az agrártárca nyitottan fogadta a szőlő- és bortermelők panaszát, megígérte, hogy intézkedéseket hoz a gondok megoldására. És bizonyára készséggel megígéri újra. Ahányszor csak akarják. Pedig tudható, hogy mihez kellene támogatás, a gazdák a lepárlástól a sűrítmény-, cefre- és mustexportig már mindent kikalkuláltak kínjukban, csak szabaduljanak, akárhogy is. 1,6 milliárd forint lenne a forrásigény, ezt azért meg kell gondolni ott fent, ennyi pénzt nem lehet csak úgy hipp-hopp eldurrantani. Közben a szőlő tizedével olcsóbb, mint tavaly. Ha megveszi valaki.

A levegőben is urak vagyunk. Itt van Svájc. Egy lökött kis ország lökött nagy hegyekkel. Lökött gazdagon. Aztán egyszercsak lehúzza a rolót a nemzeti repülőtársaság. Aki svájci, nem repül! Ez egy másik fajta nemzeti öntudat. Itt, ahol nem Svájc van, hanem Magyarország, ilyesmi nem fordulhat elő. Sőt, inkább a Malév felveszi a Swissair hoppon maradt utasait. A Malév nem hagy cserben, mert a Malévot sem hagyja cserben a kormány, ha számolatlanul kell beletömni a milliárdokat, akkor sem. Magyar repülésnek lennie kell. Igaz, ezen az alapon magyar hajózásnak is lennie kellene, mégsincs már, de hát nincs tengerünk sem. Levegőnk még van.

És még az út. Azt mondja a kormányfő, jövő tavasszal vagy negyven helyen kezdenek új útépítésbe szerte az országban. Azt nem mondja, de akkor, amikor a választások lesznek. Azt sem mondja, de egy kilométer új út most 1,2 milliárdba kerül. Azt nem most mondja, hanem három éve mondta, hogy csúnya dolog a következő kormány kontójára költekezni.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik