Belföld

A finn SanomaWSOY kezében a VNU magazinok

A finn SanomaWSOY Skandinávia első számú médiacsoportjává lépett elő, miután ma bejelentette, hogy 1,25 milliárd euróért megszerezte a VNU tavaly december óta árult, Európa ötödik legnagyobb magazinportfólióját.

A finn SanomaWSOY kezében a VNU magazinok 1

Egy kis történelem2000

Az egyesült társaság az elektronikus médiával kapcsolatos tevékenységeit, a mobil és IT szolgáltatásokat kiszervezi az SWelcom cégbe.

1999 A SanomaWSOY 55 százalékos részesedést szerez a helsinki tőzsdére is bevezetett Rautakirja lapterjesztő cégben.

1999 őszÁtadják a Helsinki központjában felépült, 38 ezer négyzetméter alapterületű 12 szintes üvegcsodát, a Sanoma Házat.

1999 május A SanomaWSOY részvényeit bevezetik a helsinki tőzsdére.

1998 májusA Werner Söderström (WSOY), a Sanoma Corporation, a Helsinki Media Company megállapodnak, hogy egy éven belül egyesülnek és SanomaWSOY néven Skandinávia második legnagyobb médiabirodalmát hozzák létre.

1997 április A Sanoma Corporation Taloussanomat címmel gazdasági napilapot indít.

1993 A könyv és magazinkiadás átkerül a frissen alapított Helsinki Media-hoz.. A két napilap, a Helsingin Sanomat és a minőségi bulvár Ilta-Sanomata a Sanoma Corporation-nél marad.

1965-1989 Kiépül a médiabirodalom, felvásárlások révén nyitás az elektronikus kommunikáció felé.

1972 Aatos Erkko a Sanoma Corporation elnöke lesz, napjainkban ő a Sanoma WSOY legnagyobb tulajdonosa, 29,4 százalékos részesedéssel.

1950-1960-as évek Akvizíciók segítségével a Sanoma kiépíti nőket és gyerekeket célzó magazin portfolióját.

1945 A Sanoma megszerzi a Reader’s Digest finn verziójának kiadói jogát.

1926 A Helsingi Sanomat Finnország legnagyobb napilapja, példányszáma 90 ezer.

1910 Több lapkiadó, köztük a Sanoma és a WSOY beszáll a Rautakirja lapterjesztő megalapításába.

1889 Megjelenik a Päivälehti napilap, az 1904-ben létrehozott Helsingi Sanomat elődjének első száma.

1878 Megalapítják a Werner Sörderström (WSOY) céget.

Ha további részletekre is kíváncsi, akkor ide kattintva olvashatja angolul! >>

Mindössze másfél hét telt el azóta, hogy nyilvánosságra került: a finn SanomaWSOY komolyan érdeklődik a VNU fogyasztói magazinjai iránt. A helsinki székhelyű médiacsoport a tárgyalások utolsó fordulójában már csak a BC Partners és CVC-vel, egy pénzügyi befektetővel állt versenyben.

Olvassa el a tranzakcióról szóló magyar nyelvű sajtóközleményeket:

VNU >>

SanomaWSOY >>

Jól időzítettek a finnek

A tavaly decemberben eladásra kínált 185 címből álló lapportfóliót a VNU először 2 milliárd euróra értékelte. Az Európa-szerte tapasztalható tendencia, a fogyasztói lapok csökkenő reklámbevétele azonban nem kedvezett az eladásnak. Az üzletág értéke hónapról hónapra mérséklődött. A hollandok viszont nem halogathatták tovább az üzlet nyélbeütését, az AC Nielsen tanácsadó cég megvásárlásához felvett áthidaló hitelek törlesztése esedékessé vált.

A vételár végül a VNU eredeti elképzeléseinek alig kétharmada, 1,25 milliárd euró lett. A hír bejelentése után a két részvény árfolyama ellentétes irányba mozdult el, a VNU papírok jegyzése 1 százalékkal gyengült, a SanomaWSOY árfolyama a helsinki tőzsdeindex (HEX) 3,7 százalékos zuhanásával szemben csaknem 4 százalékkal erősödött. A piac első reakciójából ítélve a finnek jól időzítettek.

Hétmérföldes léptekkel

A tranzakció komoly kihívást jelent a finneknek, hiszen a magazinpiacon eddig jóformán csak hazai vizeken jeleskedtek. Erről árulkodnak a számok is. A VNU most értékesített üzletága 816 millió euró árbevétel mellett 143 millió eurós adó- és kamatfizetés előtti, amortizáció nélkül számított eredményt (EBITDA) mutatott fel 2000-ben, miközben a SanomaWSOY magazinforgalma – tulajdonképpen a Helsinki Media árbevétele – 160 millió eurót tett ki, az EBITDA pedig csupán 17 millió euró volt.

Pénzügyi információkA legfontosabb pénzügyi információkat a két cég nevére kattintva kaphat:

SanomaWSOY

VNU

A két cég piaci értéke között is hasonlóan nagy az eltérés. A legfrissebb tőzsdei árfolyamokkal kalkulálva a VNU egésze 9,8 milliárd eurót ér, a SanomaWSOY 1,7 milliárdot.

Ambiciózus növekedési tervek

Az akvizíció mozgatórugója a cég honlapján is fellelhető nagy ívű növekedési terv: Vízió és stratégia

• A médiabirodalom jelenleg 1,4 milliárd eurós árbevételét a menedzsment 2005-re 2,5 milliárd euróra szeretné feltornázni.

• Tervük szerint 2003-ra a forgalom legalább 20 százaléka külföldről származna.

• A meglévő üzletek jövedelmezőségét tovább kívánják javítani.

• A Sanoma WSOY tudásából és szakértelméből merítve elsősorban az alábbi területeken szeretnének növekedést felmutatni: e-learning, nemzetközi magazinpiac, üzleti információk, szórakoztatás.

Az alábbi ábra a SanomaWSOY szervezeti felépítését szemlélteti:

A finn SanomaWSOY kezében a VNU magazinok 2

A SanomaWSOY üzletágait képviselő cégek:

Sanoma

Helsinki Media

WSOY

Rautakirja

SWelcom

Ajánlott videó

Olvasói sztorik