Belföld

Pezseg a Pharmavit Somody nélkül is?

Távozik a Pharmavit éléről Somody Imre, a cég alapító-vezérigazgatója. Távozásával évtizedes sikersztori végére kerül pont.

Pezseg a Pharmavit Somody nélkül is? 1A múlt heti szűkszavú közlemény mindössze a vállalat kft.-vé történő átalakulásával Somody Imre döntését, hogy távozik a Pharmavit éléről. Piaci hírek szerint azonban a távozás hátterében feltehetően az áll, hogy a pezsgőtablettákra épített vállalkozás ebben a szegmensben folyamatosan veszített részesedéséből és az olcsóbb, jobban reklámozott vagy ügynöki hálózatban árusított termékek lassan kiszorítják.

A Plusssz tablettákon milliárdossá lett üzletember egyelőre hallgat, mert még nem született meg a végleges megegyezés a távozás részleteiről közte és a tulajdonos között. Lapértesülések szerint nemrég Orbán Viktor miniszterelnökkel tárgyalt Somody, aki tagja a kormányfő gazdasági tanácsadó testületének, s távozásának okát így sokan abban látják, hogy valamiféle kormányzati szerepet, esetleg miniszteri tisztséget vállalna.

Akárhogyan is alakul Somody Imre további pályája, annyi bizonyos, hogy a rendszerváltást követő hazai átalakulás egyik meghatározó vállalati embere hagyja ott cégét. Somody, aki Berlinben végzett közgazdasági tanulmányokat, 1988-ban alapította meg pezsgőtabletta-gyárát, a Pharmavitot. Chinoin-beli igazgatói posztját feladva a fővároshoz közeli Veresegyház községben indította be a gyártást 66,5 millió forintos – a Budapest Bank hiteléből származó – tőkével; igaz, volt cége végül támogatta egyéni elképzelését.

A siker nem is maradt el, hiszen 1993-ra már 2 milliárd forint feletti árbevételt ért el a cég, s a forgalom több mint a felét a Plusssz pezsgőtabletták értékesítése adta. Az 1994-től már a tőzsdén is jegyzett társaság 1995-ben a magyarországi vitaminok piacának 50 százalékát mondhatta magáénak.

Jótékony célokA Pharmavit eladását követően multimilliárdossá lett Somody Imre nem az újgazdagok fényűző életét választotta. Vagyonának egy részét a legkülönfélébb jótékony célokra, valamint a Bolyai-díj megalapítására fordította. Veresegyházon egészségügyi központot, úgynevezett életmódparkot hozott létre, megalakította a Misszó Egészségházat. Neki köszönhető továbbá a Nyugat című folyóirat 1907-es megalakulásának színteréül szolgáló Centrál Kávéház újbóli életre kelése. Vállalkozásra is jutott persze ideje: saját vagyonának kezelésére céget alapított.

Ebben az évben Somodynak sikerült stratégiai befektetőt bevonni az ígéretes cégbe: a Bristol-Myers Squibb (BMS) 110 millió dolláros árat ajánlott a pezsgőtabletta-gyárért, amelyből több mint 20 milliót (mai árfolyamon 6-7 milliárd forintot) ért a tulajdonos-vállalavezető részesedése.

Az amerikai gyógyszeróriás jócskán, 70 százalékkal ráígért az akkori tőzsdei árfolyamra, és megegyezett Somodyval, hogy elnök-vezérigazgatóként legalább 1998-ig a Pharmavit élén marad. Ezt követően a tulajdonos változatlanul bizalmat szavazott a magyar üzletembernek, ám a vállalat fejlődésének dinamikája megtört.

Pezseg a Pharmavit Somody nélkül is? 2Mint Korondán Gábor gyógyszerpiaci szakértő mondja, a Plusssz termékek piaca nagyon stabil volt néhány évvel ezelőtt, ám az 1997-1998-ban várt további növekedés elmaradt. E folyamat hátterében leginkább az keresendő, hogy az utóbbi években számos vitaminkészítmény-forgalmazó cég jelent meg a piacon.

A szakértő szerint az is meglepő, hogy egy akkora óriáscég, mint a BMS, éppen egy lényegében egytermékes vállalkozást vásárolt meg anélkül, hogy jelentősebb generikus termékfejlesztésbe fogtak volna. Mindenesetre az árbevételi adatokból éppen a piaci térvesztés olvasható ki. Amíg 1999-ben a Pharmavit 14,64 milliárd forintos árbevételt ért el, addig tavaly csupán 12,95 milliárdot sikerült összehozni.

Igaz, eközben a 756 millió forintos tavalyelőtti veszteséget sikerült ledolgozni: minimális, 6,9 millió forintos nyereséggel zárták a múlt évet. Az eredmény két fő összetevője a pénzügyi tevékenység 1,4 milliárd forint körüli vesztesége, illetve az üzemi szinten keletkezett hasonló nagyságrendű nyereség. A saját tőke értéke a 2,8 milliárd forint volt.

A problémák kezelésére az év elején 300 millió forintos reklámkampányt indított el a társaság. Kérdéses marad azonban, ki lesz a cég eddigi életében meghatározó szerepet játszó vezető utódja.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik