Az advent előtti utolsó bálokat november 30-án, András napján tartották. Ekkor a falusi házaknál disznót vágtak és egyes településeken maskarába öltözött lányok vagy fiúk látogatták meg a házakat, hogy kántálásért cserébe kóstolót kapjanak a disznótoros finomságokból. A Zselicségben a fiatal férfiak nyársat dugtak az ablakokba, amelyre feltűztek egy papírlapot valamilyen tréfás szöveggel, cserébe a házigazda hurkát vagy kolbászt akasztott a nyársra.
A következő neves nap már decemberre esett, Miklós napja, amikor jelmezbe öltözött legények derekukra kötött lánccal ijesztgették a gyerekeket, de egyes helyeken maszkot is készítettek maguknak harisnyából, amelyre bajszot és szakállat ragasztottak – hasonlóan a krampuszokhoz, akik még mostanában is felbukkannak a Mikulás mellett.
Talán az egyik legismertebb karácsonyi népszokás a december 13-i Luca naphoz kötődő lucaszék elkészítése. A széket ezen a napon kezdték el összerakni a legények: volt, ahol kilencféle fából készült, vasszegeket azonban tilos volt használni hozzá, és minden nap csak egy kicsit dolgoztak vele, hogy karácsonyra elkészüljön. Akkor elvitték az éjféli misére, felálltak rá és meglátták a boszorkányt. Ha a boszorkány is észrevette őket, akkor menekülniük kellett előle, és hogy hátráltassák őt, mákot szórtak maguk mögé, mert a boszorkánynak azt fel kellett szednie. Amikor hazaértek a miséről, a széket azonnal elégették.
Egyes helyeken lucatök készült, amelynek során kivájták a tököt, nagy fogakat faragtak rá, és gyertyát tettek a belsejébe. Luca napja egyben gonoszjáró nap is volt, ezért „különleges intézkedésekre” volt szükség: az ólak ajtajára fokhagymával keresztet rajzoltak, hogy az állatokat elkerüljék az ártó szellemek, és ezen a napon azért, hogy a tyúkok jól tojjanak a következő évben, tilos volt varrni is, mert így a gazdasszony a tyúkok fenekét is „bevarrta volna”. Az egyik Luca napi szokást még ma is könnyedén kipróbálhatjuk: vessünk egy tálkába búzaszemeket, és ha azok karácsonyig kikelnek, akkor a következő évben jó termés lesz a földeken, az állatok egészségesek lesznek, ha pedig van eladósorban lévő lány a házban, akkor ő férjhez fog menni.
A betlehemezés az egyik legelterjedtebb karácsonyi népszokás és még most sem szűnt meg teljesen vidéken. Eredetileg a betlehemezők főként fiatal férfiak voltak Máriának, Józsefnek, pásztoroknak, háromkirályoknak, angyalnak beöltözve, akik egy templom mintájára készített betlehemet vittek magukkal házról házra, ahol énekeltek, elmesélték Jézus születését, cserébe pedig megvendégelték őket a háziak. Mostanában már inkább gyerekek járják a házakat, de az éneklés, a beöltözés és a versmondás ugyanúgy zajlik.
Karácsonyfát a 19. században még nem állítottak a magyar falvakban, helyette egy zöldágat díszítettek fel. Szenteste az asztalt ünnepélyesen megterítették és minden ételt egyszerre szolgáltak fel, hogy a háziasszonynak se kelljen felkelnie a vacsora végéig. Az asztalra került dió, méz és mák, amely a gazdagságot, és alma, amely a teljességet jelképezte. De volt ott kalács, hal, káposzta és egészséget hozó fokhagyma, illetve díszítésként a kizöldült, Luca napján elvetett búza is. Az asztal alá szalmát szórtak, hogy a jószág egészséges legyen, a morzsákat pedig nem kidobták, hanem az állatoknak adták.
Bár a karácsonykor a keresztények Jézus Krisztus születését ünneplik, az ehhez az időszakhoz kapcsolódó szokások más hagyományokban is fellelhetők. A régi korok embereinek a december 21-i téli napforduló okot adott az ünneplésre, hiszen ezt követően a nappalok egyre hosszabbak, az éjszakák pedig egyre rövidebbek lesznek: a germánok például ilyenkor örökzöldekkel díszítették fel a házaikat. Az antik római hagyományok között a 4. századig népszerű volt a napisten Mithrász kultusza is, aki a fény erejével győzte le a sötétséget, és aki december 24-ről 25-re virradóra született. A kultusz visszaszorítása érdekében lett Jézus születésének ünnepe ez az időszak, azonban a népszokások megőrizték az archaikus elemeket.
December 26-ától újév napjáig az ősi magyar szokásokat megidéző regősök járták azokat a házakat, ahol volt hajadon lány. Ott kifordított báránybőr bundát viselő és láncos bottal járó legények varázsénekeket énekeltek és jó egészséget kívántak a ház népének. December 27-én a családok bort vittek a templomba, hogy a pap megáldja azt. A szentelt bort félretették és a betegeknek és az állatoknak adtak belőle, mert úgy vélték, gyógyító hatással bír, de a boroshordóba is tettek belőle, hogy ne romoljon meg a bor. December 28-án az Aprószentekre emlékeztek, azokra a csecsemőkre, akiket Heródes öletett meg Betlehemben. A népszokás szerint a gyerekeket átküldték a szomszédba, ahol megvesszőzték őket, hogy egészségesek legyenek.
Az év utolsó napján hagyományosan disznó vagy lencse került az asztalra, szárnyast azonban tilos volt enni, mert az elkaparja a szerencsét. Volt, ahol úgy vélték, hogy a hal is gazdagságot hoz a pikkelyek miatt, máshol viszont úgy tartották, hogy elúszik vele a szerencse. Szilveszter éjjelén a lányok gombócot készítettek, amelynek a belsejébe férfineveket tartalmazó cetliket tettek. Amikor az első gombóc megfőtt és feljött a víz felszínére, megnézték, hogy milyen név van benne, mert úgy tartották, az lesz a leendő férj neve.
A karácsonyi ünnepek január 6-ával, vízkereszttel értek véget. Ezen a napon víz- és házszentelés volt: a szentelt vízzel megszórták az állatokat, öntöttek belőle a földekre, de jutott a kutakba, ittak belőle, és a következő év során gyógyításra is használták. Mivel ezen a napon a háromkirályokra is emlékeztek, a házszentelés során krétával felrajzolták Gáspár, Menyhért és Boldizsár nevének kezdőbetűit, valamint az évszámot, hogy ez megvédje őket a boszorkányoktól és a villámcsapásoktól, de ismert szokás volt a betlehemezéshez hasonló háromkirályjárás is.