Üzleti tippek

Kevés a céges honlap

A hazai vállalatoknak csak 27 százaléka jelenik meg saját honlappal a világhálón. Ezeknek fele teszi lehetővé a vállalattal történő online kapcsolatfelvételt, s mindössze 4 százaléka nyújt lehetőséget vásárlásra is.

A BellResearch piackutató cég idén hetedik éve készíti el a Magyar Infokommunikációs Jelentést, amely a hazai piac legnagyobb és legátfogóbb ilyen jellegű felmérése. A jelentés teljes képet ad az üzleti, intézményi és lakossági szegmens távközlési, IT- és internetes piacának aktuális helyzetéről, trendjeiről és jövőjéről.

2007-ben a hazai üzleti szféra (az összesen 238 ezer, legalább 1 főt foglalkoztató cég) 70 százaléka, mintegy 168 ezer szervezet rendelkezik már internet-hozzáféréssel. A legalább 50 főt foglalkoztató közép- és nagyvállalatok körében gyakorlatilag teljes a penetráció, míg a kisvállalatok 95 százalékos ellátottsági szintre zárkóztak fel. Ezzel szemben a 204 ezer, 1-9 alkalmazottat foglalkoztató mikrovállalatoknak mindössze a kétharmada fér hozzá a világhálóhoz.

Saját honlappal a legalább egy alkalmazottat foglalkoztató hazai vállalatok 27 százaléka, összesen mintegy 64 ezer cég jelenik meg a világhálón. A penetráció vállalatmérettel egyenes arányban növekszik: míg az 1-9 fős mikrovállalatoknak csupán 21 százaléka rendelkezik weboldallal, addig a kisvállalatoknak 55, az 50 főnél többet foglalkoztató vállalatoknak pedig több mint 70 százaléka tart fenn saját honlapot; az ellátottság a létszám mellett a PC-számmal és az árbevétel nagyságával is szoros összefüggést mutat.


Kevés az interaktív oldal

A céges weblapokon – a korábbi években mértekhez hasonlóan – továbbra is a leíró, brosúra jellegű tartalmak a leginkább elterjedtek, amelyek jellemzően statikus oldalakon mutatják be a vállalatot, annak termékeit, illetve szolgáltatásait. Az információközlési funkciót tehát a honlapok többsége ellátja, a kétirányú kommunikáció tekintetében azonban már jelentős hiányosságok mutatkoznak: leggyakoribb a központi e-mailen vagy online felületen történő kapcsolatfelvétel, de erre is csak a honlappal rendelkező vállalatok kb. fele biztosít lehetőséget.

A termékek vásárlását, illetve a szolgáltatások igénybevételét támogató tartalmak közül elsősorban a hagyományos, statikus jellegű információk találhatók meg a vállalati oldalakon. Az értékesítést azonban még a kommunikációnál is kevésbé támogatják honlapjukkal a világhálón megjelenő cégek: aktuális árlista például alig egyharmaduknál található meg, az online tranzakciókat pedig még ennél is kisebb arányban (rendelés: 13%, vásárlás: 4%) teszik lehetővé.


A honlapok egyötöde frissül

A tartalmi elemekhez hasonlóan a honlapok technológiai kialakítása tekintetében sem változott jelentősen az összkép a tavalyi évhez képest. Bár a honlap-penetráció a nagyobb vállalatok körében kedvezőbben alakul, a legalább 10 fős vállalatok weblapjainak legnagyobb hányada továbbra is egyedileg programozott, statikus HTML-oldalakból áll, és e tekintetben az egyes vállalatméret-szegmensek között nincsenek különbségek.

Legalább részben dinamikus, gyakran frissülő tartalmat a honlapok egyötöde jelenít meg. Tartalomkezelő rendszerrel (CMS) a 10 fő feletti cégek kevesebb mint egytizede működteti oldalait – az „élenjáró” nagyvállalati szegmensben is csak 13 százalékra tehető az elterjedtség –, míg átfogó vállalati portálmegoldások szinte csak a 250 fő feletti cégeknél fordulnak elő.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik