Belföld

Nem lehet eltussolni a magatartászavart

Az iskolarendszernek biztosítania kell a fogyatékos és a magatartási, tanulási nehézségekkel küzdő diákok speciális nevelését. Ki dönt arról, hogy egy gyerek csak „rossz”, vagy magatartászavaros? Mikor lehet felmenteni az óralátogatás alól? Iskolajogi esetek a FigyelőNeten.

iskolajogi esetek

A FigyelőNet az Oktatási Jogok Biztosának Hivatalával közös sorozata az iskolai jogsértésekről. A tárgyalt „jogi esetek” a hivatal 2007-ben kivizsgált eseteit veszik alapul.

A sorozat előző részei:
Nem lehet csak úgy kirúgni a rossz diákot
Késésért nem járhat igazolatlan óra
A rossz gyerek nem kaphat egyest

A sajátos nevelési igényű, valamint a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézségekkel küzdő tanulók és szüleik rendkívül könnyen kerülnek kiszolgáltatott helyzetbe. Pedig a gyermekek jogairól szóló New York-i Egyezményben részes államok (Magyarországon ezt egy 1991-es törvényben hirdették ki) elismerik a fogyatékos gyermek különleges gondozáshoz való jogát, és kötelezettséget vállalnak arra, hogy a gyermek állapotához alkalmazkodó segítséget biztosítanak a szülőnek. A segítség a gyermek szüleinek anyagi erőforrásait figyelembe véve, lehetőség szerint ingyenes, és úgy kell alakítani, hogy a fogyatékos gyermek valóban részesülhessen oktatásban, képzésben.

Természetesen a szülőnek is fel kell ismerni, hogy gyermekének különleges gondozásra van szüksége és joga. Hiszen csak így érheti el, hogy a gyermekkel a megfelelő képesítésű szakemberek foglalkozzanak. Ezért a szülők a szabad iskolaválasztás jogával fogyatékossággal élő gyermeküknél csak korlátozottan élhetnek. Az iskola megválasztásakor figyelembe kell venniük gyermekük állapotát, egyedi szükségleteit és a szakértői javaslatban megfogalmazottakat, még akkor is, ha ez rájuk többletfeladatokat ró.

A tanulási nehézség miatt felmentés is járhat

A tanulási nehézség miatt felmentés is járhat

A bizottság dönt

A közoktatási törvény egyébként 2003 óta nem alkalmazza a fogyatékos kifejezést, ehelyett a sajátos nevelési igényű (sni) gyermek, illetőleg beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermek megnevezéssel jelöli azokat, akiknek fejlődésük érdekében az átlagostól eltérő szolgáltatásokra van szükségük. Abban a kérdésben, hogy a gyermek beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő vagy sajátos nevelési igényű, a nevelési tanácsadó megkeresésére az úgynevezett szakértői és rehabilitációs bizottság dönt.

A szakértői bizottságoknak és a nevelési tanácsadóknak kettős szerepük van. Egyrészt a konkrét ellátásokra való jogosultság a szakértői vélemény kibocsátásával keletkezik, anélkül a tanuló nem tarthat igényt a különleges szolgáltatásokra. Másrészt a speciális szakértelem és az általuk hozzáférhető információk birtokában javaslatot tesznek azokra a konkrét ellátásokra, amelyek a tanuló fejlődését szolgálják. A vizsgálat legfőbb célja, hogy megállapítsa vagy kizárja, hogy a tanuló valamely fogyatékosságban szenved, illetve hogy a tanuló fejlődése szempontjából legmegfelelőbb oktatási módra javaslatot fogalmazzon meg. Emellett a szakértői javaslat számos más kérdésben orientálja a szülőt, a pedagógust és az intézményvezetőt, amikor állást foglal olyan kérdésekben, mint például az alkalmazandó pedagógiai módszerek, mentesítés bizonyos tantárgyak, tantárgyrészek alól vagy a magántanulói jogviszony.

Egy 3. évfolyamos tanulónak komoly magatartási problémái voltak, és a szülők együttműködési készségének hiánya miatt tehetetlennek érezte magát az iskola nevelőtestülete, szülői közössége, a gyermekjóléti szolgálat és a település jegyzője is. Az ombudsman állásfoglalását kérte az igazgató arról, hogy milyen törvényes eszközökkel tudják a szülők számára kötelezővé tenni a szakértői vizsgálaton való részvételt. A közoktatási törvény lehetőséget biztosít a vizsgálaton való részvétel kötelezővé tételére, felhatalmazást ad a jegyző részére, hogy a tanuló érdekében kötelezze a szülőt arra, hogy a szakértői vizsgálaton gyermekével megjelenjen. A kikényszerítés, valamint a további eljárás garantálása a jegyző hatáskörébe tartozik.



Hova mehet a fogyatékos gyerek?

Sokszor nem találnak a szülők megfelelő intézményt gyermeküknek. Számos esetben a szakértői bizottság azért nem tud a gyermek számára megfelelő oktatási intézményt találni, mert a rendelkezésre álló intézményi jegyzék nem tartalmaz ilyet. A helyi önkormányzatról szóló törvény szerint a települési önkormányzat köteles gondoskodni az óvodai nevelésről, az általános iskolai oktatásról és nevelésről. Ez a kötelezettség magában foglalja a sajátos nevelési igényű tanulók ellátását is, amennyiben azok a többi tanulóval együtt nevelhetők, oktathatók (integráltan oktatható).

A fogyatékos diáknak is jár a jó minőségű oktatás

A fogyatékos diáknak is jár a jó minőségű oktatás

A közoktatási törvény szerint a szülő joga, hogy a sajátos nevelési igényű gyermek lakóhelyén a polgármester segítségét kérje ahhoz, hogy gyermeke óvodai neveléséhez-oktatásához szükséges feltételeket a településen megteremtsék. Ha az iskolai nevelés és oktatás a többi tanulóval azonos iskolai osztályban azért nem szervezhető meg, mert az intézményi jegyzékben nincsen megfelelő iskola, a szakértői és rehabilitációs bizottság a szakvéleményt megküldi a tanuló lakóhelye szerint illetékes helyi önkormányzat polgármesterének. A polgármester intézkedik, hogy a megfelelő nevelési-oktatási intézmény rendelkezésére álljon, továbbá szükség esetén megkeresi a megyei főjegyzőt, hogy biztosítsa az utazó szakemberhálózatból a szükséges gyógypedagógust (terapeutát) vagy más szakembert. A polgármester harminc napon belül tájékoztatja intézkedéséről a szakértői és rehabilitációs bizottságot.

Felmentés az értékelés és az óralátogatás alól

Sok panasz és kérdés hangzik el a sajátos nevelési igényű tanulók és a tanulási, beilleszkedési, magatartási nehézséggel küzdő tanulók tantárgyi értékelése alól való mentességével kapcsolatban. A közoktatási törvény a kötelező tanórai foglalkozás alóli felmentések, illetve az egyes tantárgyakból, tantárgyrészekből való mentesítések rendszerével biztosítja számukra, hogy tudásukat képességeiknek megfelelően értékelhessék. A közoktatási törvény e tárgyban az igazgató döntési jogköre szempontjából két eltérő jogintézményt hozott létre.

A magatartászavart vizsgálat állapítja meg

A magatartászavart vizsgálat állapítja meg

Az egyik ilyen intézmény a kötelező tanórai foglakozáson való részvétel alóli felmentés. Az erre vonatkozó kérelmet a tanuló terjeszti az igazgató elé, aki mérlegelhet és dönt. A tanulót kérelmére részben vagy egészben felmentheti az iskolai kötelező tanórai foglalkozásokon való részvétel alól, ha a tanuló egyéni adottságai, sajátos nevelési igénye, továbbá sajátos helyzete ezt indokolttá teszi. Az, akit felmentettek, az igazgató által meghatározott időben és a nevelőtestület által meghatározott módon ad számot tudásáról.

A másik lehetőség az értékelés és minősítés alóli mentesítés. Erről szintén az oktatási intézmény vezetője dönt, de az előbbiekkel ellentétben nincs mérlegelési jogköre. A sajátos nevelési igényű tanulók esetén a szakértői és rehabilitációs bizottság, míg a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermekek esetében a nevelési tanácsadó szakvéleménye a mérvadó.

Panaszában egy szülő arról számolt be, hogy lánya a nevelési tanácsadó véleménye szerint tanulási nehézségekkel küzd. A szakvélemény javaslatot tett a matematika tantárgy értékelése alóli mentesítésre, illetőleg a matematika helyett más érettségi tárgy választását tette lehetővé a tanuló számára. A szülő azt sérelmezte, hogy gyermeke értékelésére matematika tantárgyból továbbra is sor kerül, valamint azt, hogy az érettségi vizsga alóli felmentésre vonatkozó kérelmét az intézményvezető elutasította. A panaszos gyermeke tanulási nehézséggel és dyscalculia maradványtüneteivel küzd, ezért a képzési kötelezettségekről és a pedagógiai szakszolgálatokról szóló rendelet, valamint a közoktatásról szóló törvény rendelkezéseinek megfelelően a nevelési tanácsadó tett javaslatot a matematika tantárgyból való értékelés alóli mentesítésre, illetőleg a matematika helyett más érettségi tárgy választására. A fenti jogszabályi háttérre tekintettel az oktatási biztos kezdeményezte, hogy az intézmény vezetője a szakvélemény alapján mentesítse a tanulót az értékelés alól, és hogy tegye lehetővé a matematika helyett más érettségi tárgy választását a tanuló számára. Az intézményvezető ezt elfogadta.

Sokszor érzik azt sajátos nevelési igényű gyermekek szülei, hogy gyermekeik nem teljesítették megfelelően az adott év tananyagát, ezért szeretnének évismétlést kérni. Erre természetesen van lehetőség: a közoktatásról szóló törvény bekezdése alapján minden szülő – nemcsak a sajátos nevelési igényű gyermek szülője – jogosult kérni az igazgatótól, hogy évfolyamot ismételjen a gyermeke.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik