A devizaalapú hitelesek részére a pénzügyi intézményeknek legkésőbb április 30-ig kellett megküldeni az elszámolási értesítőket. Ha viszont az intézmény által – a devizaalapú hitelekre vonatkozóan – indított elszámolási per március 1-ig nem zárult le, úgy az elszámolás megküldésének határideje a polgári peres eljárás befejezésétől számított 60. nap – emlékeztetett a Magyar Nemzeti Bank közleményében. A banki perek elhúzódása miatt hat pénzügyi intézmény ügyfeleihez érkezhet röviddel később az elszámolás.
A perek aktuális állásáról, annak eredményéről és az elszámolási értesítő megküldésének határidejéről a pénzügyi intézményeknek honlapjukon és fiókjaikban tájékoztatni kell a fogyasztókat.
Hat bank csak eztán küldi
Az elhúzódó banki perekkel érintett intézmények többségénél – így például az egyik legnagyobb ügyfélkörrel rendelkező OTP Bank Nyrt.-nél is – a postára adási határidő május első napjaira tolódik.
Az elszámolási értesítők kiküldése intézményenként eltérő lehet, ezért a pénzügyi intézmény – az utolsó elszámolási értesítő kiküldését után 15 napon belül – köteles honlapján, illetve a bankfiókjaiban közzétenni, hogy az elszámolás lezárult. E tájékoztatás közzétételét követő 60 napon belül van lehetősége azon fogyasztóknak írásbeli panasszal élni pénzügyi intézményüknél, akik nem kaptak elszámolást, holott – álláspontjuk szerint – jogosultak lennének rá. Minden egyéb esetben a panasztétel határideje az elszámolás kézhezvételétől számított 30 nap.
Íme, a hat pénzintézet ügyfelei mikorra számíthatnak az elszámolólevélre:
Pénzügyi intézmény megnevezése |
Bírósági ítélet jogerőre emelkedésének napja |
Kúria előtti felülvizsgálatot lezáró határozat közzétételének napja |
Elszámolási értesítő megküldésének (postára adásának) határideje |
KDB Bank Európa Zrt. |
2015. március 6. |
– |
2015. május 5. |
K&H Bank Zrt. (banki és lízing üzletág is) |
2015. március 6. |
2015. április 16. |
2015. június 15. |
OTP Bank Nyrt. |
2015. március 4. |
– |
2015. május 3. |
OTP Ingatlanlízing Zrt. |
2015. március 24. |
2015. április 27. |
2015. június 26. |
OTP Jelzálogbank Zrt. |
2015. március 4. |
– |
2015. május 3. |
Porsche Bank Zrt. |
2015. március 6. |
– |
2015. május 5. |
A jegybank közleményében arra is kitért, hogy az elszámolás maradéktalan végrehajtása érdekében február óta valamennyi érintett pénzügyi intézményre kiterjedő témavizsgálatot folytat, ahol kiemelt figyelemmel van a fogyasztói tájékoztatás megfelelőségére, hiányosság észlelése esetén pedig azonnal fellép azok megszüntetése érdekében. A tájékoztatással összefüggő szabálytalanságok miatt eddig 146 esetben kellett figyelmeztetéssel, 8 esetben azonnali intézkedéssel élniük. A legtöbb hiányosság az elszámolási levélminták kialakítása, a honlapokon elhelyezett tájékoztatás és a fogyasztói minőséggel kapcsolatos levelek tartalmát érintően merült fel.